van der Horst

Mexico: Ogier leidt Mexicaanse veldslag, Neuville baalt

Sébastien Ogier - Citroën C3 WRC
Sébastien Ogier - Citroën C3 WRC
Sébastien Ogier staat na de openingsdag in de Rally van Mexico, manche drie van het WRC, aan de leiding. Elfyn Evans en Kris Meeke vervolledigen het virtuele podium. Neuville is zesde na een veldslag.
De middaglus bleek moordend voor mens en materiaal. De ene topper na de andere moest de wagen op kant zetten. Eerst Andreas Mikkelsen (Hyundai i20) die nochtans aan de leiding stond na de ochtendlus. De Noor raakte een steen en brak de ophanging. Even later moest ook Dani Sordo (Hyundai i20) de strijd verlaten terwijl hij om de koppositie vocht. Een elektrisch probleem lag aan de oorzaak van zijn opgave. Nog meer elektrische problemen want ook Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris) moest met het einde in zicht opgeven.

Na de openingsdag leidt Sébastien Ogier (Citroën C3) die een perfecte dag kende van op de derde startpositie. Hij reed wel lek op Las Minas maar heeft toch al een voorgift van 15 tellen op Elfyn Evans (Ford Fiesta) die optimeel profiteerde van zijn startpositie. Kris Meeke (Toyota Yaris) is voorlopig derde bij zijn onverharddebuut met de Yaris. Hij volgt op 21.1 seconden. Ott Tänak (Toyota Yaris) wist de schade te beperken en is vierde op 37 seconden. Hij heeft een kleine voorsprong op Esapekka Lappi (Citroën C3).

Voor Thierry Neuville (Hyundai i20) werd het een dag om snel te vergeten. Een lekke band vroeg op de dag gooide roet in het plan van de Belg die ook na de middag geen vuist kon maken en gefrustreerd achterbleef. Hij is voorlopig zesde op exact een minuut, en moet hopen dat de uitvallers allemaal herstarten zodat hij nog een redelijke startpositie kan versieren. Al bij al mag hij toch tevreden zijn, gezien het grote aantal uitvallers.

Foto: FIA.com
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op zaterdag 9 maart 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Mexico.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons