van der Horst

Monza: Gilles Magnus leidt in Formula Renault 2.0 NEC

Gilles Magnus - Formule Renault 2.0 NEC
Gilles Magnus - Formule Renault 2.0 NEC
De cijfers: achtste en dan schitterend tweede in de kwalificaties en vijfde en vierde in de races, tijdens de eerste meeting van de NEC Formula Renault en dat in een weekend waar enkele sterke rijders uit de Eurocup, buiten kampioenschap, ook hun opwachting in Monza maakten. Met dat geslaagde rapport kwam Gilles Magnus terug uit het eerste weekend van het Renault 2.0 Northern European Championship. Het resultaat is dat de jonge kerel uit Antwerpen na de opener in Monza leider in de NEC competitie is.
Gilles Magnus - Formule Renault 2.0 NEC
Gilles Magnus - Formule Renault 2.0 NEC
“Ik kan inderdaad tevreden zijn na deze première, zelfs al was nog niet alles perfect”, legt de rijder van R-Ace GP uit. “Tijdens de eerste kwalificatie, besloot het team te wachten en ons meteen op nieuwe banden te laten vertrekken, waardoor we een beetje ritme misten tegenover de rijders die eerst enkele ronden met oude banden konden rijden, om daarna te wisselen. Bovendien hielp de rode vlag ook niet echt. Ik was niet tevreden met mijn achtste plaats.”

Tijdens de tweede sessie reed de Belg naar een tweede tijd, amper twee tienden achter de Fransman Gabriel Aubry. “Niet slecht, want Aubry reed naar de pole op ditzelfde circuit tijdens de Eurocup. Met dezelfde verschillen had ik bijvoorbeeld vierde gestaan op de startgrid van de Eurocup.” Het bewijs dat het niveau van de Formula Renault NEC behoorlijk hoog is en dat Gilles ook meteen mee is: “Tijdens de eerste race, nam ik een voorzichtige start, omdat ik weet dat het vooraan in de eerste chicane in Monza al eens fout loopt. En zo geschiedde, want mijn teamgenoot Charles Milesi had een aanrijding en ik won meteen twee plaatsen. Ik kon nog een plek opschuiven en na de eerste ronde was ik vijfde.”

Dat was ook zijn positie aan de aankomst: “Ik ben zelfs op een bepaald moment naar de vierde plaats opgeschoven, dankzij een goede topsnelheid. Twee ronden lang was ik de snelste op de piste. Ik kwam ook terug op Bartek Mirecki. Jammer genoeg kende ik na de tussenkomst van de safetycar wat problemen met de remmen, waardoor ik een plat vlak op een band had en me tevreden moest stellen met de 5de stek.”

De regerende kampioen van de Franse F4 nam een goede start: “Ik maakte misschien een tactische fout door meteen leider Aubry aan te vallen in de tweede chicane. Ik dacht dat het mijn enige kans zou zijn. Ik ging hem voorbij aan de buitenzijde, zoals ik dat een dag eerder met minder ervaren tegenstanders deed. Hij verplichte me echter de uitwijkzone te nemen en ik verloor twee plaatsen.”

Gilles was vierde, maar reed weer naar het podium alvorens hij het slachtoffer werd van hetzelfde euvel als Lewis Hamilton zondag in Baku. “Mijn hoofdbescherming kwam los en dat deel van de wagen raakte steeds mijn hand als ik draaide. Dat was erg vervelend en ik maakte daardoor een foutje. Mijn teamgenoot Michael Benyahia werd daardoor derde, iets wat ik uiteraard niet leuk vond. Maar ik was al gelukkiger toen ik hoorde dat ik op de eerste plaats stond in het kampioenschap. Ik kijk al uit naar de volgende meeting, begin augustus in Assen. Ik zit goed in mijn ritme en wil strijden voor de titel.”

Renault België-Luxemburg Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op woensdag 28 juni 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons