van der Horst

"Minstens 10 elektrische proto's in 2014, tegen 2016 alle wagens verplicht elektrisch"

Radical SR3 Electric
Radical SR3 Electric
Opgestart in 2010 gaat de Special Open Trophy op 5 april op het circuit van Spa Francorchamps van start voor wat het jaar van de bevestiging moet worden. Wat betreft het aantal ingeschreven wagens voor 2013 mag BRI, de promotor van de Special Open Trophy zich alvast in de handen wrijven. Mede door de samenwerking met enkele andere buitenlandse promotoren zullen op sommige wedstrijden startvelden te bewonderen zijn van 50 wagens en meer.
Doch de toekomst van de Special Open Trophy reikt veel verder dan momenteel het geval. De tot de verbeelding sprekende Proto’s en SUPER 7’ens welke tijdens raceweekends endurance en sprint met elkaar afwisselen is budgettair de juiste beslissing. De wagens welke actief in de SOT bieden echter een nog veel groter potentieel, elektrisch racen.

“ Het zal voor eenieder een aanpassing worden maar we kunnen er niet meer omheen” steekt Dries Heyman, bezieler van de SOT van wal. “ Naast de economische kant is er ook het milieu aspect en ook al houden we van de sound en de benzine, we moeten innoveren om onze sport veilig te stellen naar de toekomst toe. Racen op bio-ethanol is een stap in de goede richting maar helemaal niet de problematiek aanpakken. Het probleem is het geluid en daar moeten we aan werken. Reken daar het economische voordeel van een elektrische racewagen bij en het moet piloten en teams aanzetten tot denken en overleg. De tijd van geluidsoverlast, motoren reviseren, versnellingsbakken wisselen, de bijhorende grote kosten moeten in 2014 absoluut naar beneden. In 2014 wil ik minstens 10 elektrische Proto’s aan de start, tegen 2015 moet dat de helft van het startveld zijn, tegen 2016 een verplichting. In onze eigen ateliers starten we vanaf heden met de ombouw van bestaande modellen van benzine naar elektrisch. Wie een CN – Sportscar of SUPER 7 heeft zal de komende maanden onze werken en tests op de voet kunnen volgen en zelf bepalen wanneer ze de ombouw willen laten doen”

“2013 moet een heus test jaar worden waarbij we minstens 3 modellen gaan klaar stomen. Eén van de modellen is klaar en kunnen we de komende weken mee beginnen. De Radical en CN staan klaar om aan te beginnen als we de nodige fondsen hiervoor rond krijgen. Ook RACB Sport is op de hoogte van onze werken en alles gebeurt in overleg. We zullen Xavier Schène en RACB Sport briefen over onze test waarna zij in 2013 de nodige stappen kunnen voorbereiden dewelke dienen genomen te worden voor het opleiden en informeren van baanposten en veiligheid omtrent de elektrische racewagens. Het geheel is immers niet zonder gevaar en gedurende 2013 kan iedereen zich in optima forma klaarstomen.

INVEST 2 RACE ELECTRIC zal het nieuwe paradepaardje worden van BRI, mede mogelijk gemaakt door externe privaat personen en bedrijven welke door middel van aangekochte coupures het project mogelijk maken. Op deze manier worden veel partijen betrokken bij het geheel wat de kennis en mogelijkheid tot succes enkel maar bevorderd.

Wat betreft batterijen, waterkoeling, driver units en elektrische motoren zit BRI goed op basis van het reeds geleverde testwerk. De taak van BRI bestaat er nu uit deze afzonderlijke componenten samen te brengen in een bestaande, tot de SOT toegelaten wagen en deze uitvoerig te testen. Met de Westfield werd reeds uitvoerig getest en de resultaten waren ronduit verbluffend. 260 PK op de wielen, 660 Nm koppel, idem gewicht als de benzine versie, wie doet beter? Het komt er nu op aan een zo vernuft mogelijk systeem uit te dokteren om batterij wissels door te voeren tijdens pitstops waardoor we ook endurance kunnen rijden. Dat is de grote opdracht welke ons de komende maanden te wachten staat. Tests met de huidige batterijen hebben uitgewezen dat op volle belasting 26 minuten met de wagen van 600kg kan gereden worden. We willen dit door terugwinning van energie naar 40 minuten brengen en dan een batterijwissel laten uitvoeren. Momenteel hebben we 2 uur nodig om een batterijpack opnieuw 100% op te laden.

De prijs van de ombouw van benzine naar elektrisch zal iets kosten maar het onderhoud en herstellingen van de huidige benzine motoren en versnellingsbakken komen hierdoor compleet te vervallen. Tel daarbij het enorme financiële voordeel welke we zouden kunnen teweeg brengen door te racen op een geluidsarm raceweekend en je weet waarom BRI absoluut de kaart van de elektrische racewagens wil trekken.

Alle info betreffende uw deelname aan het INVEST 2 RACE ELECTRIC project is te vinden via onze website (www.specialopentrophy.com) of op onze Facebook pagina . Voor € 50 per coupure ben je reeds mede eigenaar van dit unieke project met ongekende toekomstmogelijkheden.

BRI press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Special Open Trophy op maandag 21 januari 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons