van der Horst

Misnoegde Grönholm, Solberg en Loeb manen IMG aan tot actie

Laatste podium van 2018 met Kristoffersson, Ekström, Loeb & Solberg
Laatste podium van 2018 met Kristoffersson, Ekström, Loeb & Solberg
Het World RX staat voor een enorme uitdaging volgend jaar met het vertrek van enkele grote constructeurs uit het wereldkampioenschap. Audi en Peugeot gaven beiden reeds aan hun deelname te staken en het is nog maar de vraag of we wereldkampioen Volkswagen volgend seizoen het engagement niet zien terugschroeven. In een gesprek met Motorsport.com drukken Petter Solberg, Marcus Gronholm en Sébastien Loeb hun ongenoegen uit met het gebrek aan communicatie vanuit promotor IMG. IMG van zijn kant brengt weinig begrip op voor de standpunten van de drie prominente rijders.
"Enkele maanden geleden zag alles er zeer goed uit", vertelt Marcus Grönholm aan Motorsport.com. "Maar nu? Ik weet niet wat ik moet zeggen, maar het ziet er niet zo goed meer uit. IMG moet luisteren, maar misschien is het nu reeds te laat. Ze komen met een kalender waarop Abu Dhabi, Canada, de VS en Zuid-Afrika staan... Komaan! We vroegen voor 10 meetings met minder reizen en nu krijgen we elf meetings voorgeschoteld waarvan er verschillende een heel eind weg zijn. Het komt er nu op aan om de juiste beslissingen te nemen om alles terug op de rails te krijgen, maar de tijd speelt niet in ons voordeel. Wat buiten kijf staat, is dat we antwoorden nodig hebben, dat IMG... iets doet", aldus de wereldkampioen Rally van 2000 en 2002.

Ook tweevoudig World RX-kampioen Solberg stak zijn frustratie voor de wijze waarop de dingen lopen niet onder stoelen of banken. "Toen we een jaar geleden over World RX spraken, was het potentieel gigantisch. Het zou groter worden dan Formule E, constructeurs kwamen van overal om deel te nemen aan eWRX (welke is uitgesteld n.v.d.r.), circuits van over de ganse planeet wilden ons ontvangen en ook de fans waren enthousiast. Wat is er gebeurd? Wat is er gebeurd in het voorbije jaar? Eerlijk gezegd, begrijp ik het niet. Er is niets veranderd en de actie is nog altijd geweldig. Er zijn vragen waarop we een antwoord willen, maar we horen niets."

Dat Loeb werkt aan een privé-programma voor volgend jaar, is een publiek geheim. Het gebrek aan klare wijn maakt het voor hem echter moeilijk plannen te maken zegt hij. "Wat Peugeot deed besluiten de stekker uit het programma te trekken, was de beslissing om niet over te stappen op een elektrisch kampioenschap. Dat was een gigantisch probleem voor hen en nu ook voor mij. In vergelijking met andere takken van de autosport, is RX niet zo duur voor de constructeurs, maar het spektakel is goed voor de toeschouwers ter plaatse en op TV."

Voor Loeb is de oplossing kristalhelder. "We hebben volgend jaar geen constructeurs. Het zal draaien rond privé-rijders, dus voor 2019 is de eenvoudigste oplossing om de kosten naar beneden te halen en één manier om dat te doen, is via de kalender." World RX-baas Paul Bellamy vertelde aan Motorsport.com echter dat de kaarten niet zo eenvoudig liggen. "Ik heb met de teams gesproken over de kalender en ze kunnen eisen wat ze willen, maar ze begrijpen de contractuele kant van de zaak niet. De kalender voor 2019 ligt nog niet vast", waarbij hij tevens toegaf dat deze nog kan wijzigen.

Bellamy is ook optimistisch over de geplande overstap naar een elektrische aandrijving in 2021 nadat deze eerder werd uitgesteld. "Voor de FIA moeten we drie OEM's (constructeurs) hebben tegen maart. Gebeurt dat niet, houden we het bij een verbrandingsmotor. Momenteel heb ik drie OEM's (exclusief Peugeot) die me een mondeling akkoord gegeven hebben." Bronnen bevestigen Autosport.be dat Volkswagen momenteel een analyse uitvoert voor een eventuele deelname en ook Ford heeft in het verleden reeds aangeven interesse te koesteren in Formule E en eWRX...

Foto: JL / Eric Buijs



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Rallycross Championship op zondag 2 december 2018.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons