New Race Festival: Kwalificatie: Corvette snelt naar de pole
Al van bij de start van de kwalificatie werd er hard tegenaan gegaan en de chrono’s doken dan ook onmiddellijk naar beneden. De wagens uit de GT Pro Evo (GTPE) categorie nestelden zich direct aan de top van de tabellen en de strijd om de beste chrono werd in eerste instantie uitgevochten tussen Michael Schmetz en Nico Verdonck. De Ferrari rijder won het pleit en zette een 1:30.723 neer tegenover 1:31.182 voor de Aston Martin. De Corvette stelde zich na een spin ondertussen tevreden met een vijfde tijd, achter de Derdaele Porsche #99 en de Brussels Racing Aston Martin #100. Even over halfweg was het al over voor de G&A Mosler wanneer de wagen stil viel voor de Bianchi bocht.
Vervisch nam in de tweede helft van de sessie het stuur over van de Curbstone Ferrari GT3 en verbeterde de chrono al snel naar 1:30.274, net op het moment dat Patrick Van Glabeke zijn Ferrari Challenge met een klapband de pits in bracht. Desondanks maakte het drukke verkeer op de piste het moeilijk om de tijden te verbeteren, wat aan de andere kant dan weer aangeeft dat het de goede richting uitgaat met het BRCC. Pieter Dubois reed de Lamborghini naar een mooie vierde tijd, na de Aston van Verbergt en voor de Porsche GT3-R van Derdaele.
Uiteindelijk nam Soulet het stuur van de Corvette en de tijden duikelden naar beneden, met een 1:29.693 in zijn eerste snelle ronde. Vervisch verbeterde zijn chrono verscheidene keren nog lichtjes (1:30.122), maar onvoldoende om de Corvette te bedreigen, hoofdzakelijk vanwege verkeer zei de Kortrijkzaan. "We staan op de eerste rij, maar ik ben eigenlijk teleurgesteld. We hadden gemikt op de pole en ik ben zeker dat we die hadden kunnen rijden. Het probleem is dat ik in elk van mijn snelle ronden af te rekenen kreeg met verkeer en dan is het natuurlijk einde verhaal", aldus Frédéric Vervisch.
De Belgium Racing Porsche #99 met Xavier Maassen achter het stuur realiseerde een mooie derde plaats in 1:30.916, voor de twee Aston Martins en de Syntix Lamborghini. De kampioenenauto van vorig jaar, de Audi van PK Carsport, reed de zevende chrono. Anthony Kumpen, Bert Longin en Frank Beliën bleven zo net de eerste Cup deelnemer, de Thems Racing Ferrari van Vandierendonck/Van Oost voor.
De algemene top tien werd volgemaakt door respectievelijk de Ferrari van Carlos Rivas en Pol Stoffel en de Mext Racing Porsche van de gebroeders Koen en Kris Wauters. Snelste bolide in de GCV6 Cup was wagen GC10 V6 #43 van Gerald Delepine en Jérémy Reymond voor het exemplaar van vader en zoon van de Poele, maar het was de EuroRacing BMW die uiteindelijk primus bleek in Trophy klasse. De Toyota GT86 van GT One Motorsport kampte met motorproblemen en kwam niet in actie, wat maakt dat 29 wagens een tijd lieten optekenen.
Foto's: Martijn Wouters
Tweet