Misnoegde Grönholm, Solberg en Loeb manen IMG aan tot actie

Ook tweevoudig World RX-kampioen Solberg stak zijn frustratie voor de wijze waarop de dingen lopen niet onder stoelen of banken. "Toen we een jaar geleden over World RX spraken, was het potentieel gigantisch. Het zou groter worden dan Formule E, constructeurs kwamen van overal om deel te nemen aan eWRX (welke is uitgesteld n.v.d.r.), circuits van over de ganse planeet wilden ons ontvangen en ook de fans waren enthousiast. Wat is er gebeurd? Wat is er gebeurd in het voorbije jaar? Eerlijk gezegd, begrijp ik het niet. Er is niets veranderd en de actie is nog altijd geweldig. Er zijn vragen waarop we een antwoord willen, maar we horen niets."
Dat Loeb werkt aan een privé-programma voor volgend jaar, is een publiek geheim. Het gebrek aan klare wijn maakt het voor hem echter moeilijk plannen te maken zegt hij. "Wat Peugeot deed besluiten de stekker uit het programma te trekken, was de beslissing om niet over te stappen op een elektrisch kampioenschap. Dat was een gigantisch probleem voor hen en nu ook voor mij. In vergelijking met andere takken van de autosport, is RX niet zo duur voor de constructeurs, maar het spektakel is goed voor de toeschouwers ter plaatse en op TV."
Voor Loeb is de oplossing kristalhelder. "We hebben volgend jaar geen constructeurs. Het zal draaien rond privé-rijders, dus voor 2019 is de eenvoudigste oplossing om de kosten naar beneden te halen en één manier om dat te doen, is via de kalender." World RX-baas Paul Bellamy vertelde aan Motorsport.com echter dat de kaarten niet zo eenvoudig liggen. "Ik heb met de teams gesproken over de kalender en ze kunnen eisen wat ze willen, maar ze begrijpen de contractuele kant van de zaak niet. De kalender voor 2019 ligt nog niet vast", waarbij hij tevens toegaf dat deze nog kan wijzigen.
Bellamy is ook optimistisch over de geplande overstap naar een elektrische aandrijving in 2021 nadat deze eerder werd uitgesteld. "Voor de FIA moeten we drie OEM's (constructeurs) hebben tegen maart. Gebeurt dat niet, houden we het bij een verbrandingsmotor. Momenteel heb ik drie OEM's (exclusief Peugeot) die me een mondeling akkoord gegeven hebben." Bronnen bevestigen Autosport.be dat Volkswagen momenteel een analyse uitvoert voor een eventuele deelname en ook Ford heeft in het verleden reeds aangeven interesse te koesteren in Formule E en eWRX...
Foto: JL / Eric Buijs
Tweet