Mexico City: Oliver Rowland verschalkt Porsche voor de winst


Naarmate de race vorderde, leek een overwinning voor Porsche bijna onvermijdelijk. Da Costa leidde comfortabel, met in zijn zog Wehrlein en Jake Dennis (Andretti) en het trio nam afstand van de rest van het veld. Alle drie al hadden ze hun acht minuten Attack Mode volledig benut, dus was het wachten op een eerlijk gevecht tussen die drie. Maar de wedstrijd kreeg een onverwachte wending in ronde 29 van de 36, toen David Beckmann (Kiro) in het stadiongedeelte in botsing kwam met Zane Maloney (Lola-Yamaha) met een gebroken ophanging voor de Duitser als gevolg. Die crash resulteerde in een safety car-situatie, terwijl een groot deel van het veld nog Attack Mode-tijd over had.
De Mexicaanse marshals verwijderden Beckmanns auto snel, waardoor Rowland - die net voor de safety car naar de vierde plaats was opgeklommen - meer dan een minuut over had om zijn strategie uit te spelen. De Brit greep zijn kans en voerde een indrukwekkende inhaalactie uit: nog voor de eerste bocht haalde hij Dennis in, om vervolgens binnen vier bochten zowel Wehrlein als da Costa voorbij te steken. De timing bleek cruciaal, want kort daarna werd de race opnieuw geneutraliseerd met een tweede safety car-periode. Dit keer was Mitch Evans (Jaguar) in de chicane met Nico Müller (Andretti) gebotst, waarbij zijn stuurkolom beschadigd raakte.
Na de tweede neutralisatie behield Rowland de leiding. Da Costa probeerde nog aan te vallen, maar slaagde er niet in om de Brit te passeren. Rowland pakte zo een verrassende overwinning, terwijl de Porsche-rijders genoegen moesten nemen met de tweede en derde plaats. Dennis finishte als vierde, gevolgd door Vergne op de vijfde plaats.
Voor Stoffel Vandoorne werd het een solide race. Na een matige start rond de dertiende positie klom hij gestaag op. Hij bereikte de zevende plaats net voor de eerste safety car-periode en wist die positie na beide neutralisaties vast te houden, waardoor hij opnieuw in de punten eindigde.
In het klassement neemt da Costa de leiding met een voorsprong van twaalf punten op Rowland en Mitch Evans, terwijl Wehrlein op zestien punten volgt. Maar met slechts twee races achter de rug ligt het kampioenschap nog volledig open. De volgende uitdaging wacht in Jeddah, waar op 14 en 15 februari de eerste dubbel van het seizoen wordt verreden, inclusief de introductie van de nieuwe pitboost-regel.
Foto's: Formula E
Tweet