van der Horst

Monza: Het podium ontglipt het Belgian Audi Club Team WRT in de laatste bocht!

Belgian Audi Club team WRT - BES
Belgian Audi Club team WRT - BES
Het werd een intens weekend voor het Belgian Audi Club Team WRT in Monza, een weekend dat ontgoochelend eindigde doordat Edward Sandström in de laatste bocht werd opgehouden door een gedubbelde wagen en zo het podium op enkele millimeters na miste. Toch mogen de Zweed en zijn ploegmaats Frank Stippler en Christopher Mie terugblikken op een uitstekende race. De eerste manche van de Blancpain Endurance Series, met 60 wagens aan de start, toonde al meteen hoe competitief het kampioenschap wel is. De twee overige Audi’s R8 LMS ultra hadden het een pak moeilijker in Noord-Italië. Laurens Vanthoor-Stéphane Ortelli-René Rast eindigden 12de algemeen (en 8ste in de Pro Cup) ondanks in de beginfase het slachtoffer te zijn geworden van een lekke band, terwijl Mayr-Melnhof-Matt Halliday-Rahel Frey na in de prekwalificatie op zaterdag, waarin ze na een ongeval heel wat schade hadden opgelopen, van achteraan toch nog wisten op te rukken naar een 17de plaats algemeen (en 11de in de Pro Cup).

“We hebben getracht het onderste uit de kan te halen”, is de eindconclusie van Team Principal Vincent Vosse. “Het was geen gemakkelijke seizoensbegin en al vanaf het begin misten we wat topsnelheid. In een vrij rondje ging het best aardig, maar het werd een stuk moeilijker van zodra er veel verkeer was. Een gegeven waar geen rekening werd mee gehouden bij het bepalen van de Balance of Performance. Ook de twee safety-car procedures halfweg de race hielpen ons niet vooruit, maar goed dat kan gebeuren. Het goede nieuws is wel dat iedereen, zowel het team als de piloten, zich prima job van hun job wisten te kwijten. De pitstops waren perfect en ook in de wedstrijd maakten onze piloten geen fouten. Ik wil ook graag het schitterende weerwerk van Edward Sandström onderstrepen in de eindfase van de race en dat tegen wagens die sneller waren dan die van hem.”
 

Belgian Audi Club Team WRT - BES
Belgian Audi Club Team WRT - BES
De kwalificaties waren alvast felbevochten. Uiteindelijk wist de #1 van Ortelli-Vanthoor-Rast zich te verzekeren van de vijfde plek op de startgrid en de #13 van Stippler-Sandström-Mies was goed voor P18. De kwalificatie van de Audi #2 van het trio Mayr-Melnhof-Halliday-Frey kende echter een dramatischer verloop. In Q1 reed Rahel Frey lek, terwijl Matt Halliday in Q2 in het grind schoof. Voor de man uit Nieuw-Zeeland de tweede tegenslag, na een zware schuiver tijdens de pre-qualifying. “Ik weet niet wat er toen precies fout ging, plots verloor ik remdruk en ging ik in de rondte. Ik kon de vangrails niet meer ontwijken…” De schade aan de linkerkant van de wagen was in die mate groot dat de mechaniciens de hele nacht doorwerkten om de carrosserie, ophanging en transmissie tijdig te herstellen. En of dit nog niet genoeg was geraakte Mayr-Melnhof in Q3 niet weg door een probleem met de versnellingsbak. Meer dan een 46ste plaats zat er dus niet in.
 
De start van Laurens Vanthoor was alvast veelbelovend want hij slaagde er meteen in op te rukken naar de derde plek. Maar, jammer genoeg moest de man uit Zolder de snellere wagens laten gaan waardoor hij terugviel naar plaats 10. In de 15de ronde moest hij dan de pits opzoeken met een lekke band. “Ik zat dicht op een McLaren en misschien was er een heel klein beetje contact”, verklaarde hij na afloop. Nadien werkten Ortelli en Rast beiden een heel regelmatige stint af wat de #1 uiteindelijk nog de 8ste plaats in de Pro Cup opleverde.
 
Na alle problemen tijdens de kwalificatie, kende race van de #2 een veel rustiger verloop. Nicki, Rahel and Matt werkten zich tijdens hun stint een weg naar boven en zagen hun prima werk beloond met de 11de positie in de Pro Cup, een huzarenstukje gezien hun startpositie.
 
Ook in de Audi #13 ging Christopher Mies met het mes tussen de tanden van start. Goed en wel weg lag de Duitser al in 13de positie en ondanks een contact met een McLaren wist hij zelfs nog twee plaatsjes op te schuiven. Dankzij een perfecte pitstop schoot Frank Stippler als 4de terug de baan op, een plek die hij zou vasthouden tot zijn stint erop zat. Opnieuw knap werk van de pitcrew want Edward Sandström mocht het laatste uur zelfs vanop de tweede plaats aanvatten. De Zweed deed er alles aan om een podiumplaats veilig te stellen, een bijna onmogelijke opdracht met snellere wagens in zijn kielzog. Hoewel hij de McLaren van Soucek moest laten gaan, verdedigde hij zijn derde plaats meesterlijk tegenover de McLaren van Caroll en de Ferrari van Bertolini. Jammer genoeg werd de Zweed in de laatste bocht, de supersnelle Parabolica, licht opgehouden door een gedubbelde Nissan waardoor Caroll hem in extremis nog kon voorbij gaan. “Het is best frustrerend om op zo een manier naast het podium te grijpen, vooral dat de buit eigenlijk binnen was. Maar dat was dus buiten die tragere piloot gerekend die niet echt wilde meewerken. Maar ook dat is autosport…,” zuchtte de Zweed. “Nee, we verdienden echt op dat podium te staan.”
 
Tevredenheid was er ook voor de Belgian Audi Club dankzij Enzo Ide en Anthony Kumpen, die samen met Markus Winkelhock in hun Phoenix Racing Audi R8 LMS ultra als 5de in de categorie Pro Cup werden geklasseerd. Ronnie Latinne eindigde, samen met Monti en Hallyday als 16de in de Pro-Am Cup en dit met een wagen van het Franse Saintéloc.
 
Met de volgende Blancpain opdracht pas tijdens het weekend van 1 en 2 juni in Silverstone, kan het Belgian Audi Club team WRT zich nu terug focussen op de FIA GT Series, waarvan de volgende races volgende week op het programma staan in het eigen Zolder!

Blancpain Endurance Series - Round 1
 
Algemeen klassement

1. Zampieri-Rigon-Ramos (Ferrari F458) 94 ronden in 3u01m43s198
2. Soucek-Parisy-Leclerc (McLaren MP4-12C) + 18s107
3. Caroll-Verdonck-Bell (McLaren MP4-12C) + 32s887
4. Sandström-Stippler-Mies (Audi R8 LMS ultra) + 32s915
5. Hommerson-Machiels-Bertolini +35s056
12. Ortelli-Vanthoor-Rast (Audi R8 LMS ultra) + 1 ronde
17.Halliday-Frey-Mayr-Melnhof (Audi R8 LMS ultra) + 1 ronde
 
Tussenstand bij de piloten(Pro) na de eerste van 5 manches

1. Zampieri-Rigon-Ramos (Ferrari F458) 25 punten
2. Soucek-Parisy-Leclerc (McLaren MP4-12C) 18
3. Carroll-Verdonck-Bell (McLaren MP4-12C) 15
4. Sandström-Stippler-Mies (Audi R8 LMS ultra) 12
5. Ide-Kumpen-Winkelhock (Audi R8 LMS ultra) 10
8. Ortelli-Vanthoor-Rast (Audi R8 LMS ultra) 4
9. Halliday-Frey-Mayr-Melnhof (Audi R8 LMS ultra) 2

Tussenstand bij de Teams (Pro) na de eerste van 5 manches 

1. Kessel Racing 25 punten
2. ART Grand Prix 18
3. Gulf Racing 15
4. Belgian Audi Club Team WRT 12




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Blancpain GT Endurance op zondag 14 april 2013.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons