van der Horst

Montalegre: Teammaat zet Solberg buiten spel - Ekström wint

Mattias Ekstrom - Audi S1 Supercar RX
Mattias Ekstrom - Audi S1 Supercar RX
Volkswagen had afgelopen weekend alle troeven in de hand om de tweede manche van het WK Rallycross te winnen. Maar ondanks zijn knappe chrono's ging Johan Kristoffersson tweemaal in de fout en hypothekeerde hierbij de bijna zekere zege van ploegmaat en tweevoudig wereldkampioen Petter Solberg. De race werd opnieuw gewonnen door regerend kampioen Mattias Ekström voor Sébastien Loeb en Kristoffersson. Ook bij Hansen Motorsport werd geflaterd en kreeg Timmy Hansen een niet geregistreerde band mee. Iets wat hem nadien 10 punten in het kampioenschap kostte.
  • Hamofa Performance
Johan Kristoffersson - VW Polo SuperCar
Johan Kristoffersson - VW Polo SuperCar
Het Portugese Montalegre was afgelopen weekend het toneel van de tweede WK manche Rallycross RX. Nadat regerend kampioen Mattias Ekström de eerste manche in Barcelona naar zijn hand zette, was het uitkijken naar het antwoord van de concurrentie.

Tijdens de twee kwalificatieheats op zaterdag waren Kristoffersson en Solberg outstanding met twee snelste en twee tweede chrono's voor de VW-rijders. Loeb, Eriksson en Ekström volgden binnen de top 5. Voor Andreas Bakkerud zag het er op dat moment niet goed uit. De Noorse Ford-rijder vergat te jokeren en kreeg straftijd. Maar op zondag kon hij via twee knappe tijden en wat pech van andere rijders toch doorstoten naar de top 12. Veel zou het hem niet opleveren, want tijdens de halve finale werd hij aangetikt en brak zijn linkerachterwiel af. 

Petter Solberg - VW Polo SuperCar
Petter Solberg - VW Polo SuperCar
Ook Kristoffersson vergat op zondag een joker en verloor hierdoor de pole in de halve finale. De eerste halve finale werd gewonnen door Petter Solberg voor teammaat Kristoffersson en de Audi S1 van Reinis Nitiss die in laatste instantie Europees kampioen Kevin Hansen en diens Peugeot naar huis stuurde. De tweede halve finale ging naar Ekström voor de Peugeot's van Loeb en Timmy Hansen, terwijl Heikkinen, Bakkerud en Baumanis voor geharrewar zorgden in de start met de opgave van Bakkerud als gevolg.

Mattias Ekstrom versus Sebastien Loeb
Mattias Ekstrom versus Sebastien Loeb
Met Solberg en Ekström op de eerste startrij van de finale dachten we dat er vuurwerk ging komen. Kristoffersson en Loeb bemanden de tweede startrij voor Nitiss en Timmy Hansen. De jokerlap ligt net na de start in de remzone van de eerste bocht aan de buitenkant. Het is dan ook logisch dat rijders die aan de buitenkant starten meteen ook gaan jokeren. Dat was in de finale niet anders en Ekström, Loeb en Hansen gingen onmiddellijk de jokerlap in, terwijl Solberg, Kristoffersson en Nitiss de binnenkant behielden en dus voorlopig op de eerste drie plaatsen lagen.
Lekke band voor Petter Solberg
Lekke band voor Petter Solberg
Beide VW rijders gingen bijzonder hard en waarschijnlijk waren er voor de start afspraken gemaakt dat Kristoffersson zijn teammaat Solberg niet zou aanvallen en omgekeerd. Maar in rallycross is close racing niet makkelijk. Kristoffersson hing aan de bumper van Solberg en na een contact tussen beiden moest Solberg met een lekke band opgeven. Hierdoor hield de Noor zowel Kristofferson als Nitiss wat op waardoor zij tijdens hun jokerlap werden voorbij gestoken door Ekström en Loeb die de snellere was van zijn ploegmaat Hansen. 
Een rare ontknoping, want de twee VW rijders waren het hele weekend de snelsten.  Daar zal achter de gordijnen nog wel een boompje worden over opgezet.

Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op zondag 23 april 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Portugal.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons