van der Horst

Monza: Yvan Muller (RML) overklast concurrentie

Tom Chilton - Yvan Muller - Alex MacDowall
Tom Chilton - Yvan Muller - Alex MacDowall
De eerste, lang verwachte kwalificatie van het nieuwe WTCC-seizoen werd letterlijk en figuurlijk een knaller. Terwijl oud-wereldkampioen Yvan Muller de lijn doortrok en de concurrentie op een hoopje reed, werden zowel Q1 als Q2 gekruid met verscheidene incidenten. Een daarvan kostte regerend wereldkampioen Rob Huff een goede uitgangspositie, bij een andere zag Aleksei Dudukalo kans Lada Lukoil-teammaat James Thompson zwaar van de baan te rammen.

Darryl O'Young
Darryl O'Young
Een ding is alvast duidelijk: aan de overmacht die Chevrolet de vorige jaren tentoonspreidde komt op korte termijn zeker geen eind.  Met polesitter Muller, Chilton, Nykjaer en MacDowall monopoliseert het merk in race 1 de eerste twee startrijen,een extra ballast van 40 kilogram ten spijt. SEAT-rijder Pepe Oriola, de eerste non-Chevrolet op de grid, prijkt op de vijfde plaats, op 1.689 van Muller's pole. In het BMW-kamp troost men zich met de pole van Darryl O'Young voor race 2, maar de Duitse constructeur zal een tandje moeten bijsteken willen hij dit jaar een vinger in de WTCC-pap hebben.

Q1:Chevrolet domineert

Alex MacDowall - Chevrolet Cruze 1.6T
Alex MacDowall - Chevrolet Cruze 1.6T
Q1 en daarmee ook het nieuwe seizoen was nauwelijks gestart of de sessie diende stopgezet nadat het tussen regerend wereldkampioen Rob Huff en Fredy Barth tot een treffen was gekomen. Moeilijk uit te maken bij wie de schuld lag, maar voor Huff, wiens voorophanging afbrak, zat er niet eens een tijd in. Dat de Brit niettemin zal worden opgevist voor de races, lijdt geen twijfel. Diens oud-Chevrolet-teammaat Muller liet het niet aan zijn hart komen en klokte vroeg in de sessie met 1:57.655 een eerste chrono. Naderhand zou de Fransman er nog een volle seconde af doen en de sessie als snelste eindigen, voor drie andere Chevy's bemand door Tom Chilton, Michel Nykjaer en Alex MacDowall.

James Thompson - Lada Granta
James Thompson - Lada Granta
Opschudding aan de eerste chicane toen Aleksei Dudukalo er zich zwaar verremde en in de achterdeur van zijn net insturende Lukoil Racing-teammaat James Thompson boorde. Einde rit voor de Rus, Thompson van zijn kant sleepte zich naar de pits waar het Lukoil-team zowat een wonder verrichtte en de gehavende Lada Granta tijdig kon herstellen. Met de tijd die hij eerder had neergezet wist Thompson zich hoe dan ook voor Q2 te kwalificeren. Dat deden ook Pepe Oriola, best of the rest, James Nash, Gabriele Tarquini - die René Münnich zowaar  in de Parabolica aantikte- , de spectaculaire Darryl O'Young, WTCC-debutant Marc Basseng, ETCC-kampioen Fernando Monje en Stefano d'Aste.


Tom Coronel - BMW 320 TC
Tom Coronel - BMW 320 TC
Het eerste kwalificatieluik zorgde ook voor enkele verrassingen. Zo bleef Tiago Monteiro op een 15de stek steken en moest ook Tom Coronel onverwacht vroeg inpakken. Onze Noorderbuur verremde zich bij een eerste run, en zag bij een tweede poging de slipstream waarop hij had gerekend de pitlane induiken. Gevolg: tweemaal een 17de startplaats. Niet meteen een hoopgevend resultaat voor de BMW-rijder nu het morgen in Monza zo goed als zeker zal regenen... Ook Norbert Michelisz had zich zijn debuut met de Honda Civic ongetwijfeld anders voorgesteld. De Hongaar kampte met sponzige remmen en sloot Q1 af op de 21ste plaats.

Q2: Darryl O'Young sleept pole uit de brand

Gabriele Tarquini
Gabriele Tarquini
Wie Monza zegt, zegt slipstreamen en daar toonden Bamboo Engineering-rijders Alex MacDowall en James Nash zich de hele dag erg goed in. Zij trokken er dan ook andermaal gezamenlijk op uit maar kregen ouwe rot Gabriele Tarquini zowel letterlijk als figuurlijk in hun slipstream, op zoek naar een 'tow' nu Honda-maatje Tiago Monteiro voortijdig was uitgeschakeld. De Italiaan die onder geen beding het treintje wou missen knalde daarbij zelf onzacht maar zonder erg in de achtersteven van voorligger Nash. Hoewel hij voortijdig de pits opzocht, scoorde de Italiaanse vijftiger met zijn vijfde startplaats een eerste punt voor werkgever Honda.
 

Tom Chilton - Chevrolet Cruze 1.6T
Tom Chilton - Chevrolet Cruze 1.6T
Yvan Muller van zijn kant kneep nog zo'n anderhalf tiende van zijn Q1-besttijd af, waardoor tweedesnelste, Tom Chilton, finaal tegen een achterstand van 0.859" aankeek. De jonge Brit, vorig jaar nergens in de AON Ford Focus, tekent hier desalniettemin voor een opgemerkt (Chevrolet)debuut. Een debuut getekend RML en... Yvan Muller die zijn maatje de perfecte slipstream aanbood en de knepen van het vak leert. Een andere oud-BTCC-rijder, Alex MacDowall, breide met een derde tijd dan weer een vervolg aan zijn sterk seizoenslot 2012.

Pepe Oriola - Seat Leon WTCC
Pepe Oriola - Seat Leon WTCC
Muller lijkt dan wel in een andere klasse te rijden, met beide Britten zal morgen bij de voorspelde regen wel degelijk rekening moeten gehouden worden, ook al vertrekken zij door het omgooien van de top 10 pas als achtste en negende. Michel Nykjaer kende technische problemen waardoor Pepe Oriola met de vierde tijd en twee WK-punten werd gecrediteerd.

Michel Nykjær - Chevrolet Cruze 1.6T
Michel Nykjær - Chevrolet Cruze 1.6T
Morgen krijgen we in het tweede treffen een onuitgegeven eerste startrij te zien. Door het omgooien van die top 10, start hotshot Darryl O'Young vanop de pole; hij krijgt zowaar de Lada Granta van James Thompson naast zich op de eerste startrij. AlLL-INKL.COM Münnich Motorsport-rijder Marc Basseng ging dan wel van de baan, maar vult samen met Nika Racing-vertegenwoordiger Michel Nykjaer de tweede startlijn in.

Uitslag Q1 FIA WTCC Monza

01. Yvan Muller (Chevrolet Cruze 1.6T) - 1:56.622
02. Tom Chilton (Chevrolet Cruze 1.6T) - 1:57.510
03. Michel Nykjaer (Chevrolet Cruze 1.6T) - 1:57.899
04. Alex MacDowall (Chevrolet Cruze 1.6T) - 1:58.172
05. Pepe Oriola (Seat Leon WTCC) - 1:58.311
06. James Nash (Chevrolet Cruze 1.6T) - 1:58.402
07. Gabriele Tarquini (Honda Civic) - 1:58.473
08. Darryl O'Young (BMW 320 TC) - 1:58.685
09. Marc Basseng (Seat Leon WTCC) - 1:58.702
10. James Thompson (Lada Granta) - 1:58.722

Uitslag Q2 FIA WTCC Monza

01. Yvan Muller (Chevrolet Cruze 1.6T) - 1:56.486
02. Tom Chilton (Chevrolet Cruze 1.6T) - 1:57.345
03. Alex MacDowall (Chevrolet Cruze 1.6T) - 1:57.685
04. Pepe Oriola (Seat Leon WTCC) - 1:57.833
05. Gabriele Tarquini (Honda Civic) - 1:57.946
06. James Nash (Chevrolet Cruze 1.6T) - 1:58.005
07. Michel Nykjaer (Chevrolet Cruze 1.6T) - 1:58.172
08. Marc Basseng (Seat Leon WTCC) - 1:58.518
09. James Thompson (Lada Granta) - 1:58.669
10. Darryl O'Young (BMW 320 TC) - 1:58.781
11. Fernando Monje (SEAT Leon WTCC) - 1:58.814
12. Stefano D'Aste (BMW 320 TC) - 2:00.475

Tussenstand kampioenschap

1.Y.Muller 5p
2.T.Chilton 4p
3.A.MacDowall 3p
4.Pepe Oriola 2p
5.G.Tarquini 1p

Foto's: Hans Van Onsem




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 23 maart 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons