van der Horst

Monza: Nabeschouwing Enzo Ide

De International GT Open, de succesvolle Europese GT sprintserie van ex-F1-rijder Jesus Pareja, deed afgelopen weekend de omloop van Monza, nabij Milaan aan. Enzo Ide vond er, samen met Maxime Soulet, het team van Aston Martin Brussels by GPR Racing terug, het team waarmee hij dit seizoen al meerdere malen succesvol was, in de races van het kampioenschap op Paul Ricard en Spa-Francorchamps. In tegenstelling tot de eerste twee weekends van de International GT Open, waaraan Enzo Ide met de Aston Martin V12 Vantage deelnam, was dit weekend in de laars van Europa geen voltreffer.
“Het is een cliché, maar als het eens tegenzit, volgt meestal een hele reeks van moeilijke weekends, ook in de sport dus. Het is zoals in het voetbal, het team dat verliest daar valt iedere bal slecht voor”, weet Enzo Ide. “Ons weekend begon al zeer onaangenaam met een laattijdige en overdreven aanpassing van het technische reglement in ons nadeel… en zo was de toon meteen gezet.”

Jammer genoeg kent ook de International GT Open zijn aanpassingen in de lijn van wat de Balance of Performance in de andere GT-kampioenschappen is. Voor Monza kreeg het Belgische team waarvoor Enzo Ide en Maxime Soulet uitkomen, te horen dat de luchtinlaat of bride van de Aston Martin V12 Vantage GT3 behoorlijk kleiner moest. De grootte van de luchtinlaat bepaalt uiteraard het vermogen van de wagen, iets wat op een uiterst snelle omloop als Monza van doorslaggevend voor een goed resultaat is…

Enzo Ide: “Monza, dat is vol gas tot de eerste chicane, dan hard remmen, dan weer vol gas tot de chicane en ga zo maar door... Het valt heel hard tegen als je de andere wagens zomaar van je weg ziet rijden… op een rechte lijn. De aanpassingen die ons waren opgelegd, waren te verregaand, zonder meer. Na de kwalificaties is er dan een toegift gedaan, maar uiteraard is het racende kalf dan al meer dan verdronken. Je staat ergens achteraan op de startopstelling en kan je enkel maar opmaken voor twee lange inhaalraces. Het is jammer dat het zo moet lopen, want dit team is bijzonder gemotiveerd om er iets van te maken en voor de afreis naar Milaan hoopten we nog om voor de titel in GTS (GT3) mee te spelen.”

Uiteraard moesten de races zelf nog gereden worden, maar ook hier zat de pechduivel mee aan boord van de schitterende Engelse bolide. In de eerste wedstrijd, over 70 minuten, begaf kort voor het einde een onderdeel van de versnellingsbak het en moest de wagen naar de kant, iets wat op zondag, nadat de splitter losraakte, weer het geval was. Telkens ging een plek in de top 10 verloren. Theoretisch kan het Belgische duo Soulet-Ide de titel in de klasse GTS nog steeds behalen, maar in de praktijk komt de Aston in eerste instantie vooral nog in aanmerking voor de bronzen medaille in de eindstand van de International GT Open, dat met 30 wagens toch bewees het sterkste sprintkampioenschap voor GT’s in Europa te zijn.

Enzo Ide: “De Nürburgring, Hockenheim en nu dit… een mens zou voor minder moedeloos worden. Ze zeggen we eens dat pech in reeksen komt, wel dit is het bewijs. Wat de rest van het seizoen brengt weet ik nog niet, we gaan alles eens op een rijtje zetten en dan zien we wel…”

Enzo Ide Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in International GT Open op maandag 7 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons