van der Horst

Motegi: Nabeschouwing Tom Coronel

Tom coronel - ROAL Motorsport Chevrolet RML
Tom coronel - ROAL Motorsport Chevrolet RML
Het WTCC-weekend begon goed voor Tom Coronel met een vijfde plaats in de vrije trainingen. Onderstuur in de kwalificatie bracht de Nederlander voor langere tijd aan de pits, waardoor zijn derde run tijdens die sessie in de knel kwam. Een verbetering van tijden bleef uit en dat resulteerde in een vijftiende startpositie.
  • Dreamdrive
Na een goede start leverde Tom Coronel de nodige strijd met Tiago Monteiro en Rob Huff, met als inzet een plaats binnen de top tien. Coronel hield moeizaam stand en vloog op een kwart van de race van de baan als gevolg van remproblemen. Door snel handelen in de grintbak wist hij de snelheid te reduceren en de schade te beperken. Tussen de races door werd het mankement verholpen en vol vertrouwen startte de coureur uit 't Gooi aan zijn tweede race in het door hem zo geliefde Japan. Ondanks een slechte start verliep die race voortvarender en de Nederlander zette zijn dertiende startplaats om in een achtste eindklassering. Dit brengt zijn totaal in het WK op 37 punten. Overigens voert diens ROAL Motorsport-team het Yokohama Teams' Trophy klassement aan.

"Het was weer een absoluut gekkenhuis hier in Japan", opent Tom Coronel zijn verhaal. "Het blijft heel bijzonder om te zien dat ik hier nog steeds zoveel fans hebt. Dat betekent handtekeningen zetten, op de foto, handen schudden, interviews geven en ga zo maar door. Ik ben er nog steeds van onder de indruk. Qua resultaten was het deze keer wisselend. In de vrije trainingen zaten we er goed bij met een vijfde plaats. Maar tijdens de kwalificatie kwam ik tijd te kort. In de tweede run maakte ik zelf een foutje, waardoor de tijd nog niet top was en in de pits hadden we meer tijd nodig. Hierdoor zat er geen derde run meer in. Daarmee miste ik ook de top 12 kwalificatie. Dan sta je vijftiende en moet er het beste van hopen. Door de pech bij anderen startte ik als dertiende en kwam redelijk goed weg. Al snel voelde ik de problemen met de remmen. Die werden veel te heet. Op een gegeven moment lag het pedaal zelfs op de bodem en was er helemaal geen vertraging meer. Om te voorkomen dat ik met de voorkant de bandenstapel zou raken, draaide ik de auto in de grintbak en liep achter een kleine schade op.

Race twee begon met een hele slechte start, maar daarna heb ik toch wat mensen kunnen inhalen. Ook nu werden de remmen snel minder. Ik ben daarom niet meer achter, maar juist naast mensen gaan rijden om zo optimaal te koelen. Uiteindelijk zevendee geworden en gelet op alles is dat een goed resultaat. De snelheid zat er die tweede race goed in, alleen moest ik rekening houden met mijn remmen", besluit Tom Coronel.

Foto: Tom Coronel Press

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Championship op zondag 13 september 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Motegi.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons