van der Horst

Motorland Aragon: Gilles Magnus vier punten lichter na bestraffing, Berthon verliest podiumplaats

Gilles Magnus & Nathanaël Berthon
Gilles Magnus & Nathanaël Berthon
Er werd gisteren op Motorland Aragon niet op een tik en een deuk gekeken tijdens twee, in alle gelederen felbevochten WTCR-confrontaties. Dit vertaalde zich na afloop in een rist boetes, berispingen en zelfs tijdstraffen. Eén ervan kost Gilles Magnus vier punten. De Audi Sport-piloot blijft weliswaar tweede in de tussenstand maar ziet zijn achterstand op puntenleider Mikel Azcona oplopen tot 34 punten. Naaste achtervolgers Santiago Urrutia en Rob Huff naderen dan weer tot op twee punten van de Comtoyou-rijder.
Magnus' achterwiel koos gisteren op weg naar de grid voor race 2 de vrijheid en dat kwam onze landgenoot of zijn team op 1.000 euro te staan. Zwaarder woog de 5 seconden tijdstraf die de Sinjoor kreeg aangewreven om in race 2 Yann Ehrlacher te hebben aangetikt waardoor deze laatste een positie verloor. Magnus verliest hierdoor zijn tiende stek die hij Thed Björk in fine afhandig maakte en valt terug naar P14. Naast hogervermelde gevolgen voor de Belg zelf, profiteren enkel Esteban Guerrieri, Nestor Girolami en Attila Tassi van de bestraffing met minimale puntenwinst.

Zowel Nathanaël Berthon als Norbert Michelisz keken tegen een tijdstraf van 5 seconden aan voor een contact met Ehrlacher in Race 1. Berthon verliest hierdoor zijn podiumplaats aan Azcona en wordt pas vierde, Michelisz valt van P5 naar P7 terug.
Ehrlacher van zijn kant kreeg dan weer een berisping om Magnus in Q1 gehinderd te hebben. 
Ma Qinghua kreeg een tijdstraf van 5 seconden om in race 1 Tom Coronel te hebben aangereden waardoor deze een plaats verloor. Guerrieri kreeg een berisping om in race 2 Berthon te hebben aangereden.
Een contact in race 2 tussen racewinnaar Azcona en Ma Qinghua tenslotte, bleef zonder gevolg.

Hieronder de verbeterde uitslagen en puntenstand.

Uitslag Race 1
Uitslag Race 2
Verbeterde puntenstand na Race 2 Motorland Aragon:

Foto: FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op maandag 27 juni 2022.
  • Qvick Motors

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons