van der Horst

New Race Festival: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
De eerste samenwerking tussen Belcar Trophy en BRCC is uitgedraaid op een groot succes! Na afloop van een ongemeend spannende Endurance-race zagen we alleen maar tevreden gezichten in de pitlane van Circuit Zolder. Zoals verwacht werd, domineerden de Sportcars het gehele veld van de Belcar Trophy, waarin op hun beurt de GT’s borg stonden voor een gesmaakt duel “race in de race”. Het waren dan ook deze GT’s die het klassement van het BRCC aanvoerden.
Dylan Derdaele en Peter Hoevenaars gaven van bij de kwalificaties de toon aan, en werden in de race van 125’ nooit bedreigd. De bemanning van de Porsche 991 van het Belgium Racing beschouwde deze deelname in de eerste plaats als één grote test, ter voorbereiding van de 24 Hours of Zolder.

“Wij hielden in onze strategie geen rekening met de concurrentie en precies daarom besloten wij de hele race met één set banden af te wikkelen, kwestie van voldoende gegevens te verzamelen,” klonkt het in het kamp van het Belgium Racing van team principal Patric Derdaele. “De enige fout die we misschien begingen, was niet te pitten tijdens de neutralisatie met Code 60, maar uiteindelijk maakte dat geen verschil op het resultaat. Wij toonden tot wat we waard zijn en het smaakt naar meer.”

Na de ellende in de eerste twee BRCC-races slaagden Frank en Hans Thiers erin om de Ferrari 458 van de Scuderia Monza voortdurend in de Top 3 te houden en uiteindelijk knap 2de te eindigen, achter de ongenaakbare Porsche van Derdaele-Hoevenaars.

“Tevreden,” stelden Frank en Hans in koor “Alles verliep naar wens, wij zijn tot het uiterste gegaan, maar de Derdaele bleef onbereikbaar.”

Dat gold ook voor de Speedlover-Porsche van Jean-Pierre Verhoeven en Rik Renmans, 3de in het algemeen klassement en 3de in de BRCC Cup. De MExT Porsche van Xavier Stevens en Kris Wauters daarentegen kon de strijd met de andere GT’s niet volmaken.

“Rondgegaan in de eerste linkse,” gaf Xavier Stevens ruiterlijk toe “Ik besloot nadien meteen te gaan pitten, maar het incident kostte ons drie ronden.”

In de BRCC Trophy nestelde Nico Verdonck de BMW M3 GT4 van het Van der Horst Motorsport in de spits en slechts halverwege de race – niet geholpen door een drive trough – moesten hij en co’s Van der Horst en Van Deyzen de leidersplaats afstaan aan de SEAT TCR van Guillaume Mondron en Fred Caprasse.

De SEAT slaagde er bovendien in om in BRCC op te klimmen naar een 5de plaats algemeen, goed voor 11 extra punten en het leidersschap in het BRCC-kampioenschap, voor Bert Longin en het Nederlandse duo Gerard van der Horst en William van Deyzen!

Klassement: 1. Derdaele-Hoevenaars, Porsche 991, 74 ronden; 2. Thiers-Thiers, Ferrari 458, 72 ronden; 3. Verhoeven-Renmans, Porsche 991, op 17.141; 4. Stevens-Wauters, Porsche 991, 70 ronden; 5. Mondron-Caprasse, SEAT TCR, 67 ronden, 6. Van der Horst-Van Deyzen-Verdonck, BMW M3 GT4, op 1.23.770; 7. Piessens-Beliën, Renault Clio, 65 ronden.

Kampioenschap: 1. Guillaume Mondron 51; 2. Bert Longin 50; 3. Gerard van der Horst, William van Deyzen, 39; 4. Kris Wauters, Xavier Stevens 38;  25;  5. Frank Thiers, Hans Thiers, 36; 6. Nico Verdonck 26; 7. Dylan Derdaele, Peter Hoevenaars, Koen Wauters 25; 8. Fred Bouvy, Stéphane Lémeret 20; 9. Jean-Pierre Verhoeven, Rik Renmans, Jeffrey Van Hooydonk 16; etc.

BRCC Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op dinsdag 12 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons