van der Horst

Nacht van Noord-Limburg: Nabeschouwing van de organisatoren

De tweede editie van de Nacht van Noord-Limburg was opnieuw bij de evenementen die in de kopgroep zaten van de schoorvoetende herneming van de autosportactiviteiten na een lange lockdown. Zij hadden deze keer een klassiekere versie op poten gezet van hun rit en konden rekenen op de medewerking van de betrokken gemeenten.
Er kwamen liefst 71 wagens opdagen en dat is een meer dan behoorlijk contingent voor eender welke rittensportwedstrijd, laat staan eentje in Coronatijden. De deelnemers lanceerden zich voor een wedstrijd in twee delen over een parcours dat uitzetter Bart Babeliowsky had uitgestippeld vanaf startplaats Pelt over Hechtel-Eksel en via Leopoldsburg en Balen tot Lommel. Een zeer Limburgse aangelegenheid dus, zoals de naam van de rit ook al doet vermoeden, maar de deelnemers waren unaniem positief over de gepresenteerde route. De resultaten die het rekenbureau voorgeschoteld kregen waren
op zijn minst gezegd... interessant.

Beginnen we in Recrea, de instapklasse, waar er een duidelijke uitslag was. Het duo Jacobs en Van Loock met de Opel Monza schreven het eerste deel op hun naam om in het tweede deel de mooie Lancia Fulvia van vader en zoon Budenaers te zien overnemen. En dan voelt u de bui al hangen want met twee verschillende winnaars in de aparte delen ging de eindzege uiteindelijk naar een regelmatig presterende Jonas Waelbers en Benny Vastmans met de Ford Escort Turbo. Ze waren vorig jaar al tweede en houden de grootste beker in Recrea nu in de eigen club, RT Moustache.

De Touring klasse dan. Dat werd iets ingewikkelder. Na deel 1 stonden daar Hedi Van de Kimmenade en Linda Custers (alweer een team van de eigen RT Moustache) aan de leiding op de Porsche 911 na een foutloze rit. Maar terwijl Van de Kimmenade-Custers de mist ingingen en een fikse 100 punten raapten in deel 2 legden de achtervolgers een foutloos parcours af. Het gevolg was dat er een ongezien scenario werd voorgelegd aan de rekenkamer want zowel Eysermans-Poulmans (Subaru Impreza) als Bjorn Van Overschelde en de piepjonge Bram Babeliowsky (Skoda Octavia) en ook het duo De Cnodder en Huysmans (Citroën C4) eindigden met een gelijk aantal punten! Het kostte de verantwoordelijke Harry Deelkens het nodige rekenwerk en research in de reglementen om uiteindelijk Jan Eysermans en Wim Poulmans te bevestigen als winnaars. Zij blijven dus de keizers van de klasse Touring. Hier maakte jonge belofte Bram Babeliowsky, uiteindelijk tweede, veel indruk op routinier Bjorn Vanoverschelde en er wordt de jongeman dan ook een succesrijke toekomst voorspeld.

In de moeilijkste klasse Expert liggen de verschillen traditioneel iets meer gespreid. Ook hier werd plaats gemaakt voor de ervaring want het waren vader en dochter Leo en Inge Rackham, in hun ondertussen gekende “Italiaanse” Peugeot 205 GTi die overtuigend wonnen in Expert. Daarachter lag het allemaal dichter bij elkaar en waren het die andere routiniers, Guy Agten en Dominique Seynhaeve, die op een Renault Clio RS als tweede binnenliepen, voor opnieuw een familieduo met vader en zoon Paul en Sander Van den Wyngaert op de VW Corrado zestienklepper.

Eddy Smeets, wedstrijdleider: “Samen met Bart Babeliowsky en Danny Custers kunnen we als organisatietrio van de
Nacht van Noord-Limburg terugblikken op een geslaagde tweede editie. Bart weet als uitzetter altijd zeer mooie weggetjes te vinden die ook deze keer zeer geappreciëerd werden door de deelnemers. En net zoals Danny zorgt hij ervoor dat het niet té gemakkelijk is, al beweert hij zelf meestal het tegengestelde. Na de 100% coronaproof versie was het fijn om terug met de klassieke controlebordjes en enkele bemande posten te kunnen werken. Ik wil alle medewerkers - zowel in voorbereiding als op de dag zelf - dan nog eens extra danken voor hun hulp. Mede dankzij hen kregen we een mooi wedstrijdrapport van VAS. 91% is grootste onderscheiding.

Persbericht VAS Rally



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op dinsdag 6 juli 2021.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons