van der Horst

Monaco: Red Bull gooit overwinning in schoot van Hamilton na pitstopblunder

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton heeft met zijn Mercedes een dramatische Grote Prijs van Monaco gewonnen. Het is zijn eerste overwinning van het seizoen en tevens de vierenveertigste uit zijn carrière. Door een pitstopblunder van Red Bull Racing werd polesitter en vroege pacesetter Daniel Ricciardo slechts tweede, in een wedstrijd die hij normaliter op zijn naam had geschreven. Sergio Perez werd knap derde voor Force India. Sebastian Vettel eindigde met zijn Ferrari op een vierde plaats met Fernando Alonso in de McLaren-Honda op een vijfde stek. De Spanjaard kon het merendeel van de wedstrijd WK-leider Nico Rosberg achter zich houden. Max Verstappen moest zijn wedstrijd staken na een crash.
  • Hamofa Performance
Safety Car Monaco GP 2016
Safety Car Monaco GP 2016
Monaco werd vanochtend wakker onder de regen en die hield aan tot bij de race. Wedstrijdleider Charlie Whiting besloot de Grote Prijs te laten starten achter de safety car met iedereen op de blauwgemarkeerde regenbanden. Daniil Kvyat kende al snel problemen met zijn Toro Rosso. De jonge Rus klaagde dat zijn bolide enkel eenzelfde snelheid bleef aanhouden. Om dit hopelijk te verhelpen kwam hij binnen in de pit voor een nieuw stuur maar er bleek blijkbaar meer aan de hand te zijn en hij verloor al snel een ronde.. Kvyat kon zijn weg vervolgen maar de STR11 schokte over de nauwe straten van het prinsdom. Het was pas in de vijfde ronde dat de Italiaanse wagen terug op dreef kwam  en de man uit Ufa aan zijn inhaalwedstrijd kon beginnen. Na zeven ronden achter de safety car ging de wedstrijd dan eindelijk van start.

Kimi Räikkönen - Ferrari
Kimi Räikkönen - Ferrari
Kevin Magnussen in de Renault verkoos om direct de pit in te duiken en intermediate banden te steken. Maar al snel volgde er een virtuele safety car want teamgenoot Jolyon Palmer klom uit zijn verhakkelde RS16. De Brit verloor de controle over het stuur op de start/finish-lijn, knalde tegen de linkerkant van de baan tegen de vangrail en kwam uiteindelijk tot stilstand tegen de bandenmuur aan Sainte-Dévote. Enkele ronden later schoof Kimi Räikkönen door in de Loews Hairpin en beschadigde hierbij zijn voorvleugel. Deze bleef  onderaan de voortrein van zijn SF16-H steken maar hij kon zijn weg verderzetten. Vlak voor Portier werd hij dan nog licht aangetikt door de Williams van Felipe Massa waardoor de Fin onopzettelijk Romain Grosjean in de Haas blokkeerde. De vonken vlogen van de Iceman zijn bolide toen hij door de tunnel reed en hij moest even verder aan de chicane de strijd staken.

Daniel Ricciardo - Red Bull
Daniel Ricciardo - Red Bull
Ondertussen was Daniel Ricciardo al bijna aan de horizon verdwenen en in ronde 16 moest Nico Rosberg zijn teamgenoot Lewis Hamilton voorbij laten. De WK-leider had te kampen met overhitting van zijn remmen en zijn team vroeg hem om Hamilton door te laten om zo op jacht te kunnen gaan naar de Aussie in de Red Bull. In de 21ste ronde maakte Magnussen een fout net voor het zwembad: hij schraapte tegen de vangrail aan maar zette zijn weg verder. Achter hem zag Kvyat een mogelijkheid om voorbij te gaan maar de Deen zag dat niet zitten en gaf de Rus een tik. Enkele seconden later bij La Rascasse zag de Toro Rosso-rijder een opening die er niet was en beide heren eindigden in het decor, doch kon Magnussen zijn weg nog verder zetten. Net op dit moment verkoos iedereen om te pitten voor intermediate banden.

Max Verstappen - Red Bull F1
Max Verstappen - Red Bull F1
Na 28 ronden hing Ricciardo dicht aan de versnellingsbak van Hamilton, die nog steeds op regenbanden reed. De Brit verkoos zolang mogelijk op de piste te blijven totdat deze voldoende droog was om meteen slicks te schoeien. Ondertussen was Max Verstappen in de tweede Red Bull al opgeklommen naar een knappe tiende plaats, nadat de jonge Nederlander vanuit de de pits was vertrokken. Marcus Ericcson in de Sauber dook in ronde 30 in de pit voor slicks. Dit triggerde Mercedes om de regerende wereldkampioen binnen te roepen voor een nagelnieuwe set van de ultra-softbanden. Meerdere piloten volgden zijn voorbeeld zoals Rosberg, alsook Max Verstappen. Toen een ronde later ook Ricciardo binnen kwam voor een set ingereden ultra-softs bleek zijn team niet klaar voor de wissel.. Door deze blunder stond de Aussie bijna 14 seconden stil en kon Hamilton nipt de leiding overnemen.

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
De piste was duidelijk nog niet honderd procent droog  want in ronde 33 schoof Magnussen rechtdoor in de muur aan Mirabeau, liet daar zijn neus achter maar kon verder rijden. Even later  wederom een virtual safety car. Deze keer voor Max Verstappen! In zijn strijd om de negende plaats met Carlos 'Chili' Sainz Jr. blokkeerde de 18-jarige zijn linkervoorband in Massenet, kwam hierdoor op een nat gedeelte en verloor de controle over zijn bolide en crashte zich uit de wedstrijd. Vooraan kregen we een spannende strijd om de leiding. Lewis maakte echter een fout in de chicane en moest hierdoor een stukje afsnijden. Ricciardo zag zijn kans om zich naast de Mercedes te zetten tijdens het uitaccelereren uit de chicane maar de Brit duwde de Red Bull bijna in de vangrails.

Sergio Pérez - Force India
Sergio Pérez - Force India
Achter het leidende duo dat op de ultra-soft banden reed lagen Sergio Perez in de Force India en Sebastian Vettel in de Scuderia Ferrari op een derde en vierde plaats. Beide heren opteerden voor de hardere softbanden. Fernando Alonso volgde in zijn McLaren-Honda op een knappe vijfde plaats en Nico Rosberg was op dat moment reeds teruggezakt naar een zesde stek. In de vijftigste ronde volgde alweer een virtual safety car. Felipe Nasr werd door zijn Sauber-team gevraagd om teamcollega Marcus Ericsson voorbij te laten en dit liefst in de eerste bocht bij Sainte-Devote. Maar nadat Zweed de Braziliaan niet voorbij raakte dacht hij een opening te forceren in La Rascasse en dit met een aanrijding tot gevolg. Beide heren moesten uiteindelijk hun wedstrijd staken. Ericsson werd achteraf bestraft met een terugzetting van drie plaatsen in Canada. Het lijkt zeker en vast nog een lange avond te worden tijdens de debriefing voor het Zwitserse team uit Hinwil.

Podium GP Monaco
Podium GP Monaco
Waar het voor Max mis ging kon Vettel zich wel uit een netelige situatie redden. In ronde 65 blokkeerde ook hij zijn linkervoorband  in Massenet, maar de Duitse viervoudige wereldkampioen kon zijn Steigerend Paard in bedwang houden en zodoende de vangrails vermijden. Met nog enkele ronden te gaan begon het wederom lichtjes te regenen maar dat kon de uitslag vooraan niet meer veranderen. Lewis Hamilton won zo zijn eerste overwinning sinds de Grote Prijs van de Verenigde Staten vorig jaar en zijn tweede in het prinsdom van Monaco. Daniel Ricciardo werd tweede en Sergio Perez lukte een knappe derde plaats voor Force India. Vettel eindigde als vierde met tweevoudig wereldkampioen Alonso achter zich met de McLaren. Nico Hulkenberg, in de tweede Force India, glipte net voor de finishlijn nog langs de WK-leider en eindigde op een zesde plaats. Toro Rosso pakte ook punten met Sainz en Button zorgde ervoor dat McLaren nog wat extra punten mee naar huis nam. Massa sprokkelde een punt  voor Williams.

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Monaco 2016

#RijderTeamResultaat
1.Lewis HamiltonMercedes AMG1:59:29.133
2.Daniel RicciardoRed Bull Racing+7.252s
3.Sergio PérezForce India+13.825s
4.Sebastian VettelScuderia Ferrari+15.846s
5.Fernando AlonsoMcLaren Honda+85.076s
6.Nico HülkenbergForce India+92.999s
7.Nico RosbergMercedes AMG+93.290s
8.Carlos Sainz Jr.Toro Rosso+1 lap
9.Jenson ButtonMcLaren Honda+1 lap
10.Felipe MassaWilliams+1 lap
11.Esteban GutierrezHaas+1 lap
12.Valtteri BottasWilliams+1 lap
13.Romain GrosjeanHaas+2 laps
14.Pascal WehrleinManor+2 laps
15.Rio HaryantoManor+4 laps
16.Marcus EricssonSauberDNF
17.Felipe NasrSauberDNF
18.Max VerstappenRed Bull RacingDNF
19.Kevin MagnussenRenaultDNF
20.Daniil KvyatToro RossoDNF
21.Kimi RäikkönenScuderia FerrariDNF
22.Jolyon PalmerRenaultDNF



Foto's: Racing International Photography



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons