van der Horst

Monte Carlo Historique: Vlamingen Van Rompuy, Maes en Holvoet met ambitie aan de start

Rallye Monte Carlo Historic 2013 - Van Rompuy-Van Overschelde
Rallye Monte Carlo Historic 2013 - Van Rompuy-Van Overschelde
Twee weken na de moderne wagens die een chaotische wedstrijd kregen voorgeschoteld inzake de weersomstandigheden is het de beurt aan de historische wagens om hun editie af te haspelen. De Automobile Club Monaco organiseert van 22 tot 29 januari de 17de editie van de Rallye Monte-Carlo Historique. De Rally staat open voor voertuigen waarvan het model ooit heeft deelgenomen tussen 1955 en 1980. Net zoals in een ver verleden start het evenement met een technische en administratieve controle in verschillende Europese steden waaruit de verbindingsrit richting Zuid Frankrijk wordt aangevat. De steden zijn Barcelona, Glasgow, Monte Carlo, Oslo, Stockholm en Reims. De deelnemers die uit Noord Europa komen, starten een dag eerder en zijn op het moment van dit schrijven reeds onderweg richting Zuid Frankrijk. De rest doet deze verbindingsrit op vrijdag.
Ruben Maes-Filip Deplancke - Porsche 914/6
Ruben Maes-Filip Deplancke - Porsche 914/6
De Belgische delegatie vertrekt in Reims op vrijdagavond om na een tocht van meer dan 1000 km de dag nadien in Valence reeds een eerste proef te rijden over de Col de l’Echarasson. In totaal worden er over vier dagen vijf lussen verreden of goed voor 14 gechronometreerde ritten. Méér dan 2000 km worden de deelnemers in totaal voor de wielen geschoven.


Dominique Holvoet-Bjorn Vanoverschelde - Toyota Celica
Dominique Holvoet-Bjorn Vanoverschelde - Toyota Celica
De Belgische deelnemers spelen geen onbelangrijke rol in deze prestigieuze wedstrijd. Vorig jaar waren Dirk Van Rompuy / Jens Vanoverschelde en José Lareppe / Lambert in hun opel Ascona een tijdlang in strijd voor de zege. Vooral Van Rompuy liet zich zeer poditief opmerken in zijn eerste deelname. Lareppe viel diep terug in het klassement na een fout en Van Rompuy bleef in de running voor de zege. De Antwerpenaar verloor wat tijd door een opbstakel op de weg en ook Dominique Holvoet en Bjorn van Overschelde waren in hun Toyota Celica ondertussen opgerukt naar de kop van het veld. Uiteindelijk ging de overwinning naar de Monegask Brianti in een Renault Alpine A110 voor de Alpine A310 van de Fransman Coppola en de Porsche 911 van de Italiaan Babini. Holvoet werd knap vierde terwijl Van Rompuy uiteindelijk verdienstelijk 10de werd. het duo Decremer / Van Bougognie pakte in een Opel Ascona 400 de 23ste plaats net voor de Franse ex winnaar Andruet in een Alpine A110. Uiteindelijk haalden 250 van de ruim 300 inschrijvingen de eindmeet.

Renault R8 Gordini
Renault R8 Gordini
Ook dit jaar behoren de Belgen tot de favorieten en opnieuw is Renault officieel aanwezig met vijf R8 Gordini voor ondermeer Jean Ragnotti. Dubbele winnaar Lareppe is terug van de partij, maar ditmaal zonder Lambert waarmee hij vorig jaar in de Monte Carlo in ruzie viel en zich na veel verloren tijd terug trok uit de rally. Nieuw is de deelname van de West-Vlaamse Porsche-dealer Ruben Maes met een prachtige Porsche 914/6 die hij deelt met de ervaren Filip Deplancke (5de deelname). Zware concurrentie zal er terug zijn tussen de broertjes Vanoverschelde. Jens Vanoverschelde zit opnieuw naast Dirk Van Rompuy in de Opel Ascona, terwijl broer Bjorn zijn vertrouwde zitje terug inneemt naast Dominique Holvoet in de Toyota Celica.

Dirk Van Rompuy-Jens Van Overschelde - Opel Ascona
Dirk Van Rompuy-Jens Van Overschelde - Opel Ascona
Van Rompuy kwam vorig jaar tot tweemaal toe aan de leiding, maar na een opstakel zakte hij weg naar de 10de plaats dat toch nog uitstekend is op een deelnemersveld van meer dan 300 wagens. Holvoet werd zodoende beste Belg met een vierde plaats. Alle vier voornoemde teams doen een gooi naar het podium, maar gezien de proeven worden verreden op openbare weg, is een onvoorzien obstakel nooit ver uit de buurt. Externe en onvoorziene omstandigheden kunnen het verschil maken tussen winst en verlies. In ieder geval zijn allen goed voorbereid na uitgebreide verkenningen ter plaatse.   


Bandentests voor Monte Carlo Historique
Bandentests voor Monte Carlo Historique
De eerste editie van deze rally werd in 1998 gewonnen door het Belgische duo Lebon / Vandervorst in een Alfa Romeo 2000 GT uit 1971. Ook tijdens de tweede editie was het hoogste ereschavot voor een Belgisch duo, Daniël Cool met Robert Rorife (Ex co Jean Louis Dumont) in een Porsche 911 uit 1966. In 2000 werden Reuter en Vandervorst tweede na de Zweed Gustavsson. We moesten wachten tot 2007 om nog eens een Belgisch team op het podium te zien met een zege van Alain Lopes (ex co Guy Colsoul) en Joseph Peeters in een Porsche 911. Diezelfde Lopes werd ook met Georges van Oosten derde in 2009, terwijl José Lareppe en Joseph Peeters tweemaal de zege behaalden in 2010 en 2012. De Belgen hebben dus in het verleden hun stempel gezet op deze aartsmoeilijke wedstrijd en vooral de Belgische copiloten worden zeer hoog ingeschat.

Van Rompuy - Opel Ascona
Van Rompuy - Opel Ascona
De rol van de copiloten is hier niet te onderschatten. Ze moeten constant hun piloot bijstaan en bijsturen gezien het hier gaat om een rally met een opgelegde gemiddelde snelheid. De maximum gemiddelde snelheid die de organisatie kan opleggen is 50 km/uur. De organisatie houdt rekening met de weers- en andere omstandigheden en kan de gemiddelde snelheid naar beneden halen. Indien er een gemiddelde snelheid voorop wordt gesteld van bvb 48,9 km/uur, dan moeten de deelnemers trachten om deze op ieder moment zo dicht mogelijk te benaderen.
Renault Alpine A110
Renault Alpine A110
Zowel op gemakkelijke rechte stukken als op sneeuw of ijs. Via een tracking systeem wordt iedere wagen via satelliet gevolgd, waardoor de deelnemers verschillende malen worden gecontroleerd op hun gemiddelde snelheid zonder dat ze er iets van merken. Wie veiligheid inbouwt tijdens de gemakkelijke zones om dan via verloren tijd op sneeuw of ijs er toch in te slagen om op ideale tijd de finish te bereiken zal onderweg een pak strafpunten oplopen.

Dominique Holvoet - Bjorn Vanoverschelde
Dominique Holvoet - Bjorn Vanoverschelde
Een proef afleggen zonder strafpunten is utopisch, maar wie in zijn regelmaat de gemiddelde opgelegde snelheid het best kan benaderen tijdens de controlepunten krijgt aan de meet de minste strafpunten. Een constante conversatie tussen piloot en copiloot is onontbeerlijk en zeer belangrijk. Er moet constant gerekend en gecijferd worden aan boord. Ook belangrijk is de startpositie. Met meer dan 300 wagens aan de start is het goed mogelijk dat de eerste over sneeuw en ijs moet terwijl de laatste dan weer vijf uren later kan starten bij een mogelijke dooi. Anderzijds is een vroeg nummer weer een grotere zekerheid voor minder oponthoud. De organisatie houdt geen rekening met een verlies van tijd door een wagen die door omstandigheden de weg blokkeert. 

Foto's: thepicture.eu / Autosport.be / Holvoet / Maes / Automobile Club de Monaco



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons