van der Horst

Motegi: Shocking: Norbert Michelisz ontzegt Lopez de pole! (+video)

Norbert Michelisz - Zengo Motorsport Honda Civic WTCC
Norbert Michelisz - Zengo Motorsport Honda Civic WTCC
Wereldschokkend nieuws volgt elkaar op in het Japanse Motegi waar dit weekend de negende meeting van het WTCC-seizoen wordt betwist. Niet alleen werd de regio gisteren opgeschrikt door een lichte aardbeving, in een felbevochten kwalificatiesessie zorgde Zengo Motorsport-rijder Norbert Michelisz voor regelrechte sensatie door de snelste tijd neer te zetten, onder de neus van vier Citroën-rijders. Puntenleider José Maria Lopez moest deze keer voor 0.080" in de Hongaar zijn meerdere erkennen, Sebastien Loeb vertrekt zondag als derde, voor Bennani, Ma en Tarquini die net naast Q3 greep. Tom Coronel bleef door een organisatorische fout steken op een frustrerende vijftiende tijd. Hugo Valente mag met een gelukje in race 2 vanop de pole van start.
  • LTF
 
Citroën Racing grijpt naast de pole
Citroën Racing grijpt naast de pole
Niet Gabriele Tarquini, zowel in de testsessie als na afloop van de beide vrije oefenritten nochtans de snelste man op de baan, maar  privérijder Norbert Michelisz redde zaterdag op de Twin Ring Motegi-omloop de eer voor constructeur Honda. Tarquini zelf bleef na enkele foutjes op P6 steken en miste zodoende nipt de 'cut' voor Q3.


Norbert Michelisz - Zengo Motorsport
Norbert Michelisz - Zengo Motorsport
Michelisz die eerder op de Nordschleife en in Vila Real ook al tot de shoot out wist door te stoten, had zich tot dusver bijzonder snel getoond maar hij liet zich op het kritieke moment op geen fout betrappen. Met zijn pole lijkt de sympathieke Hongaar goed geplaatst om zijn stunt van 2013 over te doen toen hij hier in Suzuka op de hoogste podiumtrede kwam te staan. Lopez afhouden in de eerste race wordt geen makkie voor Norbi, al kan José Maria Lopez het zich best veroorloven geen onnodige risico's te nemen, temeer omdat naaste rivalen Yvan Muller en Sebastien morgen respectievelijk vanuit zevende en derde stelling vertrekken. Dat Michelisz zich lang niet voor het eerst de betere toonde van beide officiële Honda-rijders moet de pas getrouwde Hongaar vroeg of laat toch een oververdiend statuut als fabrieksrijder opleveren denk je dan. Blijft de vraag of hij bij Zengo, dat het organisatorisch allemaal beter voor mekaar lijkt te hebben en hier voor het eerst sinds Beijing 2014 voor een non-Citroën-pole zorgt, niet beter af is.
Michelisz was uiteraard erg opgezet et het voor eigen publiek behaalde resultaat. "Ik wist wel dat we hier dankzij enkele updates beter voor de dag zouden komen dan tot dusver het geval was, maar ik had nooit verwacht zo'n stap vooruit te kunnen zetten. Dank dan ook aan Honda, JAS en uiteraard mijn team dat een fantastische job verichtte!"

Hugo Valente - Campos Racing Chevrolet RML TC1
Hugo Valente - Campos Racing Chevrolet RML TC1
Niet alleen Tarquini bleef in Q3 werkloos aan de kant, dat was ook het geval voor Tiago Monteiro die door een onverwachte motorwissel als gevolg van zijn ongeval in Vila Real sowieso in race 1 als laatste van start moet. De Portugees mikte in Q2 dan maar noodgedwongen op de tiende tijd om via de pole voor race 2 alsnog de meubelen te redden. Het was echter Lada-rijder Nick Catsbrg, om dezelfde reden naar de staart van het startveld verwezen, die op P10 beslag wist te leggen. Dat zou een welgekomen troost voor het Lada Sport Rosneft-team zijn geweest nadat  Rob Huff niet eens Q2 had gehaald. De Brit kampte in Q1 met een slecht afgestelde Vesta nadat hij in de tweede vrije oefenrit door toedoen van een defecte benzinepomp nauwelijks aan rijden was toegekomen. Jammer genoeg zag Tom Chilton zijn negende tijd geschrapt, waardoor finaal niet Catsburg maar Hugo Valente de pole erft. Dat maakt dat zondag telkens een privérijder het peloton op sleeptouw mag nemen.

Grootste veriezer tot dusver was ongetwijfeld Tom Coronel die zondag in beide races vanuit vijftiende stelling van start moet. "Er was was discussie of we in Q1 voor twee dan wel drie runs zouden gaan. Jammer genoeg ging het bij mijn tweede run met de set up de verkeerde kant uit want erg veel understuur en toen ik alsnog wilde aanzetten voor een derde run bleef er net niet genoeg tijd meer op de klok" aldus de begrijpelijk bijzonder ontgoochelde Nederlander.

In de kampioenschapsstand neemt Lopez verder afstand van Muller en nadert Michelisz tot op één punt van de als vierde geklasseerde Chinees Ma Qing Hua.

 Uitslag Motegi Q1:

1  J. Lopez Citroen 1:55.929  
2  Q. Ma Citroen +0.066  
3  G. Tarquini Honda +0.111 
4  S. Loeb Citroen +0.252 
5  M. Bennani Citroen +0.282 
6  T. Monteiro Honda +0.508 
7  N. Catsburg Lada +0.615 
8  Y. Muller Citroen +0.785 
9  N. Lapierre Lada +1.060 
10  T. Chilton Chevrolet RML +1.130 
11  N. Michelisz Honda +1.131 
12  H. Valente Chevrolet RML +1.421 
13  R. Huff Lada +1.454 
14  G. Demoustier Chevrolet RML +1.505 
15  T. Coronel Chevrolet RML +1.734 
16  J. Filippi Chevrolet RML +2.175 
17  S. D'Aste Chevrolet RML +2.331
 
 Uitslag Motegi Q2:

1  N. Michelisz Honda 1:55.711   
2  Q. Ma Citroen +0.011 2
3  S. Loeb Citroen +0.059 
4  J. Lopez Citroen+ 0.252 
5  M. Bennani Citroen +0.279 
6  G. Tarquini Honda +0.426 
7  Y. Muller Citroen +0.525 
8  T. Monteiro Honda +0.924 
9  N. Catsburg Lada +1.745 
10 H. Valente Chevrolet RML +1.747 
11  N. Lapierre Lada +1.991 
12  T. Chilton Chevrolet RML  

Uitslag Motegi Q3:
 
1. N.Michelisz Honda 1:55.596 
2 J. Lopez Citroen +0.080  
3 S. Loeb Citroen +0.208
4 M. Bennani Citroen +0.239
5 Q. Ma Citroen +0.442

Kampioenschap:

1.Lopez 325p
2.Muller 257p
3.Loeb 233p
4.Ma 147p
5.Michelisz 146p
...
 
Foto's: Eurosport Events



 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 12 september 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Motegi.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons