van der Horst

MotorLand Aragón: beterschap voor Cupra en Audi in zicht

2021 WTCR of Spain
2021 WTCR of Spain
De Spaanse MotorLand Aragón-omloop nabij Alcañiz vormt net als tijdens de (dubbele) finalemeeting van vorig seizoen het decor voor de derde WTCR-afspraak van 2021. Na vier wedstrijden verdedigt Jean-Karl Vernay (Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team) er zijn op Tiago Monteiro heroverde leiderspositie, nadat hij deze in de openingsrace in Estoril door pech aan de Portugees was kwijtgespeeld. De Fransman telt een bonus van amper vijf punten op naaste achtervolgers Attila Tassi (Honda Civic), Yvan Muller (Lynk & Co) en Santiago Urrutia (Lynk & Co) die de tweede plaats delen. Succesballast kan dit weekend voor een ommekeer in de machtsverhoudingen zorgen, waarbij zowel de Cupra- als Audi-piloten (meer) op het voorplan treden.
Monteiro, eveneens ongelukkig in Estoril nadat hij een lonkende zege én de puntenleiding wegens een losgekomen motorkap en een verplichte pitsstop in race 2 uit handen moest geven, volgt in zesde stelling op   amper negen punten van Vernay. Honda, Hyundai en Lynk&Co verdeelden de voorbije vier races de buit onder elkaar, maar daar komt dit weekend met het in voege treden van de succesballastprocedure normaliter verandering in. Zoals we eerder reeds meldden betalen zowel Honda als Hyundai thans de tol voor hun tot dusver succesrijke optredens, met resp. 70kg en 50kg extra ballast (inclusief  de extra 10kg na wijziging van de Balance of Performance voor beide dominerende merken). 

Naast de Cupra Competition die hier vorig jaar met Mikel Azcona toch al sterk voor de dag kwam, mogen we hopen dat ook Comtoyou Racing-rijders Frederic Vervisch, Gilles Magnus (vorig jaar houder van het ronderecord in de race), Tom Coronel en Nathanaël Berthon hiermee hun voordeel doen. Dat de op het sportief reglement gebaseerde aanpassing niks te vroeg komt blijkt uit het klassement waarin bestgeklasseerde Audi-vertegenwoordiger Berthon pas elfde staat genoteerd met amper 24 punten. Rob Huff, de eerste Cupra-rijder bekleedt momenteel P16 met 13 punten.  En ook de 19, 14 en 9 punten die Magnus, Coronel en Vervisch achter hun naam hebben staan, beantwoorden geenszins aan de verwachtingen die de Audi-squad van Comtoyou-baas Jean-Michel Baert voor aanvang van het seizoen koesterde, ook al wachtte er de nieuwe Audi RS 3 LMS nog wel wat ontwikkelingswerk.

Timing MotorLand Aragón (CET):
Zaterdag 10 juli:
Free Practice 1: 09h45-10h30
Free Practice 2: 12h45-13h15
Qualifying Q1: 16h30-16h50
Qualifying Q2: 16h55-17h05
Qualifying Q3: 17h10-17h25

Zondag 11 juli:
Race 1: 11h15 (10 ronden, 53.306 km)
Race 2: 13h15 (12 ronden, 63.996 km)

 FIA WORLD TOURING CAR CUP  - Stand Rijderskampioenschap:
1 Jean-Karl Vernay (F) Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team, Hyundai Elantra N TCR, 61p
2 Attila Tassi (H) ALL-INKL.DE Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR, 56p
3 Yvan Muller (F) Cyan Racing Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR, 56p
4 Santiago Urrutia (UR) Cyan Performance Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR, 56p
5 Tiago Monteiro (P) ALL-INKL.DE Münnich Motorsport, Honda Civic Type R TCR, 52p

Foto: FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 9 juli 2021.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons