New Race Festival: Thems Racing by Powercars opent seizoen met winst
Nicolas Vandierendonck: “Laat ons vooral stellen dat ik als gentlemen driver vooral zeer gedreven ben, constant hard werk om sneller en beter te worden met oog voor de kleinste details terwijl ik me vooral ook goed laat omringen door professionele mensen. De basis is vorig seizoen gelegd bij Boutsen Ginion en vooral Massimo Bottiglieri die me wegwijs maakte inzake data logging wat zodoende een goede basis vormde. Afgelopen winter heb ik dan Jeffrey Van Hooydonk onder de arm genomen en via hard werken ben ik maar liefst zes seconden sneller geworden. We hebben dan ook de beslissing genomen om over te stappen naar DVB Racing als jong en zeer gemotiveerd team en zij vormen samen met ingenieur Wim Everaerts, Jeffrey Van Hooydonk, Olivier Van Oost en mezelf de sleutel van ons huidig succes op de piste. We zijn in samenspraak niet over een nachtje ijs gegaan”.
Dat Thems Racing by Powercars torenhoog favoriet was voor de eerste wedstrijd was reeds duidelijk tijdens de kwalificatie. Van Hooydonk perste een chrono van 1’33”575 uit de Ferrari 458 Challenge en parkeerde deze Italiaanse volbloed zodoende op de pole in Endurance GT.
Powercars-man Olivier Van Oost nam de start en kwam in het zog van de MExT Porsche met Koen Wauters aan het roer. De West-Vlaming beet zich vast in de bumper van de Porsche en pakte nog voor halfweg zijn stint de leiding over. Olivier kon de Ferrari na ongeveer een uur wedstrijd als leider doorgeven aan Nicolas die een zeer constante en snelle run deed. Even werd hij verrast toen hij de gedubbelde Ferrari van Fawé voorbij ging in de Jacky Ickx, maar deze stuurde op dat moment in en het kwam tot een aanrijding.
“Ik denk dat hij me niet heeft gezien”, aldus Vandierendonck achteraf. “ik beschouw het als een koersfeit, maar het voorwiel was geraakt en ik kende heel wat vibraties in de linkse bochten. Maar gezien ik een mooie voorsprong had, heb ik kunnen consolideren. Achteraf bleek dat er enkele spaken van het wiel gebroken waren en zodoende hebben we ook nog eens een dosis geluk gehad”.
Van Hooydonk, die normaliter fungeerde als derde piloot, zag dat het een gewonnen zaak was en hij besliste om af te zien van zijn stint, waardoor Olivier Van Oost de derde en laatste stint voor zijn rekening nam. Met vers rubber werd hij opnieuw de baan opgestuurd en hij won uiteindelijk de wedstrijd met een ruime voorsprong op de Porsches van Belgium Racing en MExT Racing.
Opmerkelijk was ook dat de verplichte stoptijd nog niet was verstreken toen Olivier voor de tweede maal de pitlane uitstoof.
“Een doordachte strategische zet,” aldus Frank Thuriaux van DVB Racing. “De verplichte stoptijd binnen de GT Cup was 6min30sec. Toen Olivier vertrok hadden we nog 1min44 te kort stil gestaan. Ik heb die opzettelijk opgespaard om nog extra winst te boeken bij een eventuele safety car. Die kwam er met nog een tiental minuten te gaan en door het feit dat ik wist waar de safety car zich bevond, riep ik Olivier binnen. Hij reed opnieuw buiten nog voor de passage van de safety car en zodoende wonnen we nog een extra ronde. We hadden die achteraf gezien niet nodig, maar in autosport weet je nooit en zodoende hadden we nog een extra troef achter de hand”.
Zodoende kon Powercars de 30ste verjaardag van zijn bedrijf vieren met een eerste overwinning in BRCC en de Ferrari 458 Challenge.
“Ik ben zeer tevreden met het resultaat”, aldus Eddy Van Oost van Powercars. “Olivier had een grote verantwoordelijkheid bij de start en hij heeft een verstandige en beheerste wedstrijd gereden. Ik was ook zeer aangenaam verrast toen Jeffrey Van Hooydonk spontaan zijn stint afstond aan Olivier. Het vertrouwen binnen het team en tussen de piloten is zeer groot en dat doet deugd”.
Komend weekend zijn de drie piloten van Thems Racing by Powercars opnieuw actief in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux in het kader van de FIA WEC in Francorchamps. Zoals geweten zal Jeffrey Van Hooydonk het stuur delen met Koen Wauters en zal de Powercars-Porsche 997 in handen komen van Olivier en Nicolas. Ze komen uit in de Klasse Pro en er zal worden gestreden voor iedere meter. Beide piloten rijden ieder elk een sprint van 25 minuten om dan samen een semi-endurance met pilotenwissel van 50 minuten te betwisten.
Thems racing by Powercars Press
Tweet