van der Horst

Moeilijke Maroc Historic Rally voor BMA

De Maroc Historic Rally 2019 werd gewonnen door de Fransman Alain Oreille (Porsche 911 Carrera RS Proto). Oreille had bij aankomst 7:10.7 voorsprong op Bell Geoff (Ford Escort RS 1800 MKII). Patrick Born (Mazda RX7) eindigde als derde. Alain Deveza en Maxime Vilmot (Porsche 911 Carrera RS Proto) eindigden als 24e. Johan Gitsels en Andrée Hansen (Porsche 911 Carrera RS Proto) tikten aan als de 31e. Voor beide BMA teams liep de weg richting Marrakech niet over rozen.
  • VR Racing
BMA trok met hoge verwachtingen naar Marokko. Dat mocht ook wel want vorig jaar won Alain Deveza deze wedstrijd. Op het moment dat Bernard Muster zich zondagavond aanbood aan de gate om richting Marrakech te vliegen kreeg hij slecht nieuws. “Tijdens de laatste voorbereidende test dook er een motorprobleem op aan de wagen van Johan Gitsels. De diagnose was duidelijk: onherstelbaar beschadigd” aldus Bernard Munster. “Ik maakte rechtsomkeer, reed richting werkplaats om daar de nodige onderdelen bij elkaar te halen die nodig waren om de motor te herstellen. Daags nadien bood ik me om 05.00 u opnieuw aan met 70 kg bagage. Enkele uren later begon mijn team te sleutelen. Net voor de proloog hebben wij de wagen zonder motor over het podium geduwd. Helaas moesten we voor de eerste twee klassementsritten passen. Vanaf dag twee zette Johan zijn eerste passen achter het stuur van de Porsche. Voor Johan, die veel ervaring heeft als corijder, was dit zijn eerste rally als rijder. Mijn echtgenote Andrée Hansen was toe aan haar zesde Maroc Historic Rally. Zij was de ideale gids voor Johan.”

Met een zesde en een derde tijd begon Alain Deveza prima aan de rally. De winnaar van vorig jaar besloot de eerste dag als vierde op 26.8 sec van de leider. “Tijdens de tweede dag zat Deveza goed in het ritme. Na vijf klassementsritten was hij opgeschoven naar de derde plaats en mengde hij zich voluit in de debatten voor de leiding. Alles leek onder controle tot Alain in de zesde rit van de baan ging. Meteen mochten we onze zegeambities opbergen. ’s Avonds werd de wagen rijklaar gemaakt voor de derde etappe. Een nieuwe start met de nodige straftijd. Behalve de crash was er ook nog een mysterieus motorprobleem waardoor Alain nooit over het volledig potentieel van de Porsche heeft kunnen beschikken. We hebben lang naar de oorzaak gezocht maar staan tot op heden voor een raadsel. En toch slaagde Alain er in om tijdens de vierde etappe een scratch en twee tweede tijden te rijden waardoor hij het klassement van dag vier wist te winnen. Tijdens de vijfde etappe won hij zelfs twee ritten van de vier gereden ritten en won hij eveneens het klassement van die dag. Een sterke prestatie in moeilijke omstandigheden. Ondanks het mysterieuze probleem bleef Alain altijd rustig, hield hij de volle focus en haalde hij het beste uit zichzelf en de wagen. Met de 24e plaats kreeg hij té weinig loon naar werken” aldus Bernard Munster.

Johan Gitsels besloot zijn eerste rally als rijder met de 31e plaats. “Met de hulp van Caruso, iemand van een ander team die zijn eigen motoren bouwt, hebben wij de motor van Johans Porsche kunnen herstellen. BMA heeft heel veel ervaring en kan een wagen rijklaar maken. Maar we zijn geen motoristen. Ik ben Caruso zeer dankbaar voor zijn hulp. Het was een groots en zeer collegiaal gebaar waardoor Johan en Andre hun wedstrijd hebben kunnen verder zetten. Zo’n gebaar is typisch voor een endurance rally als deze van Marakko. Je strijdt tegen elkaar maar wanneer er iets gebeurt help je elkaar ook. Een voorbeeld dat competitie en kameraadschap hand in hand kunnen gaan” besluit Bernard Munster.

Persbericht BMA



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op zondag 5 mei 2019.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons