van der Horst

Motorland Aragón: Honda's wacht zware dobber na bekendmaking succesballast

Honda Münnich Motorsport All-Inkl.Com/De
Honda Münnich Motorsport All-Inkl.Com/De
Enkele dagen nadat het 'technical department' van WSC Ltd. enkele wijzigingen aan de Balance of Performance doorvoerde, kennen we nu ook de compensatiegewichten voor de onderscheiden WTCR-modellen met het oog op de meeting in het Spaanse Alcaniz, volgend weekend. Deze werden berekend op basis van de gemiddelde rondetijden in zowel de kwalificatie als tijdens de wedstrijden van de eerste twee meetings. Zoals verwacht betaalt vooral de Honda Civic Type R en in iets mindere mate de nieuwe Hyundai Elantra N de tol voor hun sterke prestaties op de Nordschleife en in Estoril. Het initiële minimumgewicht van de vier Comtoyou-Audi's RS 3 LMS en de vijf Zengö Motorsport Cupra's blijft na hun ondermaats seizoendebuut vanzelfsprekend ongewijzigd.
Gilles Magnus en Frédéric Vervisch
Gilles Magnus en Frédéric Vervisch
De vier Münnich Motorsport  Honda Civic Type R van Tiago Monteiro, Esteban Guerrieri, Nestor Girolami en Attila Tassi krijgen er 60kg succesballast bij. De Hyundai Elantra's van BRC (Norbert Michelisz, Gabriele Tarquini), Team Engstler (puntenleider JK Vernay, Luca Engstler) en het Zweedse Target Competition (zus en broer Backman) worden 40kg zwaarder. De vier Cyan Racing Lynk & Co's 03 krijgen er 10kg bij.

De hierboven vermelde, extra mee aan boord te nemen succesballast komt voor Honda en Hyundai vanzelfsprekend bovenop de extra 10kg die de beide merken reeds bij de recente BoP-wijziging meekregen. Concreet betekent dit dat de Honda's op Motorland Aragon maar liefst 70kg zwaarder aan de start komen, voor de Hyundai's wordt dit 50kg. 

De respectieve minimumgewichten voor de meeting op Motorland Aragón, rekening houdend met succesballast én BoP-wijzigingen:

Cupra Leon Competición: 1265kg (0 kg ballast, - 20kg BoP)
Audi RS 3 LMS TCR: 1275kg (0 kg ballast, -30kg BoP)
Hyundai Elantra N TCR: 1315kg (+40 kg ballast, +10kg BoP)
Lynk & Co 03 TCR: 1335kg (+10kg ballast, ongewijzigde BoP)
Honda Civic Type-R TCR: 1345kg (+60kg ballast, +10kg BoP)

Vertaald naar prestaties lijkt het er sterk op dat we in Alcaniz een heel ander wedstrijdbeeld te zien krijgen, waarbij de Audi's en Cupra's wellicht vleugels krijgen en vooral de Honda's het zowel letterlijk als figuurlijk zwaar te verduren krijgen.

Foto's: FIA WTCR en Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zondag 4 juli 2021.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons