van der Horst

New Race Festival: Podium voor Koen en Kris Wauters en MExT Racing

Koen & Kris Wauters - MExT Racing Team
Koen & Kris Wauters - MExT Racing Team
Afgelopen weekend werd in het kader van de New Racing Festival op Circuit Zolder het Belgisch omloopkampioenschap op gang geschoten met de eerste wedstrijd van de BRCC (Belgian Racing Car Championship) over drie uren. Voor het tweede seizoen op rij tekent het MExT Racing Team van teameigenaar Lieven Goegebuer voor een volledig seizoen in de BRCC. Het MExT Racing Team doet het opnieuw met de Porsche 997 Cup en Koen Wauters die dit seizoen broer Kris als teammaat krijgt.
Koen & Kris Wauters - Porsche 997 Cup MExT Racing
Koen & Kris Wauters - Porsche 997 Cup MExT Racing
De Porsche komt uit in Endurance Cup, een volwaardig Belgisch kampioenschap, en sloot het eerste weekend reeds af met een podiumplaats. Blije, maar geen euforische gezichten, want iedereen is het er roerend over eens dat het nog beter kan.

Tijdens de kwalificatie lukte Koen een zeer knappe chrono van 1min35 sec. en daar was hij heel tevreden mee. Hij moest daarmee anderhalve seconde toegeven op de pole van de Ferrari 458 Challenge van Thems Racing by Powercars, maar met deze wagen en de nieuwe paddleshift van Hollinger was het de beste chrono ooit die Koen met deze Porsche neerzette op Circuit Zolder. Kris lukte ondanks zijn lange inactiviteit en zeer korte inloopperiode een chrono van 1’37”2 en met deze chrono’s in het achterhoofd was het vertrouwen groot voor de aanvang van de wedstrijd.

Koen & Kris Wauters - Porsche 997 Cup MExT Racing
Koen & Kris Wauters - Porsche 997 Cup MExT Racing
Koen lukte een kanonstart en nestelde zich meteen aan de leiding in Endurance Cup met in zijn zog de Ferrari 458 Challenge met Olivier Van Oost achter het stuur. De Ferrari bleef aan de bumper van de Porsche kleven, maar de zanger-presentator kon geruime tijd stand houden tot de Porsche een zwaar onderstuurd karakter kreeg en Koen bovendien nog kreeg af te rekenen met een flatspot. Hij moest de Ferrari noodgedwongen laten gaan en na een uur wedstrijd liet hij het stuur aan Kris.

Koen Wauters: “Ik heb gevochten als een leeuw, maar de Ferrari’s zijn te snel voor de Porsches. Het was een beetje de wet van Murphy want er mankeerde iets aan de communicatie, ik kreeg geen tijden door, de camera was los gekomen en hing te slingeren in de wagen, enz. Maar anderzijds had ik een prachtige start en ik kon de leiding zeer lang houden tijdens mijn stint”.

Kris reed een foutloze stint en was tevreden met zijn chrono’s die constant rond de 1’38” lagen. Zeer positief gezien het feit dat Kris amper in staat was om te trainen met de wagen. Tijdens de pitstops slaagde Xavier Stevens erin om de stabilisatorstang bij te regelen en zodoende kon Koen zijn tweede stint rijden in betere omstandigheden en met minder onderstuur. Het resultaat mag gezien zijn met een derde plaats en zodoende een uitstekende uitgangspositie voor het verdere verloop van het kampioenschap.

Koen & Kris Wauters - Porsche 997 Cup MExT Racing
Koen & Kris Wauters - Porsche 997 Cup MExT Racing
“De derde plaats was het hoogst haalbare,” aldus Koen en Kris in koor. “We zijn tevreden met het podium, want tegen de Ferrari’s is niets te beginnen als de Balance of Performance blijft zoals het nu is. In Francorchamps zal het verschil nog groter zijn. Gezien de omstandigheden is het goed en het kan alleen maar beteren. We moeten nu evolueren en maken dat we in het vervolg minimum eerste Porsche worden, want het exemplaar van Belgium Racing stond nu een trapje hoger. Akkoord, zij rijden met een 991 Supercup van een nieuwere generatie, maar ze zijn te kloppen. onze Porsche was vrij laat klaar waardoor we amper konden trainen en daar moeten we nu dringend werk van maken”.  

Koen & Kris Wauters - Porsche 997 Cup MExT Racing
Koen & Kris Wauters - Porsche 997 Cup MExT Racing
Teambaas Lieven Goegebuer: “Het is de eerste wedstrijd van het seizoen en het was nog een beetje chaotisch. We moeten onze structuur verder op peil zetten en onze ervaring uitbouwen. De wagen is goed en de nieuwe paddleshift zorgde voor snellere chrono’s. Maar de concurrentie is ook zwaarder geworden en we moeten volgen. We zijn het seizoen gestart zoals we het hebben afgesloten vorig jaar; op het podium. En daar ben ik tevreden mee. Het kan inderdaad nog beter en we gaan er alles aan doen om dit tot een goed einde te brengen. Maar met negen wagens in het Belgisch kampioenschap Endurance Cup, waarvan vijf Ferrari’s 458 Challenge ben ik toch tevreden met deze positieve start van het seizoen”.

De volgende afspraak is reeds binnen twee weken aan de poort van de Bourgogne in Dijon. Door de drukke concertagenda van Koen en Kris komen de Clouseau-broers niet aan de start en ze worden eenmalig vervangen door de snelle Xavier Stevens en Claudy Tanghe die vorig seizoen ook reeds aan de aftrap kwam in de Franse mosterdstad.

Méér info: www.mext-racing.be

MExT Racing Team Press



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Racing Car Championship op maandag 28 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons