van der Horst

New Race Festival: Chris Mattheus blikt terug

Chris Mattheus-Guino Kenis - Mosler MT900R
Chris Mattheus-Guino Kenis - Mosler MT900R
Chris Mattheus koos dit seizoen voor de Mosler van G&A Racing inzake het seizoen 2014 in de BRCC. Ondanks het feit dat dit type wagen in het verleden mee vooraan de wet dicteerde werd de Mosler ingedeeld in de Endurance GT. Een goede beslissing, want de rondetijden van de Mosler leunen dichten aan bij de Endurance Cup dan de Endurance Pro. Wie dacht dat de Mosler een absolute hoofdrol ging spelen in de Endurance Cup is eraan voor de moeite. Ondanks zijn mooie verschijning moet hij het onderspit delven tegen de snelste Ferrari’s en Porsches binnen het veld.
  • Skylimit Events
De Mosler werd vijfde in Endurance Cup en daar was Chris Mattheus in zijn 22ste seizoen tevreden mee. Maar de wedstrijd is niet verlopen zoals hij het zelf in gedachten had. Tijdens de vrije training en de kwalificatie gingen de aandrijfassen kapot waardoor ze amper enkel ronden konden rijden en moesten starten vanuit 9de positie.
Guino Kenis: "Dit had alles te maken met de rijhoogte van de wagen en de hoek van de steekassen. Eens dit aangepast was het probleem volledig van de baan”.

Chris Mattheus: “Alvorens we richting volgende wedstrijd gaan is er nog wat werk aan de winkel. Mijn zitpositie is niet goed en dat terwijl Guino een stuk groter is dan ik en de zetel is amper verstelbaar. We behaalden een vijfde plaats in de Endurance Cup en gezien de concurrentie had ik voor de wedstrijd willen tekenen voor een dergelijk resultaat. Ik ben dus tevreden al heeft het letterlijk bloed, zweed en tranen gekost. Ik ben tijdens de eerste stint immers zwaar ziek geworden in de wagen door intoxicatie via het inademen van verbrand rubber en andere troep. Reeds in de tweede ronde was er voor mij een aanrijding tussen een Porsche en de BMW Silhouette van Vanbellingen. Deze reed nog een tijdje door terwijl de achtersteven tegen de band schuurde. Er was een zware rookontwikkeling van rubber en carbon en ik raakte er niet voorbij zonder risico. Toen de achtersteven van de BMW dan uiteindelijk ging vliegen was het kwaad geschiet en had ik de rook deels ingeademd. Ik werd ziek in de wagen. Ik dacht meerdere malen om de handdoek te gooien, maar op karakter lukte het dan uiteindelijk toch om mijn stint uit te rijden. Eenmaal uit de wagen ging het van kwaad naar erger en moest ik uiteindelijk op aanraden van de kinesist aan de zuurstoffles”.

Nadien kon Guino Kenis via een dubbele stint de Mosler nog naar een knappe vijfde plaats loodsen. En met een snelste rondetijd van 1’37”686 was hij twee seconden minder snel dan de beste chrono in Endurance GT. Meteen een bewijs dat de Mosler thuis hoort in Endurance GT en mogelijk zelfs iets meer technische vrijheden mag krijgen om te evolueren naar een mogelijke podiumplaats.



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op zaterdag 3 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons