van der Horst

New Race Festival: Belgen breien succesvol vervolg aan New Race Festival in Zolder

Start Superlights
Start Superlights
Ook op zondag, onder een stralende lentezon en goedgevulde tribunes, moesten de Belgische rijders in de Supercar Challenge Powered by Pirelli aan de slag op het circuit van Zolder. Vooral de deelnemers in de IDIS Superlights kenden een drukke dag, maar het was wel tweemaal het Belgische duo Dejonghe-de Cock (Norma 20FC) dat met de zege ging lopen.
  • STX Motorhomes
In Zandvoort was de prototype van Deldiche Racing al bijzonder snel, maar in Zolder volgden dan ook de resultaten. Zowel in de sprintrace als in de langere confrontatie bleek er namelijk geen maat te staan op Sam Dejonghe en Luc de Cock. “In de eerste race kon ik snel een voorsprong uitbouwen en was het nadien een zaak om die bonus te controleren”, doet Dejonghe zijn verhaal. “Tijdens de tweede race heb ik wat meer aangevallen om het stuur met een comfortabele voorsprong door te geven aan mijn teamgenoot Luc de Cock. Dit is fantastisch na de pech die we in Zandvoort kenden!” Daar stopte het succes voor de Belgen niet: de tweede categorie bij de kleine prototypes kwam namelijk twee keer op naam van de Norma M20F van Filip Declercq.
Filip Declercq - Norma M20F
Filip Declercq - Norma M20F
“Ik heb toch wel moeten vechten voor dat succes”, licht Declercq toe. “De eerste race verliep relatief rustig, maar de tweede wedstrijd was een ander paar mouwen. Ondanks de strafseconden en de weinige tijd tussen beide races, waarin enkele aanpassingen door tijdsgebrek niet konden uitgevoerd worden, kon ik toch een tweede keer juichen.” Kort samengevat: de Belgen waren vandaag onklopbaar bij de Superlights…

Verder was er ook een podiumplaats voor de Tatuus PY012 van Glenn Haverals en Tim Joosen, maar nadien liep het even helemaal mis voor de sympathieke tandem. Glenn Haverals: “Over de eerste race kunnen we inderdaad niet anders dan tevreden zijn, maar later vandaag kregen we eerst af te rekenen met een leegloper en vervolgens leek de organisatie ons een drive through gegeven te hebben, maar dat was niet het geval.” Voor Joosen en Haverals, die dit seizoen beiden debuteren met een prototype, is 2015 dus vooral een leerjaar. “Het is onwaarschijnlijk hoeveel lef je moet tonen om met deze wagen op de limiet te rijden”, getuigt de zoon van de voormalig winnaar van de 24 Uur van Spa. Voor David Houthoofd (Norma M20F) werd het dan weer een weekend om snel te vergeten na twee opgaves. “Dit is niet mijn seizoen”, zuchtte hij. “Mijn eerste race stopte na een aanrijding, terwijl de versnellingsbak stuk ging in de langere race.”

Leiders in het kampioenschap

Nicolas Vandierendonck/Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck/Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Enkele Belgische rijders en teams dagen dit seizoen de vaste waarden uit de Super GT-klasse van de Supercar Challenge uit. En met succes: Nicolas Vandierendonck en Jeffrey Van Hooydonk (SRT Corvette ZR1 GTE) hebben na twee zilveren medailles de leiding in het kampioenschap in handen. “Leuk dat we vooraan staan in de tussenstand, ondanks het feit dat we misschien niet de snelste wagen op de baan waren. Maar het kampioenschap is nog lang, heel lang…” bleef Vandierendonck rustig. Nog in Super GT was er de vierde plaats voor Rudi Penders en Marc Goossens, waar de rollen werden omgedraaid na de race van gisteren. “Het was inderdaad Marc die de start nam”, vertelt de teambaas van ProSpeed Competition. “Een professionele rijder als hij kan meteen een hoog tempo aannemen en dat heeft ons dan ook enkele posities opgeleverd. Tijdens mijn rijbeurt heb ik alles uit de kast gehaald, maar olie om de omloop maakte het bij momenten wel erg zwaar.”

Na hun zege tijdens de race op zaterdag, verging het Frédérique Jonckheere en Ward Sluys minder goed op zondag. “Ik kwam op een oliespoor terecht en was een passagier in de auto”, doet Jonckheere zijn verhaal. “De achterkant was zwaar geraakt en de BMW werd bijna onbestuurbaar. We nemen wel nog de punten van de achtste plaats en verliezen bovendien onze strafseconden voor de volgende race.” Patrick Lamster en Kris Cools (Porsche 997) gaven het beste van zichzelf, maar strandden net naast het podium. Miguel Vandereyt (Porsche 997) werd zevende in GTB, Verheyen-Verhelst (Porsche 991) tiende.

Steve Vanbellingen/Eric Qvick - BMW M3
Steve Vanbellingen/Eric Qvick - BMW M3
In de Supersport-klasse was de Belgische driekleur wel vertegenwoordigd op het podium, dankzij de derde plek van Steve Vanbellingen en Eric Qvick en hun BMW M3. “Ik werd van de baan getikt door een tegenstander, die zich nadien wel heeft verontschuldigd voor het incident. Nadien kregen we nog een drive through, en toch slagen we er nog in om op het podium te eindigen”, vertelt de Leuvenaar. Zonder die pech had de tweede plaats, of zelfs de zege, er zeker ingezeten. Philippe Bonneel en zijn Nederlandse teamgenoot Bas Schouten (BWM M3) stonden op zondag dan weer niet meer aan de start. Edgard Terium, teambaas van EMG Motorsport, legt uit waarom. “Na onze pitstop is de uitlaat van de wagen plots enorm heet aangelopen. Vervolgens heeft de bodemplaat vuur gevat en was onze wedstrijd, en ons weekend jammer genoeg, voorbij.”

In stijgende lijn

Chris Voet/Bart Van den Broeck - Peugeot RCZ
Chris Voet/Bart Van den Broeck - Peugeot RCZ
EMG Motorsport kon zich wel troosten met de zege in de Sport-klasse, waar Chris Voet en Bart Van den Broeck hun Peugeot RCZ als tweede over de meet stuurden. “Gisteren derde, vandaag tweede… Ik heb zo een voorgevoel waar we tijdens de volgende race zullen eindigen!” lachte Voet aan de voet van het podium. “Even serieus nu, ik ben ervan overtuigd dat we, als we deze lijn kunnen doortrekken, aanspraak kunnen maken op de titel in onze klasse.”

De titelstrijd van de Belgen wordt vervolgd op 6 en 7 juni in Spa-Francorchamps, waar wel enkel de Super GT, GTB, Supersport en Sport Divisies in actie komen.

SuperCar Challenge by Pirelli Press
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op zondag 10 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons