van der Horst

Mollekens met officiële Schnitzer BMW in Spa

BMW M3 E46 GTR V8
BMW M3 E46 GTR V8
Komende zaterdag klokslag 20 uur wordt in Francorchamps de derde manche op gang geschoten van de Mediagroup Van Dyck Belcar 2004. In tegenstelling tot de eerste twee wedstrijden, verreden op Circuit Zolder en over 125 minuten, betreft het hier een avondkoers over vier uren. Dus stipt om middernacht kennen we de winnaar van dit unieke evenement. De 4-urenkoers wordt dit jaar voor de vierde maal verreden en wordt aangewend als generale repetitie voor de komende etmaalraces in Francorchamps en Zolder. Hier kunnen eventuele derde piloten wedstrijdritme opdoen en kunnen de teams hun ritme en gewoontes aanpassen aan donkere omstandigheden. Ook kan deze 4-urenwedstrijd aangewend worden om bepaalde strategieën uit te testen voor de komende 24-urenwedstrijden. Vandaar uiteraard de komst van BMW Motorsport met de BMW E46 GTR V8 4.0.
De vraag die op ieders lippen brandt, is wat het Schnitzer Team van Charly Lamm in de Belcar te zoeken heeft en of ze een vuist kunnen maken tegen de Corvette, Vipers en andere Porsches bi-turbo. Vooreerst is er het feit dat BMW Motorsport met twee Schnitzer BMW’s GTR aan de start wil komen van de 24 Uren van Francorchamps. Het reglement zegt dat GT-wagens die niet gehomologeerd zijn voor de FIA GT, toch kunnen deelnemen aan de Ardeense etmaalrace, indien ze ingeschreven zijn in één of ander nationaal kampioenschap. De Seat en de Mosler waarmee Duez en Neugarten vorig jaar aantraden, zijn daar ideale voorbeelden van. Idem voor de Gillet Vertigo. Door het feit dat de BMW GTR eenzelfde lot beschoren is, kan die via de Belcar of een ander nationaal kampioenschap een ticket bekomen richting 24 Uren van Francorchamps. Dit is momenteel een grote troef die de Zolderse promotoren in de hand hebben. De open geest van het reglement zorgt ervoor dat onze eigen teams daarvan gebruik kunnen maken. Het opent ook perspectieven voor buitenlandse teams om in de Belcar hun materiaal te laten meerijden.

BMW M3 E46 GTR V8
BMW M3 E46 GTR V8
De puzzel van FIA GT, RACB Sport en Belcar valt hier perfect in mekaar. Daardoor krijgen de organisatoren van de Ardeense etmaalrace dan ook een mooi deelnemersveld op de startgrid. In de lijst van toegestane wagens voor de Mediagroup Van Dyck Belcar 2004 staat de BMW GTR V8 met zijn 4-liter motor. Dat deze BMW wordt ingedeeld in de Divisie GT, is omdat deze 2-deurs Coupé speciaal voor de racerij is gebouwd en er momenteel wereldwijd maar een handvol exemplaren in omloop zijn. Deze zijn niet te verwarren met de BMW’s van Severich/Kenis, De Keersmaecker/Smets en Beliën/Jacobs, die eigenlijk zuivere Toerismewagens zijn met een GTR-look. Qua look lijken ze fel op elkaar, maar ze zijn opgebouwd op een héél andere basis.

Voor wat de verwachtingen betreft van het Beierse monster, gingen we even aankloppen bij Kurt Mollekens, die samen met Pedro Lamy en Andy Priaulx een van de bolides zal bemannen in de Spa Euro Race. Tijdens het volgende Belcartreffen op de Nürburgring zal het andere exemplaar bemand worden door Garcia en twee nog te bepalen piloten. Mogelijk de beide Müllers.

Kurt Mollekens: “Ik denk niet dat Charly Lamm echt wakker ligt van de komende Belcarwedstrijd. Het is veeleer een doorgedreven test voor piloten die nog maar weinig testkilometers hebben verorberd, zoals ikzelf en Priaulx. Pedro Lamy daarentegen heeft reeds véél ervaring met de GTR. Een week later moet de wagen aan de start staan van de 24 Uren van de Nürburgring. Dus ik denk niet dat een overwinning komende zaterdag in Francorchamps een vooropgesteld doel is. Wat niet wil zeggen dat we niet gaan koersen. Tijdens trainingen in Francorchamps werden tijden genoteerd onder de 2’20”. Maar dat geldt ook voor de Vipers, de PSI-Porsches en de Corvette, die volgens mij op training met Marc Goossens rond 2’16” zal uitkomen. Ikzelf draaide onlangs 2’18 met de PSI-Porsche. Uiteraard zullen deze tijden tijdens de wedstrijden een stuk hoger liggen. Met de BMW GTR denk ik dat we door ons lager verbruik tegenover de andere toppers tijdens de 4 urenwedstrijd het met één pitstop minder kunnen stellen. Het is momenteel een beetje koffiedik kijken. Op papier zijn we niet de snelste wagen, maar vier uren is lang en ik denk dat we niet kansloos zijn. Ook de weersomstandigheden kunnen een belangrijke rol spelen”, besluit de KTR-baas.

Deze tekst verscheen oorspronkelijk op racingworld.be - 01 juni 2004

Foto's: Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op dinsdag 1 juni 2004.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons