van der Horst

Montalegre: Kristoffersson ongeslagen richting Mettet

Kristoffersson voor Loeb & Solberg
Kristoffersson voor Loeb & Solberg
In het Portugese Montalegre werd afgelopen weekend de tweede manche afgewerkt van het World RX en dit bij extreem koude temperaturen terwijl de finales zelfs in de sneeuw dienden te worden afgewerkt. Johan Kristoffersson behaalde na een schitterende start zijn tweede zege op rij. Nadat de Zweedse VW Polo rijder reeds primus was tijdens de seizoensopener in Barcelona, heeft hij in Portugal zijn leiderspositie nog versterkt. Zodoende komt de regerende wereldkampioen als leider richting Mettet en kunnen hij en Volkswagen in België een hattrick scoren.
Johan Kristoffersson - VW Polo Supercar
Johan Kristoffersson - VW Polo Supercar
Vorig seizoen scoorde de Zweed Mattias Ekström met winst in de eerste drie manches een hattrick en kwam als leider naar Mettet voor de vierde manche van het kampioenschap. Toen leed de voormalige wereldkampioen zijn eerste nederlaag van het seizoen tegen Kristoffersson die later ook met de titel zou gaan lopen. In Mettet legde hij de basis voor zijn latere titel en dus wil hij nu bevestigen. Mettet valt dit jaar een wedstrijd vroeger en de VW-rijder kan analoog met zijn landgenoot Ekström ook een hattrick scoren. Maar de concurrentie is beresterk en de chrono's van de onderlinge piloten en merken liggen zeer dicht bij elkaar.

Montalegre is een mooie omloop, maar de jokerlap ligt op een ietwat ongelukkige plaats net na de start. Wie aan de buitenkant staat is quasi verplicht om reeds bij de start de joker in te duiken. Anderzijds is het een zegen voor wie zijn rempunt mist of een tik krijgt verkocht in het startgewoel.

Sterke Loeb
Sebastien Loeb - Peugeot 208
Sebastien Loeb - Peugeot 208
In Barcelona kwam Loeb via stalorders in de halve finale terecht en mits wat geluk en door de diskwalificatie van Ekström werd de Franse meervoudige wereldkampioen rally zelfs tweede in de finale. Maar in Montalegre toonde hij dat hij het ook kan zonder inmenging van buitenaf. Loeb reed een schitterende race en werd oververdiend tweede na een ongenaakbare Kristoffersson maar voor Petter Solberg. Desondanks staat de Peugeot-rijder nu pas vierde in de tussenstand terwijl hij na Barconla pas zevende stond. Dat komt omdat er tijdens de kwalificaties (16) meer punten te verdienen vallen dan tijdens de halve finales (6) en finale (8). Het puntensysteem maakt dat regelmaat loont en dat de winnaar van de finale niet altijd met het grootste puntensaldo gaat lopen.

Nadat Loeb en zijn ploegmaat bij Peugeot, Timmy Hansen, op zaterdag de snelste chrono's deelden, was het de Noor Andreas Bakkerud die voor het eerst dit seizoen zijn Audi S1 en EKS Audi Sport helemaal voorin parkeerde en de snelste chrono's lukte tijdens de twee resterende kwalificatieheats.

Chicherit en Renault houden Ekström uit de finale
Start finale Supercars
Start finale Supercars
De Audi's van Bakkerud en Ekström bemandden de eerste halve finale voor de VW Polo van Kristoffersson, de Peugeot 208 van Kevin Hansen, de Hyundai i20 van Grönholm en de Renault Mégane RS van kamikaze Chicherit. Tijdens de start kreeg Ekström een zetje mee van Hansen die meteen de joker inging met Chicherit. Ekström verloor wat tijd en dat zou hem zuur opbreken. Kristofferson kon binnendoor naar de leiding en reed samen met Bakkerud weg van de rest terwijl Ekström nog vocht voor de top 3 en een plaats in de finale met de Chicherit. De Fransman weerstond aan de druk van de Zweed en parkeerde de Mégane 'made by Prodrive' bij zijn tweede race in het WK binnen de finale.

De tweede halve finale was een onderonsje tussen ploegmaten Loeb en Timmy Hansen waarbij Hansen in de laatste ronde nog de overwinning afsnoepte van Loeb om zich te verzekeren van een plaats op de eerste startrij tijdens de finale. Timerzyanov en Solberg kwamen zeer slecht uit de startblokken, maar de Noorse gewezen wereldkampioen wist nog door te stoten naar de 3de plaats terwijl Eriksson en Baumanis met elkaar in de clinch gingen en veel tijd verloren.

Chicherit (Renault Mégane RS) houdt Ekström uit halve finale
Chicherit (Renault Mégane RS) houdt Ekström uit halve finale
Hansen wist tijdens de halve finales een betere chrono af te drukken dan Kristoffersson en mocht op pole met Bakkerud en Loeb op de tweede rij en Solberg en Chicherit die de startgrid afsloten.
Onder apocalyptische weersomstandigheden werd de start gegeven en het was Kristoffersson die het best uit de startblokken schoot voor Hansen en Bakkerud. Solberg ging onmiddellijk jokeren met Loeb en Chicherit. Loeb ging buitenom bij Solberg en ging naar een virtuele vierde plaats. Hansen maakte een stuurfout en raakte de muur. Hierdoor kon Bakkerud opschuiven naar de tweede plaats, maar werd voorbij gestoken door een sterke Loeb. Bakkerud moest tijdens zijn jokerlap ook nog eens Solberg voor zich dulden terwijl Kristoffersson op de supergladde piste nog maar eens bewees dat hij zijn wereldtitel waardig draagt.

Artis Baumanis voor de tweede maal op rij
Start finale Super1600 Montalegre
Start finale Super1600 Montalegre
Na winst in Barcelona won Artis Baumanis in zijn Skoda Fabia ook de tweede race van het seizoen in de Klasse Super1600. In Barcelona verzamelde de Let nog het maximum van de punten door de kwalificaties, de halve finale en de finale achter zijn naam te zetten. In Montalegre ging het wat moeizamer. Baumanis kwalificeerde zich pas als 12de en geraakte met de hakken over de sloot in de halve finale. Ook deze overleefde hij maar nipt met een derde plaats en hierdoor mocht hij achteraan aansluiten terwijl rivaal Rokas Baciuska op de eerste rij stond naast polesitter Ondrej Smetana. Baumanis reed echter een beresterke finale in slechte weersomstandigheden en won deze voor Isaksaetre en Smetana. Ondanks zijn winst scoort hij wel maar 17 punten tegenover 22 voor Baciuska die pas vijfde werd, maar wel de kwalificaties en de halve finale won. Deze laatste komt nu post vatten op de tweede plaats in de tussenstand ten nadele van Terpereau.
Gergely Marton was de grote verliezer van het weekend. Pas veertiende na de kwalificaties, mocht hij niet naar de halve finales en verhuist hij van de tweede naar de zevende plaats in de tussenstand.

Foto's: Johnny Loix / Info: Frieda Loix



 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op maandag 30 april 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Portugal.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons