Monaco: Verstappen wint nadat regen voor spanning zorgt
Verstappen kon zijn pole positie bij de start verzilveren en ging ook ronde twee vanop P1 van start. Alonso sloot aan op P2, gevolgd door Ocon en Carlos Sainz (Ferrari). Hamilton behield zijn vijfde plek terwijl ook Charles Leclerc (Ferrari) zesde bleef. Hij werd gevolgd door Pierre Gasly (Alpine), George Russell (Mercedes), Yuki Tsunoda (Alpha Tauri) en Lando Norris (McLaren). Verderop raakten Nico Hülkenberg (Haas) en Logan Sargeant (Williams) elkaar waardoor de Haas-rijder de pits moest opzoeken en later ook vijf seconden straftijd kreeg voor het incident. Ook Guanyu Zhou (Alfa Romeo) moest de pits opzoeken waardoor Red Bull besloot om Sergio Perez, die als laatste gestart was wegens zijn crash gisteren in Q1, binnen te halen en de medium banden te wisselen voor harde zodat hij in principe tot dicht tegen het einde kon verder rijden en op die manier ook Hülkenberg en Zhou voor kon blijven later in de race.
Na tien ronden leek het enkel tussen Verstappen en Alonso te gaan voor de overwinning. Beide rijders reden drie seconden van elkaar verwijderd en noteerden quasi dezelfde tijden, niettegenstaande Verstappen op mediums reed en de Spanjaard op harde banden rondtoerde. Zij lieten de rest van het veld al meer dan tien seconden achter zich.
In de elfde ronde probeerde Sainz voorbij Ocon te raken bij het uitkomen van de tunnel, maar hij raakte bij het remmen de achterkant van Ocons wagen waardoor de Ferrari-voorvleugel beschadigd was, al kon Sainz zijn weg verderzetten zonder bezoek aan de pits. De Spanjaard kreeg wel een zwart-witte vlag te zien voor deze te ambitieuze actie.
Na dertig ronden had Verstappen al elf seconden voorsprong op Alonso en net geen dertig seconden voorsprong op Ocon, die nog steeds derde was. Op het einde van ronde 31 kwam Hamilton als eerste van de top tien binnen. Hij wisselde naar de harde band en viel tijdelijk terug van P5 naar P8. Niet veel later kwamen ook Ocon en Sainz binnen, maar het was wachten tot iedereen z'n pitstop gemaakt had om te zien of er posities gewijzigd waren. Ocon, Sainz en Hamilton reden in ieder geval nog in dezelfde volgorde.
In ronde vijftig was Verstappen nog steeds aan het rijden op zijn ondertussen versleten medium banden, maar met het risico op regen wilde Red Bull zo lang mogelijk wachten alvorens de wereldkampioen binnen te roepen. Ook Norris en Tsunoda bevonden zich in hetzelfde scenario. En halverwege ronde 51 werden er voor het eerst wat spetters gemeld. Toch besloot Norris niet langer te wachten en kwam hij op het einde van die ronde binnen om verlost te raken van zijn oude compound. Vanaf ronde 52 werd de baan duidelijk natter en Valtteri Bottas (Alfa Romeo) en Lance Stroll (Aston Martin) kwamen als eerste binnen voor intermediates op het einde van die ronde. Voor de eerste keer deze race kregen we eindelijk spanning, dankzij de regen.
Terwijl Verstappen nog steeds bleef rijden op zijn versleten medium banden en het ondertussen ook op een stuk van het circuit echt nat was, kwam Alonso de pits binnen voor nieuwe medium banden en dus niet zoals verwacht voor regenbanden. Een ronde later spinde Sainz op het einde van de eerste sector en verloor daarbij een plaats aan teamgenoot Leclerc. Verstappen kwam vervolgens binnen voor intermediates, terwijl ook Alonso zijn mening veranderde en opnieuw binnenkwam, maar deze keer eveneens regenbanden liet monteren. Ondertussen kwamen ook alle andere rijders die nog niet binnen geweest waren voor intermediates binnen. We kregen dan volgende tussenstand te zien: Verstappen, Alonso, Ocon, Hamilton, Russell, Leclerc, Gasly, Sainz, Tsunoda, Piastri.
Op een gegeven moment ging ook Russell van de baan in Mirabeau, en hij kwam onveilig de baan terug op waardoor Perez hem raakte. Russell kreeg vijf seconden straftijd hiervoor.
Zo'n vijftien ronden voor het einde was het gestopt met regenen, maar de baan was wel nog heel nat waardoor niemand zich op slicks waagde voor de race gedaan was. Door de regen werd het uiteindelijk een dominante zege voor Verstappen, die bijna een halve minuut voor Alonso finishte. Ocon haalde zijn derde podium in z'n F1-carrière door Hamilton van zich af te houden. Mercedes moest dus vrede nemen met de vierde en vijfde plek, wat na hun kwalificatie vermoedelijk een aangename verrassing zal zijn. Zij werden gevolgd door Leclerc, Gasly en Sainz. Enkel de laatste plaatsen in de top tien wijzigden nog sinds de laatste pitstops, met Tsunoda die van de baan gegaan was en niet meer in de punten finishte, en Norris die zijn teamgenoot Piastri ingehaald had. Opmerkelijk is dat we geen safety car gezien hebben en slechts één rijder moest opgeven na contact met de muur, en dat was Stroll tijdens de regen. Enkele ronden voor het einde gaf ook Kevin Magnussen (Haas) op door de garage binnen te rijden, maar hij bevond zich al in laatste stelling na enkele glijpartijen en een te late pitstop eerder deze dag.
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Monaco 2023
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull Racing | 1:48:51.980 |
2. | Fernando Alonso | Aston Martin F1 Team | +27.921s |
3. | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | +36.990s |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG F1 Team | +39.062s |
5. | George Russell | Mercedes-AMG F1 Team | +56.284s |
6. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | +61.890s |
7. | Pierre Gasly | Alpine F1 Team | +62.362s |
8. | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Ferrari | +63.391s |
9. | Lando Norris | McLaren F1 Team | +1 ronde |
10. | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | +1 ronde |
11. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team | +1 ronde |
12. | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | +1 ronde |
13. | Zhou Guangyu | Alfa Romeo F1 Team | +1 ronde |
14. | Alexander Albon | Williams Racing | +1 ronde |
15. | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | +2 ronden |
16. | Sergio Pérez | Red Bull Racing | +2 ronden |
17. | Nico Hülkenberg | Haas F1 Team | +2 ronden |
18. | Logan Sargeant | Williams Racing | +2 ronden |
19. | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | DNF |
20. | Lance Stroll | Aston Martin F1 Team | DNF |
Foto's: Georges De Coster
Tweet