van der Horst

Neige et Glace: Winst voor Van Dalen na spannend duel met Kenis

Marc Van Dalen - Hulien Minguet
Marc Van Dalen - Hulien Minguet
De Belgen hebben naar goede gewoonte opnieuw hun stempel gedrukt op de Rallye Neige et Glace. Vanaf 2004 tot heden is al dertien maal een Belgische equipe met de grootste beker huiswaarts gekeerd. Het duo Defandre/Gully won maar liefst viermaal en is de recordhouder in de Franse Alpen. Onze landgenoten worden dan ook binnen Europa de specialisten genoemd inzake regularity. Een zeer moeilijke discipline waarin kort verwoord de opgelegde gemiddelde snelheid zo dicht mogelijk moet worden benaderd. Geen sinecure voor de copiloten, maar ook de piloten die de winterse omstandigheden moeten beheersen met vooral veel sneeuw en ijs.
Marc Van Dalen - Ford Escort RS2000
Marc Van Dalen - Ford Escort RS2000
Na negen opeenvolgende Belgische zeges ging de overwinning vorig jaar naar het Franse duo Garosi/Fontaine. Het was dan aan onze landgenoten om terug aan te knopen met een zege. Marc Van Dalen en co Julien Minguet hebben het met een Ford Escort MK2 na een suspensstrijd uiteindelijk gehaald van Guino Kenis en Bjorn Vanoverschelde die onderweg waren met een BMW 325i. Beiden wonnen bovendien hun respectievelijke klasse 6 & 7 volgens het bouwjaar van de wagen. Het scheelde na drie dagen amper 2,2 punten of we hadden met René Georges en co Marc Sevrin een derde landgenoot op het eindpodium gezien. Na een knappe slotdag kwam René Georges nog flink opzetten, maar strandde uiteindelijk op een vierde plaats na de Franse titelverdedigers Garosi & Fontaine. Vierde Belg op een zesde plaats algemeen en derde in Klasse 6 na Van Dalen en Georges was de ervaren Dirk Van Rompuy met zijn Opel Ascona en ditmaal genavigeerd door Chris Goris.

VR Racing - Opel Ascona
VR Racing - Opel Ascona
Dirk Van Rompuy: “Met Van Dalen hebben we een verdiende winnaar en ook Guino Kenis en René Georges reden een schitterende wedstrijd. We moeten gezien de omstandigheden tevreden zijn met de zesde plaats algemeen en derde in de klasse, want we hadden problemen met de navigatieapparatuur wat verkeerde metingen tot gevolg had. Een plaats binnen de top 3 had tot de mogelijkheden behoord. Nu richting Bastogne waar ik met Jens Vanoverschelde de Legend Boucles ga rijden."
 
De Belgen deden het dus voortreffelijk gedurende de driedaagse wedstrijd over sneeuw en ijs. In totaal waren er 19 KP’s waarvan drie circuit proeven die een apart klassement kenden en daarin voelde René Georges zich goed in zijn vel met een zege tijdens de eerste doortocht op dag 1. Dus uiteindelijk 16 KP’s waarvan vier zeges voor Guino Kenis, twee voor Dirk Van Rompuy en één voor Marc Van Dalen.   

Guino Kenis - Bjorn Vanoverschelde - BMW 325i
Guino Kenis - Bjorn Vanoverschelde - BMW 325i
Na twee dagen wedstrijd zag het er naar uit dat het uiteindelijk een strijd zou worden tussen Kenis en Van Dalen die de eerste twee plaatsen bezetten met een verschil van amper drie punten. Kenis had dag twee als winnaar afgesloten voor Van Rompuy en nestelde zich aan de kop van het veld met een minieme voorsprong op Van Dalen. Hij reed echter lek tijdens de derde wedstrijddag waardoor ook hij verkeerde metingen doorkreeg wegens andere slijtage van het reservewiel. Op dat moment stond de BMW dealer uit Turnhout tweede op een 8-tal seconden en werd Van Dalen niet meer bedreigd. Uiteindelijk ging de zege verdiend naar de Kronos-baas met 22 punten voorsprong na een quasi foutloze race. Een zeer tevreden Guino Kenis werd knap tweede bij zijn maidentrip in de Neige et Glace en pas zijn tweede wedstrijd in het genre na Ieper met Georges Van Oosten. René Georges werd maar nipt van het algemeen podium gehouden met een vierde plaats, maar wel goed voor een tweede in klasse 6. VR-rijder Dirk Van Rompuy werd zesde algemeen en derde in klasse 6 door problemen met de navigatieapparatuur. Normaliter is de Antwerpenaar altijd goed voor een top 3 gezien zijn karrenvracht aan ervaring in regularity.    

Foto's: Neige et Glace
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op donderdag 24 januari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye Neige et Glace.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons