van der Horst

Motorsport 98 eist podium op in de Michelin Le Mans Cup 2019

Door deel te nemen aan de Michelin Le Mans Cup, verreden in het kader van de European Le Mans Series, met een Ligier JSP3 prototype, wisten de troepen van Motorsport 98 van Eric De Doncker dat ze een zware strijd aanvatten. En de eigenaar en rijder had het bij het juiste eind. Het niveau van deze competitie, die onder andere het voorprogramma verzorgt van de 24 Uren van Le Mans, is enorm vooruit gegaan in dit derde campagnejaar. “Ik ben dit seizoen begonnen met de Brit Andy Meyrick om daarna vergezeld te worden van de Fransman Dino Lunardi”, verduidelijkt Eric De Doncker. “En op uitzondering van de eerste koers hier in de Sarthe, reden we nooit buiten de top 10! We kunnen zelfs zeggen dat we nog sterker voor de dag kwamen in het tweede deel van het seizoen, met een 7de plaats op de Red Bull Ring gevolgd door tweemaal een vierde plaats in Spa en Portimao! Tijdens de finale in Portugal strandden we zelfs op een zucht van… de zege! In de eindafrekening spraken de gewonnen punten voor zich met een 5de plaats algemeen in het klassement voor Teams, een 5de plaats bij de rijders voor mij en een 6de plaats in het eindklassement voor Dino. We kunnen dus stellen dat dit een seizoen was dat zijn beloftes heeft ingelost…”
Terwijl 2018 ondertussen al bij de goede herinneringen ligt opgeslagen, buigt men zich bij Motorsport 98 al over de verschillende pistes die gevolgd kunnen worden voor het volgende seizoen. “We wilden eigenlijk overstappen naar de LMP2 in de European Le Mans Series, maar de benodigde budgetten zijn eenvoudigweg veel te hoog voor ons”, vervolgt Eric De Doncker. “We dachten er ook over na om LMP3 te rijden binnen de ELMS, maar de verschillen in snelheid met de LMP2 prototypes zijn te groot. We riskeren dan om een groot deel van de wedstrijd met de blik in de achteruitkijkspiegel te rijden. En aangezien mijn ervaring in de GT4 European Series me er niet toe aanzet om daarin verder te gaan, werd er besloten om door te gaan met de Ligier JSP3, nog steeds met Dino Lunardi en in de Michelin Le Mans Cup. Het niveau van de prestaties is nog steeds zeer hoog, de sfeer in de paddock is zeer aangenaam en je kan niet naast het uitstekende werk kijken van de Automobile Club de l’Ouest. Zullen we erin slagen de zege te halen? Misschien wel… Een ding is zeker, nadat we in 2018 besloten binnen de top 5 in de eindafrekening lonken we duidelijk naar het podium…”
 
Het wordt een nieuwe campagne voor Eric De Doncker en de zijnen, die ze weer minutieus zullen voorbereiden met een deelname aan de tests in Barcelona tijdens de maand februari, vooraleer een andere testgalop te maken in Monza. Daarna zijn er de officiële collectieve testritten op het Circuit Paul Ricard, drie dagen voor het eerste treffen in de Var. Het kampioenschap vervolgt dan in Monza, voor de dubbele confrontatie in de ‘Road To Le Mans’, in het voorprogramma van de 24 Uren. Het tweede deel van het seizoen gaat langs Barcelona, Francorchamps en Portimao. Alles bij elkaar zes verschillende afspraken voor zeven wedstrijden, waarvan vijf races van 120 minuten en de twee treffens op Le Mans van 55 minuten elk.
 
“ Zoals dat al het geval was in 2018 kunnen we opnieuw tellen op de steun van Fabio Lazzerini, de verantwoordelijke van R.TEC met tevens een felle passie voor dit soort wedstrijden”, preciseert De Doncker. “Afhankelijk van zijn beschikbaarheid op professioneel gebied zal hij ons vergezellen zodat we van zijn expertise in het afstellen van racewagens kunnen profiteren. Kortom, alle elementen zijn aanwezig opdat wij dadelijk alle troeven in handen kunnen hebben. Op het einde van dit seizoen wil ik toch de hoofdrolspelers van het succes van Motorsport 98 bedanken, te beginnen met Julien Daivier, de verantwoordelijke voor het technische gedeelte. Dank ook aan Cath, die de logistiek en de catering van het team voor haar rekening nam. En aan Panini, onze partner. Op nu naar 2019 !”
 
Persbericht Motorsport98



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in GT3 Le Mans Cup op woensdag 12 december 2018.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons