van der Horst

New Race Festival: Belgium Racing start het seizoen met twee podiumplaatsen

Belgium Racing - Porsche GT3-R
Belgium Racing - Porsche GT3-R
Belgium Racing, het Limburgse team rond Patric Derdaele, zakte af naar zijn thuiscircuit in Zolder met twee wagens die uitkomen in twee kampioenschappen. De Porsche GT3-R van Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen in Endurance Pro dat de snelste wagens huisvest. Daarnaast ook nog een Porsche 991 Supercup in Endurance Cup voor de drie youngsters Bart Van Haeren, Yannick Hoogaars en de Nederlander Peter Hoevenaars die in laatste instantie het team kwam vervoegen.
Belgium Racing - Porsche GT3-R
Belgium Racing - Porsche GT3-R
Tijdens de kwalificatie kon Belgium Racing zijn Porsche GT3-R op een mooie derde startplaats parkeren na het gelegenheidsduo Vervisch-Verdonck op de Ferrari 458 GT3 van Curbstone en de SRT-Corvette waarin Soulet als enige onder de 1min30 dook. De Porsche 997 Supercup, die door de Balance of Performance (BoP) extra werd belast met 50 kg. vonden we terug op de vierde startplaats in Endurance Cup na twee ongrijpbare Ferrari’s en de Porsche 997 Cup van MExT Racing met de broers Wauters.

Patrick Derdaele: “Ik had een goed gevoel na de kwalificatie. We komen hier aan de start met twee wagens die voor het voltallige team nieuw zijn en vooral met vier nieuwe piloten binnen het team. Dat de Ferrari 458 GT3 de gedoodverfde favoriet was met hun sterke bezetting was een feit, maar dat is voorlopig eenmalig en wie na de Ferrari als eerste over de meet bolde zou dan in feite de beste zaak doen in het kampioenschap”.

Belgium Racing - Porsche GT3-R
Belgium Racing - Porsche GT3-R
Xavier Maassen en Peter Hoevenaars namen de start voor hun rekening. Maassen kon onmiddellijk oprukken naar de tweede plaats achter de Corvette met Van Splunteren in het kuipje. Even daarna kon Maassen met de Porsche GT3-R van Belgium Racing zelfs een tijdlang het veld aanvoeren, maar moest uiteindelijk dan toch buigen voor het overwicht van de pijlsnelle Ferrari GT3 met Vervisch aan het roer. Belgium Racing reed een verstandige wedstrijd en ook de crew deed uitstekend werk. Zo werd ondermeer de verplichte stoptijd zeer dicht benaderd. Uiteindelijk zag het ernaar uit dat het Limburgse team uiteindelijk op een vierde plaats zou stranden, maar een foute gok van de concurrentie en de safety car bracht hen uiteindelijk op een mooie en verdiende podiumplaats na de Curbstone-Ferrari 458 GT3 en de Audi R8 LMS van PK Carsport. Ook de youngsters deden het voortreffelijk in Endurance Cup, maakten geen fouten en via een goede strategie pakten ze een zeer knappe tweede plaats na de ongenaakbare Ferrari 458 Challenge van Thems Racing by Powercars.  

Belgium Racing
Belgium Racing
Patric Derdaele: “Ik ben tevreden met het behaalde resultaat al zijn we met een beetje geluk op het podium geraakt in Endurance Pro met de GT3-R. En dit onderstreept dat de Balance of Performance niet helemaal juist zat. We moesten 3min10 seconden langer binnen staan dan de Audi R8 LMS en dat betekent dat we 1,8 seconden per ronde sneller moesten zijn. Als je ziet dat wij in onze snelste ronde amper 9/10 van een seconde sneller zijn dan de Audi, is de rekening snel gemaakt. Dit konden we nooit goed maken niettegenstaande we nergens een seconde lieten liggen. Ik weet dat het voor de betrokken personen moeilijk is om inzake het bepalen van de BoP onmiddellijk in de roos te schieten, maar cijfers liegen niet. Ik hoop dan ook dat ze daar rekening gaan mee houden de volgende wedstrijd. Trouwens ook de Corvette die, door omstandigheden pas vierde werd, is een pak sneller dan onze Porsche. Ook in Endurance Cup, waar we met ons piepjong trio een schitterende tweede plaats pakken is het verschil met de winnende Ferrari 458 Challenge een beetje te groot om een spannend kampioenschap te creëren. We zijn in Endurance Cup gestart met 50 kg ballast en dat heeft ons genekt om aansluiting te vinden bij de Ferrari 458 Challenge”.

Belgium Racing - Porsche 991 Supercup
Belgium Racing - Porsche 991 Supercup
“Maar alles bijeen kan ik tevreden terug blikken. Het was geen eenvoudige opdracht om over te schakelen naar twee nieuwe wagens waarvan we de finesse nog onder de knie moesten krijgen. En dat is dankzij de grote inzet van het voltallige team goed gelukt, terwijl ook de zes piloten een prima job deden. Voor ons is het kampioenschap goed gestart. Op richting Dijon voor de tweede wedstrijd van het seizoen. Daarin zullen we Yannick Hoogaars moeten missen, maar Bart Van Haeren krijgt het gezelschap van Christophe Corten. En hopelijk kunnen we ook Peter Hoevenaars aan boord houden,” besluit een voorzichtig tevreden Patric Derdaele.

Dylan Derdaele-Dennis Retera - Corvette GT3
Dylan Derdaele-Dennis Retera - Corvette GT3
Veel tijd om te bekomen van deze zware race heeft Dylan Derdaele niet. Komend weekend komt de snelle Limburger samen met Dennis Retera aan de aftrap van de International GT Open op de Nürburgring in een Corvette Z06.R GT3 van V8 Racing Team. De opdracht luidt ook hier om te trachten de overwinning en de titel te pakken in GTS voor GT3-wagens en een zo hoog mogelijk klassement algemeen.
Méér info inzake timing en live TV op http://www.gtopen.net/

Belgium Racing Press



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Racing Car Championship op maandag 28 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons