van der Horst

Monza: Pier Guidi (Q1) en Matt Griffin (Q2) op pole

ESTA Motorsport - Ferrari 458 Italia GT3
ESTA Motorsport - Ferrari 458 Italia GT3
De twee kwalificatiesessies die vanmorgen werden afgewerkt voor de GT Open races op de Autodromo Nazionale di Monza werden telkens aangevoerd door een Ferrari, niet verwonderlijk gezien 17 van de 30 deelnemers beroep doen op het steigerende paard. De eerste sessie werd afgewerkt op een natte piste waardoor de GTS-bolides (GT3) duidelijk in het voordeel waren met hun elektronische hulpmiddelen. Alessandro Pier Guidi, die eerder op het jaar nog de pole realiseerde voor de BES race, was in zijn ESTA Motorsport Ferrari de snelste met een tijd 1:59.187. Daarmee bleef hij de in principe snellere Super GT Ferrari (GT2) van kampioenschapsleider Andrea Montermini voor (+1.196s), die op zijn beurt nipt de Bhai Tech McLaren van Giorgio Pantano te snel af was (+1.372s). De top tien werd vervolledigd door een meute GT3 Ferrari’s, met uitzondering van de V8 Racing Corvette van Diederik Sijthoff (teamgenoot Bert Longin) die een knappe vierde tijd op de tabellen zette.
  • Heinz Performance
b9da2b75aa9879f4cfde16cefe12a8150b169085.jpg
Twee uur later was de piste opgedroogd waardoor de tijden weer naar beneden doken in Q2. Ferrari fabrieksrijder Matt Griffin was in zijn AF Corse Ferrari GT2 zeer nipt de Scuderia Villorba Corse Ferrari van Davide Rigon te snel af (+0.006s). Snelste GT3 (GTS) was ditmaal de AF Corse Ferrari van Michele Rugolo op de derde plek. Bert Longin kon de vierde tijd van teamgenoot Sijthoff niet herhalen en kwam niet verder dan P21. De GPR Aston Martin V12 Vantage GT3 kwam in handen van Enzo Ide niet verder dan de voorlaatste plek (+11.987s) in Q1, terwijl Maxime Soulet in de tweede sessie strandde op P17.

Foto's: Fotospeedy/GT Open



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in International GT Open op zaterdag 5 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons