van der Horst

Miami: Pascal Wehrlein wint met dank aan rode vlag

Podium 2025 Miami E-Prix
Podium 2025 Miami E-Prix
De vijfde wedstrijd van de Formule E in Miami is gewonnen door Pascal Wehrlein. De Porsche-rijder reed samen met teamgenoot António Félix da Costa lange tijd in een sterke positie voor een mogelijke dubbelzege, tot een rode vlag in de slotfase de race volledig overhoop gooide en Wehrlein dat in zijn voordeel kon ombuigen. Lucas Di Grassi profiteerde optimaal van het chaotische slot en bezorgde Lola-Yamaha een allereerste podium in de Formule E. Een zichtbaar teleurgestelde Da Costa moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde plaats.
2025 Miami E-Prix
2025 Miami E-Prix
In de startfase wist Norman Nato (Nissan) de leiding te behouden, al was dat eerder een formaliteit. Gezien de lengte van het circuit, het langste op de kalender, draaide het vooral om energiebeheer. In die discipline was António Félix da Costa de primus: op bepaalde momenten had de Portugees maar liefst twee procent meer energie dan zijn directe concurrenten. Pas halverwege de race kwam er wat meer actie in de keet, met enkele verschuivingen, maar het was duidelijk dat de echte beslissing pas in de laatste tien à vijftien ronden zou vallen, wanneer het energiebeheer zijn tol zou eisen.

De wedstrijd werd even – al dan niet onnodig – geneutraliseerd toen Nyck de Vries (Mahindra) rechtdoor schoof en stilviel. Meteen werd de safety car opgeroepen, maar terwijl die de baan op kwam, was De Vries al opnieuw vertrokken na een volledige reset. De neutralisatie duurde slechts één ronde. Intussen was Pascal Wehrlein opgeklommen naar de tweede plaats, al had hij daarvoor flink wat energie moeten opofferen. Kort na de herstart besloot Da Costa zijn tweede Attack Mode te activeren, maar dat draaide uit op een eerste tegenvaller. Enkele ronden later crashte Jake Hughes (Maserati) zwaar in de enige chicane op het circuit, wat leidde tot een nieuwe safety car en uiteindelijk een rode vlag.

Toen begon het rekenen. Er zouden nog vier ronden volgen, elk goed voor net geen anderhalve minuut. Da Costa had alle Attack Modes opgebruikt, terwijl verschillende andere rijders die nog moesten activeren. Tot overmaat van ramp bleken vijf rijders nog zes minuten aan Attack Mode te moeten afwerken, wat onmogelijk bleek in de resterende tijd. Wehrlein en Lucas Di Grassi daarentegen hadden nog vier minuten, precies genoeg dus, over. Bij de herstart activeerde iedereen zijn resterende Attack Mode, en was da Costa kansloos. Wehrlein nam de leiding over en werd, hoewel Nato hem op de meet nog net klopte, beloond met de overwinning. Nato, samen met Robin Frijns (Envision) – die als derde over de lijn kwam – kreeg immers een tijdstraf van tien seconden voor het onvolledige gebruik van de Attack Mode, waardoor Di Grassi alsnog als tweede werd geklasseerd en da Costa, die aanvankelijk op weg leek naar winst, genoegen moest nemen met een teleurstellende derde plaats.

Door al dat geschuif met straffen werd Nico Müller (Andretti) vierde, voor Edoardo Mortara (Mahindra). Nato viel terug naar de zesde plek, gevolgd door Dan Ticktum (Cupra Kiro), Frijns, Jake Dennis (Andretti) en Zane Maloney (Lola-Yamaha). Voor Stoffel Vandoorne (Maserati) werd het een race met twee gezichten: in de openingsfase draaide de Rumbekenaar goed mee en zat hij zelfs even in de top drie, maar de Maserati-rijder zakte weg en eindigde uiteindelijk als vijftiende. Het blijkt opnieuw dat dit soort peletonraces hem niet bepaald liggen.

Ondanks een elfde plaats behoudt Oliver Rowland (Nissan) de leiding in het kampioenschap, al ziet hij da Costa naderen tot veertien punten. Wehrlein komt nu op gelijke hoogte met Taylor Barnard (McLaren) op de derde plaats, aangezien die laatste een moeilijke race kende en pas als twintigste finishte. Voor Vandoorne betekent Miami het einde van een reeks van vier races met punten, waardoor hij nu op de veertiende plek in het klassement staat. Bij de teams doet Porsche uitstekende zaken: het bouwt zijn voorsprong op Nissan uit tot 26 punten. Ondanks een moeilijke race blijft McLaren derde in de stand.

De Formule E maakt zich op voor een eerste tussenstop op Europese bodem. Dat is er niet zomaar een, want Monaco, het kroonjuweel van het kampioenschap, staat als volgende op het programma. Voor het eerst zal het er niet bij één race blijven, want op 3 en 4 mei staan twee treffers gepland.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 12 april 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Miami.
  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons