van der Horst

Michaël De Keersmaecker crasht in Maasmechelen en is ontgoocheld in BORA

De Keersmaecker - Volvo C30 SuperNational
De Keersmaecker - Volvo C30 SuperNational
Afgelopen weekend werd de eerste manche van het Belgisch kampioenschap Rallycross afgewerkt. Net als vorig seizoen kwam Michaël De Keersmaecker aan de aftrap in Divisie SuperNationals met een Volvo uit de stal van Filip Baelus. Niet de 242 van vorig seizoen, maar ditmaal in het kuipje van de C30 waarmee Baelus zelf onderweg was vorig jaar. Baelus zelf volgt Michaël richting FIA ERC, maar dan met de ex Bonnet-Volvo C30 bij de TouringCars.
“Via een inschrijving in de VAS op zaterdag en de training op zondag kon ik een 12-tal rondjes extra rijden en de wagen naar mijn rijstijl afstellen”, verduidelijkt de JDK-rijder.
“Geen gemakkelijke opdracht. Voor een perfecte uitweging en uitlijning heb je immers een vlakke ondergrond nodig en dus werkten we op pure ervaring. Ook moet de Volvo C30 volgens mij zwaarder afgeveerd worden en een andere stabilisatorstang dringt zich op. Dus er is nog werk aan de winkel in de nabije toekomst”.

Maar desondanks draaide Michaël tijdens zijn eerste kennismaking met de Volvo C30 de snelste chrono tijdens de eerste kwalificatieheat en klokte twee seconden sneller af de zijn rechtstreekse concurrenten.

“ik was vrij snel onderweg en heb de wagen op pure ondervinding reeds een pak sneller gemaakt. Maar er is nog een ruime marge. Deze C30 heeft heel wat in petto”.

Maar de euforie sloeg snel om in ontgoocheling tijdens de tweede kwalificatieheat toen de Volvo een eigen leven ging leiden en nadien zwaar in de flank werd gegrepen door de wagen van De Beuckelaer.

Michaël De Keersmaecker - Volvo C30 SuperNational
Michaël De Keersmaecker - Volvo C30 SuperNational
“Tijdens de heat voor ons had een wagen een oliespoor getrokken op de ideale rijlijn. De baancommissarissen hadden er wel wat zand of cement op gegooid, maar die niet ingeborsteld. In de tweede ronde ben ik erover uitgeschoven en ik maakte een pirouette. Ik stond in een dode hoek waardoor De Beuckelaer me onmogelijk nog kon ontwijken. De klap was hevig en ik kwam er na een check-up in kliniek van af met een spierscheur in de bovenarm. De goede zetel en het HANS-systeem hebben hun werk gedaan. Ik ben niet te spreken over het feit dat ze pas na de crash de borstelmachine van stal haalden. De wagen is zwaar beschadigd. We gaan die nu herstellen, maar de tijd is te kort om reeds klaar te zijn tegen de volgende manche in het Engelse Lydden Hill. En trouwens krijgt de Ford Focus nu voorrang, want de eerste manche van het FIA European Championship komt ook dichtbij”.

Daarin zal de Keersmaecker de Belgische kleuren verdedigen tussen het kruim van de rallycross met zeer professionele topteams en dito piloten.

Michaël De Keersmaecker
Michaël De Keersmaecker
De Keersmaecker: “We hebben niet gekozen voor de goedkoopste oplossing, maar wel voor het interessantste kampioenschap waarin alle toppiloten aan de start komen. Ik ben vorig seizoen vijfde geworden in het ‘oude’ Europees kampioenschap en ik heb op één wedstrijd na alle A-finales gereden. Quasi alle piloten pakken de stap richting RallycrossRX. Na wat discussie met promotor IMG kwamen we op dezelfde lijn te staan en hebben een beslissing genomen. We beschikken met de ‘oude’ Ford Focus niet over de snelste wagen, maar ik ben samen met Walfridsson een van de meest ervaren piloten in het veld. Dit en mijn kennis van de circuits is alvast in mijn voordeel. We starten met de Focus, maar overwegen iedere aanbieding die in onze bus valt”.

De Rallycross Challenge had een alternatief kunnen bieden en de kansen op een mogelijke titel vergroten.

Michaël De Keersmaecker - Ford Focus SuperCar
Michaël De Keersmaecker - Ford Focus SuperCar
De Keersmaecker: “Ik heb twee grote redenen om niet voor de Rallycross Challenge te kiezen”, aldus de JDK-rijder die nu echt goed op dreef komt.
“Enerzijds denk ik dat de Rallycross Challenge een veredeld nationaal kampioenschap wordt en gezien mijn staat van dienst ben ik dan moreel verplicht om deze wedstrijden te winnen en de titel te viseren. Maar er zijn amper zes wedstrijden en er is geen schrapresultaat voorzien. Ik moet passen tijdens een wedstrijd, waardoor ik mijn titelambities nu reeds kan opbergen. Na twee Europese titels, drie Europese vice-titels en vier Belgische titels voel ik me verplicht om het IMG verhaal te volgen”.

“Anderzijds voel ik me in mijn kruis getast door BORA (Belgian Off Road Association) inzake hun keuze voor de Belgische ‘Mister Rallycross’. Ik vind persoonlijk dat men meer in de richting moest gaan zoeken van piloten die tijdens het 40-jarig bestaan van BORA echt een meerwaarde hebben betekend voor België binnen het internationaal rallycross. We hebben ondermeer de iconen François Monten, Kamiel Vereecken, Jos Sterkens en Ludo Helven waarvan er momenteel nog steeds actief bezig zijn. En het feit dat ik als enige Belg twee Europese, drie vice Europese en vier Belgische titels verzamelde tijdens mijn 12-jarige loopbaan, dacht ik toch dat niemand me ooit evenaarde. Let wel, dit is geen verwijt naar Koen Pauwels die deze titel kreeg toebedeeld door de BORA. Maar als je het palmares van alle opgesomde namen naast elkaar legt, dan is het niet meer dan logisch dat ik zwaar ontgoocheld ben. Martin Schanche kreeg ooit de bijnaam van ‘Mister Rallycross’ opgekleefd door tal van factoren, waaronder zijn rijstijl, zijn verbetenheid, zijn charisma, zijn aanvalslust, enz".

JDK Ford Focus Supercar
JDK Ford Focus Supercar
"En als ze in België iemand zoeken die op ons niveau daar dicht tegen aanleunt, vind ik dat Michaël De Keersmaecker wel eens de Belgische Martin Schanche mag genoemd worden. Ik snap echt niet goed wat de modaliteiten waren bij deze verkiezing als ik het resultaat bekijk. Ik had trouwens in gedachten om eventueel de Belgische en Nederlandse manches van de Challenge aan mijn kalender toe te voegen, maar de ontgoocheling ligt nog te vers in het geheugen en ik denk dat ik ga passen”, besluit een duidelijk teleurgestelde Michaël De Keersmaecker. 

De Keersmaecker press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rallycross op dinsdag 5 maart 2013.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons