New Race Festival: Belgium Racing start het seizoen met twee podiumplaatsen
Patrick Derdaele: “Ik had een goed gevoel na de kwalificatie. We komen hier aan de start met twee wagens die voor het voltallige team nieuw zijn en vooral met vier nieuwe piloten binnen het team. Dat de Ferrari 458 GT3 de gedoodverfde favoriet was met hun sterke bezetting was een feit, maar dat is voorlopig eenmalig en wie na de Ferrari als eerste over de meet bolde zou dan in feite de beste zaak doen in het kampioenschap”.
Xavier Maassen en Peter Hoevenaars namen de start voor hun rekening. Maassen kon onmiddellijk oprukken naar de tweede plaats achter de Corvette met Van Splunteren in het kuipje. Even daarna kon Maassen met de Porsche GT3-R van Belgium Racing zelfs een tijdlang het veld aanvoeren, maar moest uiteindelijk dan toch buigen voor het overwicht van de pijlsnelle Ferrari GT3 met Vervisch aan het roer. Belgium Racing reed een verstandige wedstrijd en ook de crew deed uitstekend werk. Zo werd ondermeer de verplichte stoptijd zeer dicht benaderd. Uiteindelijk zag het ernaar uit dat het Limburgse team uiteindelijk op een vierde plaats zou stranden, maar een foute gok van de concurrentie en de safety car bracht hen uiteindelijk op een mooie en verdiende podiumplaats na de Curbstone-Ferrari 458 GT3 en de Audi R8 LMS van PK Carsport. Ook de youngsters deden het voortreffelijk in Endurance Cup, maakten geen fouten en via een goede strategie pakten ze een zeer knappe tweede plaats na de ongenaakbare Ferrari 458 Challenge van Thems Racing by Powercars.
Patric Derdaele: “Ik ben tevreden met het behaalde resultaat al zijn we met een beetje geluk op het podium geraakt in Endurance Pro met de GT3-R. En dit onderstreept dat de Balance of Performance niet helemaal juist zat. We moesten 3min10 seconden langer binnen staan dan de Audi R8 LMS en dat betekent dat we 1,8 seconden per ronde sneller moesten zijn. Als je ziet dat wij in onze snelste ronde amper 9/10 van een seconde sneller zijn dan de Audi, is de rekening snel gemaakt. Dit konden we nooit goed maken niettegenstaande we nergens een seconde lieten liggen. Ik weet dat het voor de betrokken personen moeilijk is om inzake het bepalen van de BoP onmiddellijk in de roos te schieten, maar cijfers liegen niet. Ik hoop dan ook dat ze daar rekening gaan mee houden de volgende wedstrijd. Trouwens ook de Corvette die, door omstandigheden pas vierde werd, is een pak sneller dan onze Porsche. Ook in Endurance Cup, waar we met ons piepjong trio een schitterende tweede plaats pakken is het verschil met de winnende Ferrari 458 Challenge een beetje te groot om een spannend kampioenschap te creëren. We zijn in Endurance Cup gestart met 50 kg ballast en dat heeft ons genekt om aansluiting te vinden bij de Ferrari 458 Challenge”.
“Maar alles bijeen kan ik tevreden terug blikken. Het was geen eenvoudige opdracht om over te schakelen naar twee nieuwe wagens waarvan we de finesse nog onder de knie moesten krijgen. En dat is dankzij de grote inzet van het voltallige team goed gelukt, terwijl ook de zes piloten een prima job deden. Voor ons is het kampioenschap goed gestart. Op richting Dijon voor de tweede wedstrijd van het seizoen. Daarin zullen we Yannick Hoogaars moeten missen, maar Bart Van Haeren krijgt het gezelschap van Christophe Corten. En hopelijk kunnen we ook Peter Hoevenaars aan boord houden,” besluit een voorzichtig tevreden Patric Derdaele.
Veel tijd om te bekomen van deze zware race heeft Dylan Derdaele niet. Komend weekend komt de snelle Limburger samen met Dennis Retera aan de aftrap van de International GT Open op de Nürburgring in een Corvette Z06.R GT3 van V8 Racing Team. De opdracht luidt ook hier om te trachten de overwinning en de titel te pakken in GTS voor GT3-wagens en een zo hoog mogelijk klassement algemeen.
Méér info inzake timing en live TV op http://www.gtopen.net/
Belgium Racing Press
Tweet