van der Horst

Motorsport Games: Duitsland wint knotsgekke race - België mee op podium (UPDATE)

Team Germany - Porsche 911 GT3 R
Team Germany - Porsche 911 GT3 R
Na de eerste van drie races voor de Motorsport Games GT Cup op de Autodromo Vallelunga Piero Taruffi waren het Steffen Göring en Alfred Renauer die als winnaars werden afgevlagd. De Duitsers konden gebruik maken van de verwarring tijdens een neutralisatie om met de juiste banden op hun Porsche naar de overwinning te rijden, voor het Deense duo Jens Reno Moller/Christina Nielsen (Honda). De derde plaats ging geheel onverwacht naar de Belgen, die vanaf de voorlaatste plaats van start gingen. De race werd getekend door de vele incidenten in de beginfase en vooral door verwarrende momenten tijdens een rode vlag-situatie.
Start GT Cup Race 1
Start GT Cup Race 1
Van bij de start was de Japanse Lamborghini het beste weg van op de pole en kon met sprekend gemak de Aston Martin van Turkije achter zich houden. De safety car moest al snel uitrukken nadat de andere Aston Martin, deze van Koeweit, in de barrières vloog en diende weggetakeld. Eens de race terug op gang getrokken werd, werden de amateurpiloten met een volgende hinderis geconfronteerd: het weer. De hemelsluizen gingen open maar met nog tien minuten voor de pitlane opende, konden de meesten niet anders verder te rijden in de verraderlijke omstandigheden. Plots gebeurde echter het ene incident na het andere, iets waar Louis Machiels van kon profiteren. De Belg startte vanaf de 21ste plaats en klom door alle uitvallers en schuivers op naar de top 10. Doordat de veiligheid niet langer kon gegarandeerd worden, besloot de wedstrijdleiding de race stil te leggen en ook dat liep alles behalve vlekkeloos.

Team Belgium - Audi R8 LMS
Team Belgium - Audi R8 LMS
Tijdens deze neutralisatie mocht elke wagen van piloot wisselen en een aantal landen besloot ook om op regenrubbers over te schakelen. Hierbij ook koploper Rusland - dat de leiding overnam van de schuivende Japanse Lamborghini - en Turkije. Doch bestond er onduidelijkheid over de legaliteit van deze beslissigen en het duurde maar liefst 20 minuten alvorens er terug beweging kwam in het veld. Eens de race terug op gang werd gevlagd, werd het snel duidelijk dat de regenbanden een slechte keuze waren en zo kon Christina Nielsen de leiding overnemen, voor Alfred Renauer en een snel oprukkende Nico Verdonck. Aan de kop ging de strijd er hevig aan toe en het duurde tien minuten voor de Duitse Porsche voorbij de Deense Honda geraakte. Ook Verdonck wou nog voorbij Nielsen, maar dit lukte de Brusselaar finaal niet.

In de achtergrond zagen we alle topfavorieten ver achter de koplopers eindigen. Japan - dat direct na de herstart een lekke band kreeg - besloot uiteindelijk op een elfde plaats, met daarachter de grootse verliezers Rusland en Turkije. Hierdoor zijn zij verplicht om morgenvroeg een goed resultaat te behalen, willen ze een goede startplaats versieren voor de hoofdrace.

UPDATE: België kreeg achteraf een tijdstraf van 30 seconden. De reden hiervoor was dat de stewards Machiels als hoofdverantwoordelijke achtten voor de crash van de Koeweiti Aston Martin. Hierdoor valt België terug naar een 8ste plaats.

Foto's: FIA Motorsport Games



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op zaterdag 2 november 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting FIA Motorsport Games.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons