van der Horst

MotoGP-vedette Marc Marquez test Formule 1-bolide

Marc Marquez - Toro Rosso
Marc Marquez - Toro Rosso
Regerend MotoGP-wereldkampioen Marc Marquez heeft dinsdag op de Red Bull Ring kennisgemaakt met een Formule 1-auto. De 25-jarige Spanjaard nam op uitnodiging van Red Bull plaats in een Formule 1-bolide getooid in de kleuren van Toro Rosso, om die een aantal ronden over de Oostenrijkse piste te sturen. De Repsol Honda fabrieksrijder schaarde zich zo in het rijtje met MotoGP-rivalen Valentino Rossi en Jorge Lorenzo, die al eens eerder in een F1-auto testten.
Marc Marquez - Toro Rosso
Marc Marquez - Toro Rosso
Om zich goed voor te bereiden voor de test werkte Marquez eerst een aantal ronden af op de simulator. Eenmaal achter het stuur van de Scuderia Toro Rosso Formule 1-wagen uit 2012 legde de viervoudige MotoGP-kampioen zo’n 43 ronden af op de omloop gelegen nabij het Oostenrijkse Spielberg. Dit alles onder het toeziende oog van o.a. Helmut Marko, baas van de motorsportafdeling van Red Bull, Niki Lauda en Mark Webber die de Spaanse coureur bijstond met raad en daad. Rondetijden werden niet vrijgegeven, maar na afloop waren de aanwezige kenners uit de Formule 1-paddock enthousiast over het optreden van de succesvolle motorracer.

Marc Marquez - Toro Rosso
Marc Marquez - Toro Rosso
Ook Marquez was zeer te spreken over zijn debuut in de eenzitter. “Het was altijd al mijn droom om te rijden in de snelste auto’s ter wereld. Ik was voorafgaand aan deze dag best wel gespannen, veel meer zelfs dan tijdens een MotoGP-weekend”, vertelde de goedlachse Spanjaard. “Het is een groot verschil vergeleken met de MotoGP. Vooral het beperkte zicht en de geringe bewegingsruimte in de cockpit waren een uitdaging. Ook het vinden van je rempunt en het insturen van een bocht was compleet verschillend. Maar al met al was het een fantastische dag die ik de rest van mijn leven niet meer zal vergeten”.

Foto's: Toro Rosso
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Michel Helders in Formule 1 op woensdag 6 juni 2018.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons