van der Horst

Mid Flanders Classic: Nabeschouwing van de organisatoren

Mid Flanders, het midden van Vlaanderen. Het was voor de deelnemers aan deze Classic een eerste kennismaking met een parcours dat hen langs wel zeer herkenbare punten voerde. Tot hun eigen grote verbazing werden vader en zoon Guy en Olivier Dupont met de Austin Healey MkIII de eersten die hun naam op het palmares mochten schrijven.
  • Powercars
Na de start in Staden, aan de kerk en op dezelfde plaats als de gelijknamige rally van start gaat, voerde de rit in een grote lus doorheen de regio. Eerst nog in het droge, maar algauw kwamen onderweg wind en regen opzetten. Het ging via Kortemark richting Diksmuide, Vladslo en Leke met een tussenstop in Zedelgem. Daar ontdekten Dirk Velghe en Geert Verdonckt (Opel Manta A) dat zij aan de leiding stonden. Guy en Olivier Dupont (Austin Healey) bleken tegen de eigen verwachting in, op de tweede positie te liggen.

Afwachten maar, was het credo bij de koplopers. Daarna ging het via Tielt met zijn bekende rallyproeven via Lichtervelde en Roeselare terug naar Staden. Velghe en Verdonckt misten een controle en dat tikte gelijk aardig aan. “Wij zullen dit niet winnen”, sprak Dirk haast profetisch. Het werd dan nog even afwachten wat Lieven Vanrolleghem en Dirk Vanrobaeys, voor de gelegenheid in een moderne Toyota Landcruiser, nog uit de mouw konden schudden. Zij lagen immers dicht bij de leiding op een tweede plaats bij de tussenstop. Maar ook zij raapten een gemiste controle en werden nog naar een vijfde plaats verwezen door Bert Werniers en Johan Vanhecke. Met de Volvo 360 waren zij de auteurs van een perfect tweede deel.

De derde plaats was uiteindelijk voor Velghe en Verdonckt terwijl Jean-Michel en François Picry met de BMW 2002 de tweede plaats pakten. Tot hun eigen grote verrassing werden Guy en Olivier Dupont, met de Austin Healey MkIII, de algemene winnaars en de winnaars van de Oldtimer klasse. Vanrolleghem en Vanrobaeys werden met de Landcruiser zoals gezegd vijfde algemeen, maar wonnen wel de klasse Youngtimer. Voor de klasse met de meest recente wagens, de Toertimers, moeten we zakken naar de 13de plaats. Daar vinden we Rudi Verhaeghe en Jurgen Mortelé in hun ondertussen gekende SmartForTwo.

Bart Vereecke, persverantwoordelijke organisator ACP Bryghia: “Er kon eindelijk weer gereden worden na Corona en
wij zijn blij iets te kunnen en mogen organiseren. Wij hebben al verschillende evenementen moeten afgelasten. Ondertussen blijven de voorbereidingen zich wel opstapelen. We hebben er wel iets van kunnen recupereren. Dit was, laten we zeggen, een verbeterde versie van het origineel. We hadden er een paar technische valletjes ingestoken, dingen als een windroos net na het einde van een kaart. We hebben ons veel minder beziggehouden met letters of scherprijders, die waren er niet. De nadruk lag op rijden, want daar komen de mensen tenslotte voor. Anders wordt het algauw een zoektocht. Het was dan ook logisch dat het minder op de controles en meer op de tijd van de RT’s werd beslist. Iedereen is tevreden, de deelnemers en wij als organisatie. We hebben een equipe waarbij ieder een specifieke taak heeft maar op het einde past het hele pakket wel in elkaar. We proberen ook altijd de mensen iets te geven door de randanimatie te verzorgen. We creëerden een rallysfeer, met een startpodium, strobalen en Jean-Paul Klinkers voor het commentaar. Morgen is er onze rondrit “Staôn Nostalgia” en in de herfst hebben we een oefenrit, de Trimard Star, gebaseerd op
het Star-concept uit Nederland. Het wordt iets nieuws en zeer specifiek!”

Guy Dupont en Olivier Dupont, winnaars Mid Flanders Classic:  “We zijn verbaasd dat we wonnen. Dit is onverwacht. We maakten deze ochtend veel fouten en toen wisten we, dit wordt een slechte uitslag. Deze namiddag ging het dan veel beter. De druk was ook van de ketel. Zo zie je maar! Het was trouwens een zeer goede organisatie, veel valletjes, zeer interessant, zowel de wedstrijd als het parcours.” “Deze ochtend wilde je echt niet in de auto zitten. Laten we zeggen dat we beiden een ochtendhumeur hadden. Niets wilde lukken, we hadden geen ritme, maakten grote fouten, gingen tweemaal het veld in, en dan bedoel ik: vér het veld in. Maar de RT’s van de namiddag waren goed. We hebben vooral alles goed uitgemeten.”

Persbericht VAS Rally



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op woensdag 1 september 2021.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons