Montalegre: Petter Solberg wint eerste WK-manche FIA RallycrossRX
Nitiss, Heikkinen, Marklund, Hansen, Bakkerud, Pauwels, Hvaal, Karlsson, Tohill en Scott waren de overige van de twaalf piloten die mochten deelnemen aan een van de twee halve finales. De top drie van iedere halve finale mocht dan doorstoten naar de finale. Een andere landgenoot, Jos Janssen viel uit in de derde heat en viel net naast de top 12. Maar de racende drukker had geluk. Scott kwam niet opdagen voor de halve finale en hierdoor werd janssen de eerste vervanger. Villeneuve wist zich niet te klasseren, net als Doran, maar dat wisten we gisteren reeds na een brilscore achter zijn naam.
De eerste halve finale werd gewonnen door Nitiss voor Bakkerud en Marklund. Timerzyanov werd pas vierde en mocht inpakken. Tijdens de tweede halve finale was opnieuw Solberg oppermachtig voor Heikkinen en Pauwels die de meerdere bleef van Hansen, Janssen en Karlsson. We hadden zodoende een Belg in de finale en daarvoor moeten teruggaan naar 2012 toen we Michaël De Keersmaecker in de finale zagen in Zweden, Maasmechelen, Valkenswaard, Buxtehude en Hongarije.
In de tussenstand van het kampioenschap is Petter Solberg met zijn Citroën DS3 meteen de eerste WK leider voor een bijzonder knappe en oerregelmatige Nitiss (Ford Fiësta) en Heikkinen in de VW Polo. Bakkerud in de tweede Fiësta van OlsbergsMSE staat voorlopig vierde terwijl Timerzyanov zich ondanks zijn uitstekende kwalificatieheats de top 5 afsluit. Pauwels staat op een knappe zevende plaats ex aequo met Timmy Hansen terwijl Jos Jansen het weekend afsluit op de 12de plaats in de tussenstand.
In Super1600 dat werd overheerst door de Rus Sergej Zagumennov die de halve finale en de finale won. Wie overeind blijft tijdens de manches gaat sowieso door naar de finale bij de Touring Cars wegens een onderbezet startveld van zeven wagens. Met Patrick Mertens hadden we ook hier een Belg aan de start en Mertens was in zijn VW Polo goed voor de vierde plaats in de finale en valt zodoende net naast het podium.
Rest er dan nog de RX Lites. Deze nieuwe categorie doet vanaf 2014 zijn intrede in het RallycrossRX. Het betreft hier allemaal identieke vierwielaangedreven Fords Fiësta met een vermogen van 310 pk en ontwikkeld bij het OlsbergseMSE team van Andreas Eriksson. Negen wagens stonden aan de aftrap en het was Sebastien Eriksson die de regelmatigste was over de ganse lijn. Hij won drie van de vier heats en won ook nog eens de finale voor Kevin Eriksson en Richard Göransson.
Foto's: Johnny Loix
Tweet