van der Horst

Neuville brengt stand in evenwicht

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Het was in Finland niet het weekend van Thierry Neuville, noch van Hyundai. Gelukkig voor de Belg kende Sébastien Ogier nog meer pech, waardoor de bordjes nu helemaal gelijk staan in de WK-tussenstand. De volgende afspraak, de rally van Duitsland, wordt cruciaal.
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Na zes opeenvolgende podia waarvan drie overwinningen waaronder de snelle rally van Polen, leek het zonneklaar dat Thierry Neuville zijn achterstand in de WK-tussenstand opnieuw zou verkleinen op Sébastien Ogier. Maar na een goede tijd op de shakedown en op de showproef Harju, verliep het vervolg veel moeilijker. Neuville miste een gebrek aan vermogen op zijn Hyundai en voelde zich nooit echt op zijn gemak. De wagen botste na de talloze sprongen vaak nog een tweede keer. Uit snelheidsmetingen bleek de Hyundai ook een pak trager dan de Toyota's. En Yves Matton verklaarde zondagmiddag dat de aerodynamica van de Hyundai wellicht in het nadeel speelde op de Finse wegen.

Dat alles verklaarde de heel matige tijden van dé man van het seizoen. De Oostkantonner kende echter wel een pak meeval doordat heel wat rijders voor hem sneuvelden of wegvielen. En hij kon nog drie Power Stage-punten grijpen omdat Esapekka Lappi gecontroleerd naar de finish reed en ook Teemu Suninen tevreden bleek met zijn vierde plaats. Ook Ogier kon dit jaar al een paar keren op een flinke portie geluk rekenen, maar het kampioenengeluk, dat had hij even niet op zak dit weekend.

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Ogier brak zijn ophanging op een jump en ging even later hard de bomen in. Meteen einde verhaal voor de wereldkampioen. De Fransman moet nu Neuville naast zich dulden. Eigenlijk zelfs voor hem, want Neuville telt meer overwinningen.

En wat nu?

Neuville lijkt mentaal met een voordeel naar Duitsland te trekken, maar niet vergeten dat Sébastien Ogier de jongste twee edities won. Neuville is altijd sterk in Duitsland, maar winnen lukte nog maar één keer, vooral omdat Jari-Matti Latvala en Kris Meeke Neuville vrije baan gunden in 2014.
De Hyundai presteerde sterk op asfalt op Corsica, maar dat lijkt alweer zo lang geleden. Citroën was zo mogelijk nog sterker op het Franse eiland, en misschien heeft Ford ook al een stapje vooruit gezet. Neuville kan wellicht voor de eerste keer dit jaar rekenen op de steun van Dani Sordo voor wie in Duitsland een cruciale rol weggelegd is.

Neuville doet er maar beter aan zoveel mogelijk punten uit te lopen op het Duitse asfalt, want in Spanje zou hij als WK-leider (ja, we gaan uit van een goede afloop in Duitsland) moeten openen op de enige onverharddag. In Wales lijkt Ogier onklopbaar met vier opeenvolgende overwinningen de jongste jaren en in ook in Australië eindigde Neuville nog nooit voor zijn vijand. Ogier lijkt dus nog altijd wat in het voordeel, maar die voorsprong in de WK-tussenstand, die is toch al weg.

In Duitsland mag het telraam eindelijk weg, en telt maar één ding voor Neuville, zo ver mogelijk weglopen van de prooi die afgelopen weekend jager werd.

Foto's: Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op dinsdag 1 augustus 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Duitsland.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons