van der Horst

Monza: Nabeschouwing Aston Martin Brussels by GPR Racing

Na een algemene zege, drie podiumplaatsen en één zege in de klasse, had het Belgische team Aston Martin Brussels by GPR Racing zich voorgenomen om alsnog een gooi naar de titel in de klasse GT3 of GTS in de International GT Open te doen. Maxime Soulet en Enzo Ide kregen echter een eerste onaangename verrassing te verwerken bij aankomst in het noorden van Italië. De Aston Marting Vantage V12 werd door een technische ingreep van de organisatie helemaal dicht genepen en dat op een omloop… waar vermogen een uiterst belangrijke rol speelt.
Maar ook de races verliepen allesbehalve voortvarend, met twee opgaven als trieste balans na een weekend waar zoveel meer van verwacht werd.  

“Het was niet meteen een aangename verrassing om te vernemen dat we plots met een wagen zonder vermogen dienden te rijden”, aldus José Farasyn. “We hebben urenlang gepraat met de organisatie, want vooral hier, waar alleen snelle bochten en rechte stukken de omloop maken, is zonder vermogen rijden een drama. Enzo en Maxime vertelden dat ze tijdens de vrije trainingen en kwalificaties de andere bolides zo zagen wegrijden. Er was niks aan te doen en na de chronoritten stonden we dan ook helemaal achteraan op de startgrid. Vlak voor de races mochten we dan weer een wat ruimere luchtinlaat monteren, maar eigenlijk bracht het niet al te veel zoden aan de dijk. Starten van de twintigste plek is hier een handicap die je amper kan goedmaken.”  

De races zelf waren goed, tot tweemaal… kort voor het einde. De Aston Martin reed tweemaal naar een tiende  plek, maar zowel in de eerste als tweede race kwam de pechduivel kort voor het einde opdagen.

Maxime Soulet: “In de allerlaatste ronde ging er een pin van de versnellingsbak stuk en dienden we dus op te geven. Zondag reden we weer sterk, we hadden zeker uitzicht op een plek binnen de top 10, wat gezien onze startpositie zeker niet slecht was. Op vijf ronden van de meet ging dan de splitter stuk na een contact met een kerbstone en ook nu zagen we de meet weer niet.”

De situatie in het kampioenschap is nu van die aard dat vooral de derde plek in het kampioenschap nog mogelijk is. Het is nu vooral uitkijken naar de finale in het BRCC op 12 en 13 oktober in Zolder.

GPR Racing Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in International GT Open op maandag 7 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons