van der Horst

New Race Festival: Nabeschouwing Belgian Historic en Youngtimer Cup

BHC/BYC 2013
BHC/BYC 2013
De seizoensopener van het Belgisch omloopkampioenschap kon rekenen op een mooi voorprogramma met maar liefst twee wedstrijden voor de Belgian Historic Cup en twee wedstrijden voor de Belgian Youngtimer Cup. Voor de Youngtimers was het reeds het tweede raceweekend na de Trophy des Fagnes waar Real rijder Luc Moortgat reeds twee wedstrijden achter zijn naam zette. Voor de Historics betekende het New Race Festival meteen de seizoensopener.
Tijdens de kwalificatie van de Belgian Youngtimer Cup reed Luc Moortgat zich met zijn Porsche 964 RS opnieuw naar de pole in een zeer strakke 1’45”792 of anderhalve seconde sneller dan de Porsche 964 Cup van Gelissen en drie seconden beter dan de Porsche 964 Cup van Patrick Michiels die problemen kende met de koppeling. Niemand minder dan tweevoudig Le Mans winnaar André Lotterer was opnieuw van de partij in de Audi Coupé 2.2 die zijn vader destijds nog opbouwde.

De eerste wedstrijd werd opnieuw gedomineerd door regerend kampioen Luc Moortgat die hij won met een mooie voorsprong op de Porsche 964 Cup van Nulens die in een flink duel verwikkeld zat met André Lotterer nadat Patrick Michiels zijn Porsche definitief naar de kant moest sturen met een defecte koppeling terwijl hij in tweede positie toefde. Gelissen was ook goed onderweg met de Porsche 911 RS, maar ook hij moest naar de kant met technische averij. Ook Jan Van Elderen kampte met koppelingsproblemen en kwam met zijn bloedsnelle Ford Sierra Cosworth niet verder dan een 8ste plaats. In Toerime was de zege voor de BMW M3 van Geert Dierckx na een hevig duel met Bas Van Elderen. Deze laatste was de zoveelste in de rij die vroeg richting opgavepark moest met problemen. Het podium in Toerisme werd vervolledigd door de BMW 325i van Tom Laureyns en de Sierra van Jan Van Elderen die het nog nipt haalde van Verbelen en Aerts.    

Voor Luc Moortgat kreeg de zege nog een wrange nasmaak toen hij een gedubbelde rijder voorbij ging onder geel. Hij werd bedacht met een minuut straftijd en verhuisde zodoende naar de vijfde plaats ten voordele van Nulens die zodoende zijn eerste wedstrijd van het seizoen achter zijn naam zette.

Tijdens de tweede race zette Luc Moortgat terug de puntjes op de i. Hij ging er als een bezetene vandoor en won afgetekend de tweede race voor de Porsches van Gelissen, Paque en Nulens. Jan Van Elderen bleef een ganse koers braaf achter zijn zoon Bas rijden, waardoor deze winst kon boeken in Toerisme en zodoende Geert Dierckx belangrijke punten kon afsnoepen. Deze werd uiteindelijk derde. Tijdens de start kwam het nog tot een vrij zware crash toen de Lancia Delta Integrale van Timmermans aan het tollen ging en in zijn vlucht de Audi Coupé van Patrick Schreurs meegraaide.

Voor de eerste manche van het seizoen van de Belgian Historic Cup mocht Freddy Van Sprundel de spits afbijten nadat hij zijn Ford Escort MK1 op de pole parkeerde voor de Porsche 911 RSR van Ceyssens. De tweede startrij was voor de Lotus Elan van Lambilliotte en de Mazda RX3 van Van Haelst. De tweede Lotus Elan in het veld van Guy François en de Ford Mustang van Hamilton bevolkten de derde startrij voor de rest van het 21-koppig startveld.     

Van Sprundel kon zijn pole verzilveren met in zijn zog de Porsche van Ceyssens en een knap gestarte Guy Francois en Hamilton. Maar zowel de Lotus als de Mustang moesten vroegtijdig de handdoek in de ring gooien. Meteen het sein voor Van Haelst en Ceyssens om de strijd aan te gaan voor de tweede plaats terwijl de Kadett van Van Damme zich in vierde stelling nestelde. Voor de vijfde plaats zagen we meerdere positie wissels met Lambilliotte, De Baer, Dierick en T’Hoen in de hoofdrollen. Vooraan kreeg Van Sprundel problemen met de remmen en verhuisde naar de derde plaats, terwijl ook Van Damme naar de kant moest met een afgebroken uitlaatcollector. Ceyssens pakte op zijn beurt de leiding in zijn Porsche. Naar het einde toe kwam Van Haelst met zijn Mazda nog in het zicht van de leider, maar hij maakte een schuiver in de eerste linkse en werd uiteindelijk tweede.

Tijdens de twee manche waren de remproblemen van Van Sprundel van de baan en hij pakte, vertrokken vanuit vierde positie, opnieuw de leiding over van poleman Guy De Baer in zijn Ford GT40. Van Haelst en Lambilliotte waren in strijd voor de tweede plaats, tot de oliedruk uitviel op de Mazda en Van Haelst naar de kant moest. Ceyssens verzekerde zich met de Porsche 911 RSR van de derde plaats terwijl het dringen was voor een plaatsje binnen de top vijf tussen ondermeer Bertrand, Lacroix, Dierick, T’Hoen, De Baer en Geebelen als hoofdrolspelers. Het was tenslotte de Ford Escort van Bertrand die het haalde van de Porsche 914/6 van Lacroix, de Jaguar 420 Saloon van Dierick en de Ford GT40 van De Baer.    

Uitslagen, foto's en tussenstanden via www.bravoracing.be



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op woensdag 30 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons