Motorland Aragon: Brabançonne voor Frédéric Vervisch na klinkende zege
Vooraan bleef alles bij het oude, polesitter Vervisch had een prima start en dook als leider de eerste bocht in voor Thed Björk, Gilles Magnus, Norbert Michelisz en puntenleider Jean-Karl Vernay. De winnende tiercé was hiermee meteen bekend want rechtstreekse aanvallen vielen er vooraan in deze eveneens vrij rustig verlopen wedstrijd niet te noteren.
Norbert Michelisz meldde na verloop ernstige trillingen op de voortrein van diens Hyundai Elantra N TCR, de Hongaar zou hierdoor in de slotfase van de race tot opgave worden gedwongen. Merkgenoot Vernay kampte met een zelfde probleem, maar dat belette de Fransman niet vast te houden aan zijn vierde stek en zijn puntenvoorsprong op Yann Ehrlacher (P7) tot acht eenheden uit te bouwen.
In het opgavepark vinden we onder anderen Santiago Urrutia terug, de Uruguyaan kreeg van teamgenoot Muller vrije doorgang om Luca Engstler te proberen bij te benen maar zou naderhand met een lekke band opgeven. Tom Coronel, in race 1 nog goed voor een podiumplaats, had uitzicht op P7 toen hij zijn knalgele DHL- Audi met een mechanisch probleem langs de baan moest parkeren. Brute pech voor onze Noorderbuur die zwaar ontgoocheld oogde.
Audi en Comtoyou Racing maakten op Motorland Aragon zoals verwacht een sterke beurt, ook al werd er binnenskamers wellicht op nog iets meer gerekend. Alle vier de Comtoyou-rijders boekten weliswaar plaatswinst in de kampioenschapsstand maar met een 10de, 11de en 12de plaats voor resp. Berthon, Vervisch en Magnus moet ook de meeting in Adria een rijke puntenoogst opleveren, wil Audi de op de Nordschleife en in Estoril opgelopen achterstand weggommen; succesballast loert immers alweer om de hoek en in tegenstelling tot Honda deed Hyundai het hier spijts 50kg succesballast helemaal niet slecht.
Een gegeven dat niks afdoet aan de prestaties van onze landgenoten Frédéric Vervisch en Gilles Magnus, zonder Tom Coronel (in race 1) te vergeten.
Fréderic Vervisch: "Een topweekend voor het team en Audi, met een eerste pole, podium en zege voor onze nieuwe wagen! Dank aan het team, ik ben zeer blij de pole in een overwinning te kunnen omzetten. Voor de start ondervond ik veel druk maar die verliep mega goed. Thed (Björk) had aanvankelijk wel een paar mogelijkheden om me voorbij te gaan maar na enkele ronden had ik een klein gaatje en hoopte ik dat Gilles (Magnus) hem onder druk zou kunnen zetten. Met de safety car-fase was ik niet opgezet, ik had ook geen te beste herstart maar finaal lukte het ons. Laten we dit in Italië vasthouden!"
"Net als in de eerste race had ik het lastig, motorcoupures door te hoog oplopende temperaturen lieten me helaas niet toe Björk aan te vallen. Na verloop liet ik op bepaalde punten daartoe een klein gaatje vallen, er zorg voor dragend buiten de greep van de achtervolgende Hyundai's te blijven. Ik hoopte op een foutje van Thed maar dat kwam er niet en de topsnelheid van de Lynk & Co's lag ook hoger dan verwacht. Nu, twee Audi's op het podium na zo'n moeilijke seizoenstart is zondermeer een prachtig resultaat" aldus Gilles Magnus die zowel het WTCR Trophy- als het Junior-klassement won.
Aragon - Uitslag Race 2
Aragon - Stand Rijders
Aragon - Stand Teams
Aragon - Stand Junior Driver
Aragon - Stand WTCR Trophy
Foto's: FIA WTCR
Tweet