Michaël De Keersmaecker tekent voor zijn laatste seizoen in European RX
Dus wie Michaël De Keersmaecker nog een laatste keer aan het werk wil zien met een Supercar, kan maar best naar Mettet afzakken op 12 & 13 mei.
“Inderdaad, zo zou je het kunnen stellen op dit moment. En we gaan tijdens dit seizoen racen op een andere manier. Met een andere strategie, zonder omkijken en de rechtervoet beneden. Het is alleen op die manier dat ik misschien nog een halve finale kan forceren tussen het topmateriaal. Er komen zeker vijf piloten over uit het World RX en er komen ook nog enkele rijders bij uit de lagere reeksen. Het wordt drummen geblazen en het niveau zal ongezien hoog zijn in het European RX. Over het WK spreken we reeds niet meer, want dit zijn quasi allemaal piloten en wagens met fabrieksondersteuning. Dergelijk materiaal is gewoonweg niet te koop of onbetaalbaar. Ex-WK wagens worden bovendien dan op de Europese markt gegooid. De verschillende fasen inzake motorisatie zijn ook quasi niet te volgen. We blijven in fase 1 en dan moeten we het stellen met 50 Nm minder dan fase 2, terwijl er reeds een fase 3 op zich laat wachten. Doen we die fase wel, dan kost het een bom geld en moeten de motoren sneller een revisie hebben. Het is over & out voor de pure amateur.”
Zien we dan in 2018 identiek dezelfde wagen als vorig seizoen?
“Neen”, gaat MDK verder. “De wagen is op vlak van chassis en vering afgelopen winter in Zweden onder handen genomen door Staffan Andersson van GN Motorsport. Motorisch zullen we niet over de laatste evoluties beschikken, maar met de chassisaanpassingen, het grote hekelpunt in 2017, hoop ik op enkele kopstarts tijdens de kwalificatiereeksen om dan mogelijk binnen de top 12 te belanden en een halve finale of finale af te dwingen”.
En wat mogen we nadien nog verwachten van MDK op gebied van autosport?
“Kijk, de rallycross zal op termijn evolueren richting elektrische wagens en dat wordt opnieuw een financiële strop bij de privéteams en -rijders. Zoals ik reeds eerder zei, zal ik links of rechts een wedstrijdje meepikken, of zal ik opduiken in de Belcar of bij de historics. Ik blijf een autosporter in hart en nieren, maar ik moet mijn prioriteiten verleggen omdat met dochter Juna de volgende generatie eraan komt die wil presteren op hoog niveau. Ze wordt 12 jaar en in de paardensport is dit een zeer belangrijke leeftijd voor het maken van een keuze. Ik ga er alles aan doen om haar te helpen en bij te staan. Is dat dan ten koste van de autosport, dan is het maar zo. Ik wil vrij zijn om te kiezen waar, wanneer, met wat en in welk kampioenschap ik rijd. Het is net daarom dat ik tegen mijn goesting inschrijf voor een volledig seizoen, maar door de interesse van zoveel rijders heb ik geen keus”.
“Anderzijds is het wel mooi geweest met een resem aan Belgische en Europese titels. JDK, het carrosseriebedrijf dat mijn vader destijds opbouwde, was er reeds 25 jaar geleden bij als sponsor van Kamiel Vereecken en ook ik ga aan mijn 20ste seizoen beginnen. Het is mooi geweest, maar de voeling met de autosport zal toch blijven met hier en daar een sporadische deelname”, besluit een strijdvaardige MDK.
Foto's: Johnny Loix / MDK
Tweet