van der Horst

New Race Festival: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Het is geen geheim in de autosport, Circuit Zolder is weinig vergevingsgezind voor de mechaniek. Dat werd eens te meer bewezen tijdens de tweede afspraak van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC), in een wedstrijd over 180’. Wat ook de categorie was, de leiders waren talrijk, de race-incidenten ontelbaar en het resultaat zeer onverwacht!
De strijd vooraan was er één tussen de beste BMW M3 van de Division 3 die duidelijk hun ambities lieten zien. De auteur van de pole-positie, Stienes Longin, de zoon van Bert, nam een perfecte start, en reed nu verstandiger dan in Francorchamps enkele weken geleden. Al snel was duidelijk dat de zege in D3 een strijd zou worden tussen de M3 E46 #163 van Longin-Piessens en de #299 van Franssen-Bruynoghe, waarbij die laatste een echte kenner van Zolder is. Twee straffen voor Patrick Franssen en Erik Bruynoghe (inhalen onder geel en gevaarlijk rijden) maakten een einde aan de kansen van de #299, die uiteindelijk ook met een gebroken cardan kwam te zitten en de race in slow motion diende af te werken. Niemand legde Longin Junior en Piessens vanaf dan nog een strobreed in de weg voor hun eerste zege in BGDC, na een perfecte race. De #163 had één ronde over op de M3 E46 #17 van Johan Huygens en Vincent Vandenabeele, terwijl Ward Sluys en Olivier Petroons (M3 E46 #8) de top 3 vervolledigden. We zagen ook weer de M3 E36 #298 van Matty Zadnikar en Jozef Van Samang, die net naast het podium vielen, terwijl Gaël Frère en Christian Heck (M3 E36 #75) op regelmaat in de top 5 terecht kwamen. Minder geluk voor de andere M3 van Rasse-Rasse (electriciteit), Vannetelbosch-Den Hondt (motor), Dobbelaere (achterbrug) en Koen De Wit (overbrenging), allemaal vroegtijdig aan de kant. 

En toen was er de… MINI!

In Division 1 was de reeks problemen ontelbaar. Het begon allemaal met de Clio III #62 (Braun-Braekevelt) en #32 (Buffet-Buffet) die in elkaar haakten aan de Rea. Net als in Spa, diende de Seat Toledo #101 van Grégory Paisse en Tony Kevers op te geven, ditmaal met een lek in de versnellingsbak! De MINI #24 van Stassen-Beeckman-Neutelers werd met de sleepwagen teruggebracht, maar moest opgeven met een gebroken kuipzetel en François Jeukenne zat met remproblemen aan de Clio III #12 uiteindelijk vast in de zandbak. 
 
In die omstandigheden leek het erop dat de BMW 320is #29 van Vincent Despriet en Yves Van Colen zou gaan winnen, maar daar dacht een gebroken cardan op een half uur van het einde anders over! Andere favorieten in de Klasse D (2 liter) ontsnapten ook niet aan pech, met opgaven voor Patrice Lacroix (Honda Civic #15, remmen), Bastien-Bosteels (Honda Civic #27), Semoulin-Semoulin (Clio III #25, remmen), Vanbellingen-Wijtzes (Clio III #297 winnaar in Spa, motor), Paul Lejeune (Clio III #18, motor)... De lijst was indrukwekkend. 
 
In die omstandigheden kon een verrassing niet uitblijven, met een zege in D1 en Kl.D voor een… MINI, de Challenge #666 van Anthony Michalakis en Grégory Serck! De jonge kerels, bij niemand bekend, bewezen eens te meer dat in BGDC, alles mogelijk is! Zij wonnen voor een andere nieuwkomer, de Abarth 500 Assetto Corse #501 van Pierre-Yves Corthals en Maxime Soulet (mooie namen die we wel kennen…), die meteen het podium op mocht en de Clio III #108 van René Brugmans en Jean-Marc Bourdouch, al derde in Spa en nu leider in het kampioenschap D1! Een andere Mini, de #110 van Beckers-Van Samang bewees de goede vorm van de bolide en werd vierde, voor de Clio #36 van Van Bael-Verbesselt, de #86 van Brugma-Morlet, de #80 van Ryheul-Vankeirsbilk en de #28 van Charlier-Dupont-Zahnen. Signaleren we nog de ‘net niet’ top 10, van de ‘BGDC Rookies Car’, de Suzuki Baleno #66 van Chouvel Junior en Gusilano. Goed gedaan! 
 

Betrouwbaarheid en regelmaat

In de Klasse E (2,5 liter) van de Division 1, kenden de BMW M3 E30 #157 (Dierckx-Dierckx) en #115 (Van de Water-Van de Water-Beyers) al snel problemen. Dat maakte dat de Porsche Boxster #44 van Léonard Licops en Pierre-Yves Paque vooraan post kon vatten, tot de wagen in de muur ging na een contact met de BMW 325i #90 van Boeykens en Wastiels en dat in de laatste ronde! De BMW 325i Clubsport Trophy #52 van Guino Kenis, Guido Werckx en Kristof De Neef reed op regelmaat naar de zege voor de #90 van Wastiels en Boeykens, betrokken in het incident met de Porsche. 
 
Totale dominantie van de Citroën AX #333 van Jérémy Princen en Jonathan Peeters in de Klasse C (1600cc), waarbij de knappe wagen in de top 20 algemeen zijn plek opeiste… alvorens op te geven! De Honda Civic van Baudart-Al Azhari-Pasture (#48) en Van Billoen-Van Damme-Doolaege (#5) kenden ook pech en dus was het geluk aan de zijde van Thierry Van Den Abelle en zijn VW Golf III die samen met… Philippe Ménage, een prachtige zege behaalde! Charles Peeters, Philippe Lannaux en Michel Chapel reden met de Suzuki Swift #143 naar zilver, voor de Honda Civic #48 van Rudy Thiroux, Jérôme Heinen en Rodrigue Gillion. Geen geluk voor de Suzuki Swift #47 van Franken-Franken-Dewalque, slachtoffer van de versnellingsbak op een ogenblik dat het podium mogelijk was. 
 
Het New Race Festival de Zolder was ook de première van de BRCC Club, die wagens een plek geeft die normaal niet in BRCC thuis horen. De zege was logischerwijze voor de BMW 120d Recy Racing Team van Jan De Vocht en Johan Van Loo, net achter de snelste BMW M3 van de D3. Het eerste podium van dit nieuwe kampioenschap zag ook de BMW Z3 #888 van Vandekerckhove-De Landsheere-Kluyskens en de BMW 120d van Van Den Hove-Verschueren, terwijl de Renault 21 Turbo #121 van Gillot-Danneels-Danneels en de Lotus Exige #63 van Pecoraro-Gelade-Sandona pech kenden. 
 
Volgend rendez-vous van de BGDC over twee weken op Dijon-Prenois, in de Bourgogne…  
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 28 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons