van der Horst

Monaco: Nabeschouwing Stoffel Vandoorne

Stoffel Vandoorne - ART GP
Stoffel Vandoorne - ART GP
Stoffel Vandoorne was vastbesloten in Monaco aangekomen. Hij moest en zou er schitteren in de GP2 Series. Maar door een foute strategische beslissing van zijn team bleef de vertegenwoordiger van het RACB National Team puntenloos achter. Vandoorne, die deze meeting zo snel mogelijk wil vergeten, blikt al vooruit naar het volgende raceweekend, over een maand op het circuit van Spielberg.
  • Heinz Performance
Heel zwaar ontgoocheld. Er zijn geen andere woorden om de geestestoestand van Stoffel Vandoorne na afloop van het Monegaskische GP2-weekend te omschrijven. “Ik wou hier inderdaad goed voor de dag komen”, stelt onze landgenoot. “Het weekend was tijdens de vrije trainingen niet zo goed begonnen, maar voor de kwalificaties hadden we de goede afstellingen gevonden. Dat werd bewezen door mijn derde tijd, op slechts 75 duizendsten van een seconde van de snelste tijd in mijn groep. Daardoor kon ik als zesde aan de wedstrijd beginnen.”
 
Bij de eerste wedstrijd over 42 ronden nam de jonge Belg een goede start en lag hij al snel vijfde. De race werd echter onderbroken door een rode vlag, en toen kort na de herstart de safety car kwam voorrijden werd de strategie van het ART Grand Prix team helemaal overhoop gehaald. “Omdat ik veel later dan mijn tegenstanders mijn pitstop afwerkte, viel ik terug naar de onderste regionen van de rangschikking”, legt Stoffel uit. “Ik kwam uiteindelijk als veertiende over de streep. Ver buiten de punten en eigenlijk ook meteen kansloos voor de tweede race. Ik was één van de weinige rijders die met oude banden had gereden. Op zaterdag, tijdens de sprint over 30 ronden, finishte ik als 13de.”
 
Twee uitslagen die de Belg nul punten opleverden. “Het team heeft toegegeven in de fout te zijn gegaan. Strategie is een belangrijk element in de autosport. Het is nu aan ons om na dit slechte weekend de juiste conclusies te trekken en vanaf de volgende meeting, over een maand in Spielberg, terug te slaan.”

RACB press



  • Shopa

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons