van der Horst

Mikke Van Hool: "De Ferran heeft de persoonlijkheid om de tanker te doen keren"

Mikke Van Hool
Mikke Van Hool
Er zijn niet zoveel mensen die kunnen zeggen dat ze een ex-teamgenoot, een ex-piloot en een landgenoot hebben die alle drie als sleutelfiguren fungeren in eenzelfde F1-team. Mikke Van Hool, bekend als eigenaar van Team Astromega, is wel zo iemand. In 1991 reed hij in de Britse Formule 3 samen met Gil de Ferran bij Edenbridge Racing en in het jaar 2000 brak een dan 18-jarige Spanjaard door bij zijn team in de Formule 3000. Fernando Alonso klopte dat jaar na zijn zege in Spa-Francorchamps hard op de deur van de Formule 1.
  • Shopa
Gil de Ferran
Gil de Ferran
"In 1991 kwam de Ferran aan bij ons team, Edenbridge Racing, als fabrieksrijder voor Reynard met Roly Vincini als ingenieur" aldus Van Hool. "Gil was toen ook al een zeer analytisch persoon, zeer begaan met de ontwikkeling van de wagen. De Reynard F3 was in 1990 nog duidelijk de mindere van de Ralt en de Dallara. Vincini als research & development engineer en Gil hebben de auto steeds meer op punt gekregen, zo goed zelfs dat voor '92 haast iedereen overstapte naar Reynard. Of Gil in zijn huidige functie bij McLaren de tanker kan doen keren weet ik niet, maar hij heeft er denk ik wel de persoonlijkheid voor. De keuze van McLaren voor Gil is voor mij, en voor mij niet alleen, niet verrassend te noemen hoor."

F3000 - Monaco 1999
F3000 - Monaco 1999
"Midden jaren '90 heb ik dan Team Astromega opgericht en zijn we ingestapt in de Formule 3000. In het jaar 2000 kwam Fernando Alonso bij ons aankloppen. Dat hij een zeer groot talent was hadden we toch wel snel door, reeds van bij zijn allereerste test bij ons. Zijn eerste manager destijds, voormalig F1-piloot Adrian Campos, contacteerde ons omdat de winnaar van zijn Spaans Formula Nissan kampioenschap een F3000-test beloofd was. Het was een last minute deal en Fernando kreeg een auto ter beschikking voor een namiddag tijdens een pre-season test op Barcelona. Hij zette tot onze grote verbazing onmiddellijk scherpe rondetijden neer."

Fernando Alonso
Fernando Alonso
"Later tijdens het seizoen heeft hij ons nog meerdere malen verbaasd. Vooral bij de openingsronden tijdens Q1. Er werd toen al in het voorprogramma van de F1 gereden, met een zeer sterk veld. F3000 was toen toch de belangrijkste, laatste stap voor F1. Ook omdat er toen nog niet zo'n concurrentie was van andere eenzitterkampioenschappen. Er was geen vrije training en Q1 was vlak na de kwalificaties van de F1, de piste was dan dus zeer snel omwille van het achtergelaten F1-rubber. Fernando was enkele malen de allersnelste tijdens de openingsronden, op een circuit dat hij niet kende en in een veld met veelal piloten die al minstens aan hun tweede F3000-seizoen bezig waren. Ik heb toen mijn wenkbrauwen vaak hoog opgetrokken als ik dat zag. Hij zou dan wel niet de koppositie behouden maar toch, het zegt veel. Ik heb daarom altijd gedacht dat hij ook een goed rally-piloot zou geweest zijn. Ik zei toen ook aan iedereen die het wilde horen dat ik dacht dat hij een hele grote kon gaan worden. Op het einde van het seizoen kwam het helemaal goed met een demonstratie bij de laatste wedstrijd op Francorchamps. Vanaf dat moment is het allemaal zeer snel gegaan. Puur qua talent had hij zeker meer dan die twee wereldtitels verdiend, daar zijn vriend en vijand het wel over eens."

En Stoffel Vandoorne? "Wel, hoe gek het ook klinkt maar de familienaam van mijn moeder is bijna hetzelfde, het wordt ook anders geschreven. Los daarvan heb ik nooit de gelegenheid gehad om Vandoorne te ontmoeten. Toen hij opkwam waren wij immers al een tijdje gestopt met Team Astromega."

Foto's: Racing International Photography - Arne Simons - Georges De Coster

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Formule 1 op donderdag 12 juli 2018.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons