Michaël Roskam: "Stap per stap groeien we als team"
"Ik ben nog maar redelijk recent begonnen met autosport en ook het team is nieuw. De Race Promotion Night eind vorig jaar was onze allereerste wedstrijd, waarbij we heel wat hulp kregen van VGL Racing, zowel op technisch vlak als op gebied van coaching. Na vijf uur moesten we echter de handdoek werpen wegens een technisch probleem.
We besloten evenwel dit seizoen het volledige Belcar Endurance Championship te betwisten, maar de openingsrace in Spa bracht ons ook niet veel geluk. We waren door het dolle heen toen we zowaar in onze eerste Belcar-wedstrijd op podiumkoers lagen, maar helaas stond dame Fortuna niet aan onze zijde... Letterlijk in de allerlaatste ronde ging de versnellingsbak stuk. De opdracht afgelopen weekend was duidelijk, we wilden eindelijk onder die finishvlag doorrijden. Derde keer, goede keer blijkbaar, want we haalden het einde van de wedstrijd en dat voelt simpelweg geweldig."
Vanwaar de keuze voor een Saker RapX, een wagen die in Belcar niet echt een grote voorgeschiedenis heeft?
"We vonden de Saker RapX vanaf dag 1 een leuke wagen. De bolide sprak ons aan, dus besloten we er voor te gaan. Het was eigenlijk allemaal een opeenvolging van logische stappen, voor ons. De keuze voor de Belcar overigens ook, het was gewoon een logisch gevolg; Circuit Zolder is uiteindelijk toch ons thuiscircuit. De wagen is redelijk standaard, echt niet te vergelijken met deze van VGL Racing bijvoorbeeld. Die bolide is hard doorontwikkeld en een pak sneller dan de onze. Wij kunnen momenteel wedijveren met de BMW's in onze klasse en dat maakt het tegelijk leuk en leerzaam voor ons. Sowieso biedt deze wagen nog een pak potentieel voor de toekomst al zijn we er nog niet uit hoe die toekomst er zal uitzien. We gaan alles stap per stap aanpakken."
Kunnen we 2017 dan beschouwen als een leerjaar?
"Sowieso is veel, zoniet alles, nieuw voor ons. We krijgen echter veel hulp van andere teams in de paddock. Een wedstrijd rijden is, zeker voor het team, ook nog anders dan een trackday afwerken. Er komen heel wat meer dingen bij kijken en je moet op elkaar ingespeeld geraken. Op die manier is het voor ons team dus een leerjaar, maar zeker ook voor mij als piloot. Ik heb niet zoveel ervaring op circuit en al zeker niet met het afstellen van wagens. We hebben dit weekend bijvoorbeeld getracht een aantal dingen te wijzigen in de set-up van de Saker, zodat we aan de lijve konden ondervinden hoe deze hierop reageert op het asfalt. Dat vond ik een zeer interessante beleving, want je kan echt de link leren leggen tussen wijzigingen die je doorvoert en wat de impact daarvan is op het weggedrag van de wagen."
Foto's: Niels Vaeck, Marnik Mouchaers, Ronald Janssens & Martijn Wouters
Tweet