van der Horst

New Race Festival: 500 Endurance Series: Nabeschouwing van de organisatoren

Een dubbel podium – Divisie 1 en BRCC Club – samen met een schitterende elfde plaats algemeen, dat was het resultaat na drie uur probleemloos racen. De Abarth 500 Assetto Corse van de 500 Endurance Series lieten zich van bij hun debuut in de Belgian Gentlemen Drivers Club meteen opmerken. En dit is nog maar het begin!
Door Maxime Soulet en Pierre-Yves Corthals samen met de Abarth 500 Assetto Corse #501 te laten rijden had Neri Automotive – promotor van de nieuwe 500 Endurance Series – een dubbel doel voor ogen: zijn steentje bijdragen aan het spektakel van de tweede manche van de BGDC die in Zolder in het kader van het New Race Festival werd afgewerkt en het potentieel van het Italiaanse bommetje in wedstrijden van lange adem tonen. Het resultaat overtreft alle verwachtingen.
Al bij de kwalificaties wist de Abarth zich op een opmerkelijke 26ste plaats te hijsen, dankzij een rondje in 1’50.681, neergezet op… gebruikte banden. “Ik had de wagen al eens in 2013 bestuurd en kende de bolide dus al goed. Daarom heb ik Maxime tijdens de kwalificaties een maximum aan ronden laten rijden”, stelde Pilou Corthals. “Hij moest nog een beetje zoeken naar zijn referentiepunten, want hij moest zijn zondag verdelen tussen een 500 en een… Corvette GTE die nog in de 24 Uur van Le Mans heeft gereden. Maar hij had het blijkbaar snel onder de knie! Ik voel nu al dat wij ons tijdens de race ontzettend zullen amuseren.”
De voormalige specialist van het WTCC had het niet beter kunnen zeggen: na een uur wedstrijd prijkte de #501 al op een negentiende plek algemeen en 60 minuten later had het kleine bommetje nog eens zeven plaatsen gewonnen. De Abarth draaide als een Zwitsers horloge en moest enkel langs de pitstraat om van rijder te wisselen en te tanken. Zo kon de kleine bolide wagens met heel wat krachtiger motoren achter zich houden. “We hebben ons rot geamuseerd”, stelden Maxime en Pierre-Yves in koor. “Het terrein dat we op de rechte stukken verliezen, winnen we terug in de remzones en de bochten. Bovendien is het door het grote aantal wagens op de baan onmogelijk je te vervelen. Je zit constant in duel, je moet rekening houden met het verkeer, inhalen, je laten dubbelen zonder te veel tijd te verliezen… echt plezant!”
Toen de twaalfde plaats leek vast te staan kregen hun directe rivalen in de laatste ronde te kampen met mechanische problemen, waardoor Pierre-Yves en Maxime zich net buiten de top-10 wisten te rangschikken. Een uitslag die ook goed was voor de zilveren medaille in Divisie 1 en de bronzen plak in BRCC Club! Op de Abarth 500 Assetto Corse van Buga Racing vulden Peter Bens en Ronny Sanen dit mooie resultaat aan met een 24ste plek overall, 12de in Divisie 1 en 5de in BRCC Club.
Hoeft het dan ook gezegd dat dit geslaagd debuut bij de promotor van de 500 Endurance Series in goede aarde viel.? “Voor de race hadden we met beide handen getekend voor een plaats bij de eerste twintig”, analyseerde Thomas Neri van Neri Automotive. “Met deze uitslag zijn we dus meer dan in de wolken. Naast de pure prestaties zijn we uiteraard ook tevreden over de betrouwbaarheid van de auto en het constant presteren van de Abarth 500 Assetto Corse gedurende een voor de mechaniek heel zware wedstrijd over drie uur. Onze auto’s hadden niet het minste probleem en wisten de hele afstand met één setje banden af te leggen. Een heel belangrijk gegeven dit, want we willen de filosofie van de BGDC – waar rijplezier kan worden gecombineerd met lage uitgaven – helemaal volgen. Heel wat deelnemers hebben deze wedstrijd van nabij gevolgd en willen binnenkort onze rangen vervoegen. We zullen ze met open armen ontvangen, te beginnen vanaf de volgende afspraak, op 24 mei in Mettet.”

Neri Automotive press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op dinsdag 29 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons