van der Horst

Michaël De Keersmaecker kiest voor Euro RX

Michaël De Keersmaecker - Ford Fiësta ST Supercar
Michaël De Keersmaecker - Ford Fiësta ST Supercar
Michaël de Keersmaecker is terug-van-weggeweest. De Belgische hoop in bange dagen heeft zijn Ford Fiësta Supercar klaar voor de eerste aftrap van het EK RX in Mettet. Er is ondertussen heel wat water naar de zee gevloeid, maar de man uit Londerzeel houdt woord. Dit seizoen is de grote comeback in het hoogste Klasse van de Rallycross, nl. de Supercars.
Michaël De Keersmaecker
Michaël De Keersmaecker
Een volledige WK campagne zal meer dan waarschijnlijk bij een droom blijven voor de JDK rijder. Vooral de recente reglementswijzigingen zetten niet-officiële rijders op een zijspoor. Vanaf komend seizoen worden de WK en de EK rijders volledig van elkaar gescheiden tijdens de weekends waarin ze samen aan de aftrap komen. Vorig seizoen werden de finales en de halve finales reeds apart verreden en vanaf 2016 worden ook de kwalificaties gescheiden. Er kwam immers kritiek omdat bepaalde WK piloten beweerden dat ze ook tijdens de kwalificaties soms werden opgehouden door EK rijders. We kunnen hen daar deels in toetreden, maar er waren ook enkele EK rijders die sneller onderweg waren dan veel WK rijders. Vanaf dit seizoen wordt dus alles opgesplitst. Maar dat heeft tot gevolg dat de timing iets krapper zal zijn. Hierdoor werd het startveld van het WK beperkt tot maximaal 20 wagens, terwijl het EK veld maximum 25 wagens mag tellen. Het aantal WK rijders kan worden opgetrokken tijdens weekends waarin de EK rijders niet aan de start komen.

Michaël De Keersmaecker - Ford Focus
Michaël De Keersmaecker - Ford Focus
Michaël De Keersmaecker: “Ik heb me vast moeten inschrijven in het EK RX omdat de kans bestaat dat je zonder vaste nummer niet alle wedstrijden kan rijden. Ik had graag het WK gereden, maar dan zonder Argentinië, Canada en Hockenheim. Anderzijds is men binnen het WK RX aan het evolueren naar officiële teams met  twee wagens per team. Als niet professionele rijder kan je amper nog aan de bak komen binnen het WK. Het geheel is te professioneel en te duur geworden met waanzinnige voorwaarden. Maar naast het Europees kampioenschap is het uiteraard niet uitgesloten dat ik nog enkele WK wedstrijden toevoeg aan mijn agenda. Het is voor mij persoonlijk belangrijk dat ik toch enkele malen kan starten tussen de WK rijders om te weten waar ik sta. Het deelnemersveld binnen het EK zal trouwens ook niet van de poes zijn”.

Michaël De Keersmaecker
Michaël De Keersmaecker
“Het volledige EK RX is voor ons voorlopig momenteel het hoogst haalbare. We kunnen alsnog aan de slag met wagens en motoren tot 2015 inzake reglementering. Binnen het WK moet er FIA gehomologeerde software worden gebruikt die wij niet kunnen gebruiken op onze 2015-motor. Ik start met de Duratec motor maar het is de bedoeling om later op het seizoen een WK update te doen om zodoende ook enkele WK wedstrijden te kunnen rijden. We zullen in het begin zeker niet over de snelste motorisatie beschikken, maar gaan uiteraard ons uiterste best doen om dat op een andere manier weg te gommen. Pedal to the metal zeg maar en geen risico’s schuwen”, besluit een ongeduldige De Keersmaecker die niet kan wachten tot de rode lichten voor de eerste maal doven op de startgrid.

JDK Racing is op dit ogenblik nog op zoek naar enkele gemotiveerde meccano’s. Ervaring in de racerij is een pluspunt, maar kennis van elektronica en software is niet nodig.

In theorie begint het seizoen voor de JDK rijder dus op eigen bodem in Mettet op 14 & 15 mei voor de eerste EK manche van het seizoen. Verder staan nog Noorwegen, Zweden, Spanje en Letland op het menu, aangevuld met enkele WK wedstrijden binnen Europa.   

Foto's: JDK & Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA European Rallycross Championship op woensdag 13 april 2016.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons