van der Horst

Most: Nieuwe Belgische zege in de maak?

Autodrom Most
Autodrom Most
De FIA WTCR-paddock wacht na een lange zomerpauze een drukke periode met een meeting in het Tsjechische Most, een week later gevolgd door een manche in het Zuid-Franse Pau Arnos, twee omlopen die nog nooit een WTCC- of WTCR-heat mochten ontvangen. De 4.212km lange Autodrom Most, zo'n 70 km ten Noorden van hoofdstad Praag, heeft met een lang recht eind, een technische tweede sector en een opeenvolging van snelle S-bochten een interessante lay out, zo te zien geknipt voor de Comtoyou Audi's van onze landgenoten Gilles Magnus en Frédéric Vervisch.
De WTCR-titelstrijd telt tot dusver acht winnaars in evenveel wedstrijden, waarbij Lynk&Co-vertegenwoordiger en regerend kampioen Yann Ehrlacher de puntenstand aanvoert. De jonge Elzasser heeft een bonus van slechts twee punten op zijn ambitieuse teamgenoot Santiago Urrutia, de winnaar van de meest recente race op de Hungaroring. Jean-Karl Vernay (Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team) is na een erg moeilijk Hungaroring-weekend leider af. De Fransman viel terug naar de derde plaats (-16p) en weet zijn positie bedreigd door het Comtoyou-duo Gilles Magnus (-19p) en Frédéric Vervisch (-21p) dat naar de vierde, resp. vijfde stek is opgeklommen.. 

Onze beide landgenoten blikken immers terug op een sterk Hungaroring-weekend, met een pole en zege voor Magnus in race 1 en een tweede stek voor Vervisch in race 2, met de snelste wedstrijdronde in beide confrontaties. Hoewel zij zoals het gros van het deelnemersveld nog nooit op Most raceten, is de kans dat beiden op hun elan kunnen doorgaan  best wel reëel: de Audi RS 3 LMS kreeg er geen succesballast bij, is nu de lichtste wagen op de grid én bovendien is de prima topsnelheid van de Audi op het lange rechte eind een bijkomende troef.

Gilles Magnus (Comtoyou Team Audi Sport / Audi RS 3 LMS) voert zowel het WTCR Junior- als WTCR Trophy-klassement aan. “Zo te oordelen wordt de eerste bocht, een scherpe chicane op het einde van een lang recht eind een gevaarlijk punt om heelhuids doorheen te komen. Voorts lijkt het een snelle omloop met hoge snelheden want de Audi moet liggen. Op dit niveau heeft iedereen een nieuwe omloop snel onder de knie maar het wordt cruciaal in FP1 zoveel mogelijk kilometers op de teller te krijgen om de wagen goed aan te voelen en de ingenieurs in de goede richting te sturen. Koude temperaturen en regen zijn geen probleem aangezien we in deze weersomstandigheden al altijd goed presteerden. We waren competitief in Aragón en Budapest maar mits frissere temperaturen hadden we er nog beter voor de dag kunnen komen. Het feit dat ik nu een wedstrijd wist te winnen voelt uiteraard goed en bovendien zijn we nog steeds in de running voor de titel. Het kan nog alle kanten uit, we moeten gefocust blijven maar tegelijkertijd ook van het moment genieten" klinkt het.
 
Een lastige klant, naast Ehrlacher en Urrutia, wordt wellicht Thed Björk die meermaals op Autodrom Most wist te winnen toen hij drie toerwagenseizoenen in Tsjechië betwistte. Met hotshot Mikel Azcona en de nog immers lichte CUPRA Leon Competición dient altijd rekening gehouden te worden, terwijl diens Zengő Motorsport-teamgenoot Rob Huff eindelijk de goede vorm gevonden lijkt te hebben, ook al kon hij in Hongarije door brute pech zijn pole niet verzilveren.  

Toppers Esteban Guerrieri en Nestor Girolami boekten in tegenstelling tot hun Münnich Motorsport-collega's Tiago Monteiro en Attila Tassi nog geen zege. Hun Honda Civic blijft net als op de Hungaroring duidelijk de zwaarste bolide op de grid en de kans dat het Argentijnse duo de negende en/of tiende seizoenswinnaar wordt, lijkt dan ook klein.

BRC Hyundai N Lukoil Squadra Corsa prijkt momenteel pas op de zesde plek in het teamkampioenschap en wordt hierin voorafgegaan door kleinere broer Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team, met rijders JK Vernay en 
Luca Engstler. Hoog tijd dus voor toppers Gabriele Tarquini en Norbert Michelisz om iets aan hun weinig benijdenswaardige 13de en 14de plaats in de puntenstand te doen. In tegenstelling tot de Italiaan die won in Aragon, is de Hongaar nog steeds op zoek naar een eerste zege.

De plaatselijke kleuren worden komend weekend verdedigd door drievoudig FIA ETCC-kampioen Petr Fulin. De snelle Tsjech, laatst in WTCR actief op de Slovakia Ring in oktober 2020, kreeg een wildcard en treedt aan met een Cupra Leon Competition, gerund door zijn eigen team. Niet langer erbij daarentegen zijn Andreas en Jessica Bäckman. Broer en zus Bäckman gooien de handdoek in de ring na tot dusver tegenvallende resultaten aan het stuur van hun Target Competition Hyundai Elantra N TCR. Het team zelf plant een wederoptreden met twee andere rijders voor zijn homerace op Adria International Raceway later dit jaar.

Most telt veel snelle bochten en de omloop vormt een uitdaging voor de banden die zowel links als rechts zullen belast worden. Daarenboven zal ook de 6 uurs-race van de EWC-motoren een invloed op het wedstrijdverloop hebben. Omdat de bikes met andere rubbercompounds rijden betekent dit dat de grip op racezondag anders zal zijn dan deze tijdens de kwalificaties op... vrijdag, een ongebruikelijke timing ingegeven door het drukke programma.

Timing Autodrom Most (CET):
Vrijdag 8 oktober:

Free Practice 1: 12h00-12h45
Free Practice 2: 14h30-15h00
Qualifying Q1: 16h45-17h05
Qualifying Q2: 17h10-17h20
Qualifying Q3: 17h25-17h40

Zondag 10 oktober:
Race 1: 14h15 (13 ronden, 54.756 km)
Race 2: 17h10 (15 ronden, 63.180 km)

Puntenstand Rijders (top 5):

1 Yann Ehrlacher (F) Cyan Racing Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR, 103 p
2 Santiago Urrutia (URY) Cyan Performance Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR, 101p
3 Jean-Karl Vernay (F) Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team, Hyundai Elantra N TCR, 87p
4 Gilles Magnus (B) Comtoyou Team Audi Sport, Audi RS 3 LMS, 84p
5 Frédéric Vervisch (B) Comtoyou Team Audi Sport, Audi RS 3 LMS, 82p

Foto's: FIA WTCR

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 8 oktober 2021.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons