Misano: Nabeschouwing van Max Koebolt
Ook daarin liep het nog niet vlekkeloos, want er was sprake van de nodige onbalans in de auto, maar veranderingen aan de afstelling leidden tot het gewenste resultaat, zodat het team met meer vertrouwen de beide kwalificaties voor de twee races in kon. “Ik reed de kwalificatie voor de eerste race en die ging best goed, al kreeg ik ondermeer vanwege gele vlaggen en zelfs een ‘full course yellow’ geen optimale ronde bij elkaar. Met de tijd die ik reed, werd ik als zevende geklasseerd en daarmee was ik redelijk tevreden”, zei Koebolt. Teamgenoot Jan Kisiel nam de kwalificatie voor de tweede race voor zijn rekening en veroverde daarin de pole-position, dus de optimale uitgangspositie voor de gele Mercedes-AMG GT4 voor de race op zondag.
Max Koebolt startte de eerste race. “Dat was best lastig, de hele top zeven zat dichtbij elkaar in een groepje. Er waren wat problemen met oplopende temperaturen, dus ik kon niet te dicht achter mijn voorliggers rijden, omdat de motor anders te weinig koeling zou krijgen. Daardoor kon ik dus niet echt de strijd aangaan”, legde Koebolt uit. “Ik heb gewoon gezorgd dat ik uit de problemen bleef en geen fouten maakte en heb geprobeerd om de banden niet teveel te belasten. Bij de wissel nam Jan het stuurwiel over en hij kon in de tweede helft van de race nog wel wat progressie maken. Zo kwam hij uiteindelijk als derde in de Silver Cup en als vierde algemeen over de eindstreep.”
Op zondag startte Jan Kisiel vanaf pole-position. “We wisten wel dat we vanwege de ‘balance of performance’ wat snelheid tekort kwamen, dus Jan verloor inderdaad vrij snel de leiding, maar dat was dus volgens verwachting”, erkende Koebolt. “Hij kon het tempo wel redelijk bijhouden en toen de auto ervoor problemen kreeg, kon hij de leiding weer overnemen.” Bij de rijderswissel stapte Koebolt in de auto voor de tweede helft van de race. “Het was duidelijk warmer dan gisteren, waardoor het met name voor de voorbanden wel heel lastig was”, stelde hij vast. “Daardoor raakte ik de leiding weer kwijt, maar de auto voor ons kreeg in de slotfase een lekke band, waardoor ik alsnog P1 kon pakken en daarmee de overwinning binnen kon halen. Een geweldig gevoel!”
Met nog twee weekeinden te gaan hebben Koebolt en Kisiel nu een voorsprong van 17 punten in de tussenstand van de GT4 European Series. “Dat is natuurlijk een heel goede uitgangspositie voor mijn thuisrace op 13 en 14 juli in Zandvoort”, zegt Koebolt. “We hebben voor het seizoen al een keer op Zandvoort met de auto getest, ik denk dat we daar weer goed voor de dag kunnen komen. Ik kijk er in ieder geval zeer naar uit!”
Persbericht Max Koebolt
Tweet